مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری

مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری
اصالت سنجی آثار هنری

سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی

در فضای معاصر حفاظت آثار هنری مسئله شناسنامه اثر چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت دوچندان گردیده است. به لحاظ حفاظت و مرمت جسمیت مادی اثر و همین‌طور دریافت اطلاعات به جهت اصالت سنجی و هم مستندنگاری با تکنیک‌های تصویربرداری با طول موج‌های متفاوت الکترومغناطیسی (Micro، Uv، IR، Xray).


نور ماورا بنفش
نور ماورابنفش یک موج الکترو مغناطیسی است با طول موج ۱۰ نانومتر تا ۴۰۰ نانومتر ، که کوتاه‌تر از طول موج نور مرئی است. بهترین طول موج برای کار مرمت ۳۶۰ نانومتر است. اما برای تصویربرداری و مستندنگاری می‌توان طول موج استاندارد شخصی انتخاب نمود. امروزه تقریبا هر تحلیل نقاشی با آزمایش ماورابنفش شروع می‌شود. چرا که یک روش سریع و ارزان است که اطلاعات خوبی به ما می‌دهد و کمک می‌کند تا قدم تحلیلی یا مرمتی بعدی را بهتر انتخاب کنیم. کشف پیگمنت‌ها، تحرکات لایه‌های نقاشی و جلوگیری از کپی برداری اثر ، مهم‌ترین امکان این تصویربرداری است.مستندنگاری و شناسنامه اثر هنری

امواج مادون قرمز
نور مادون قرمز نوعی موج الکترومغناطیسی است که طول موجی بلندتر از نور مرئی دارد و با چشم دیده نمی‌شود. اما ما هر روز با آن سروکار داریم و به شکل گرما آن را احساس می‌کنیم. در کار مرمت و اصالت سنجی از نور مادون قرمز برای دیدن لایه‌های زیرین کار استفاده می‌شود. این تصاویر به شکل سیاه و سفید هستند چرا که در آن طول موج رنگ وجود ندارد. عاملی که نفوذ پذیری موج مادون قرمز در لایه نقاشی را تعیین می‌کند میزان کربنی است که این موج را جذب می‌کند یا بازتاب می‌دهد. اگرچه ضخامت نقاشی، ترکیب شیمیایی آن، بیندر آبی یا روغنی داشتن پیگمنت‌ها و فیلترها نیز بر روی نتیجه آزمایش تاثیر می‌گذارند. عکس برداری با مادون قرمز با تکنیک‌های متفاوتی انجام می‌پذیرد. چه به طریق فیلترها و چه به طریق منابع پرتاب نوری.

مستندنگاری و شناسنامه اثر هنریعکاسی با امواج Xray
امواج Xray با طول موج حدود ۱نانومتر امکان نفوذ زیادی در لایه‌ها و اجسام دارند. استفاده این تکنیک آنچنان که در پزشکی متداول است برای درک اتفاقات در لایه‌های پنهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه در صنعت، برای پیدا کردن شکاف‌ها و سستی جوش‌های صنعتی لوله کشی‌های نفت و گاز و در حوزه‌ی مرمت و حفاظت از آثار هنری‌، برای بررسی استحکام لایه‌ها و ارتباط آن با بستر و تکیه گاه نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.مستندنگاری و شناسنامه اثر هنریمطالب مربوط به اصالت سنجی، مستندنگاری، شناسنامه اثر هنری و مرمت آثار را اینجا دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مرمت نقاشي

پرونده مرمت| لیزر برای طیف سنجی آثار و حفاظت و مرمت نقاشی

استفاده از لیزر برای طیف سنجی آثار و حفاظت و مرمت نقاشی تحقیقات بخش مرمت موزه گتی سایت تندیس ترجمه جاوید رمضانی بخش مرمت موزه گتی دارای فعالیتهای پژوهشی وسیع و جدی در حوزه مرمت آثار نقاشی و هنری است. دراین مجموعه یادداشت‌ها ،سعی بر این است تا مخاطبان و دست اندرکاران هنر و میراث فرهنگی را با فعالیت‌های این حوزه و مراکز دیگر مرمت آثار هنری آشنا نماییم. انستیتوی مرمت موزه گتی از لیزر به عنوان یک ابزار خوب […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
اصالت آثار هنری

اقتصاد هنر و اصالت آثار هنری

جاوید رمضانی، تندیس: چه تفاوتی  ست بین یک دلال باسواد و یک باسواد دلال؟ هیچ تفاوتی نیست! تنها در تقدم رفتاری آنان می تواند ارزش این دو صفت را بررسی کرد. این روزها مسئله اصالت آثار هنری از مسائل پرسروصدا گردیده است. گویا اقتصاد، هنر را در رأس بسیاری مسائل قرار داده . سؤال اصلی این مقال آن است که یک اثر جعلی چگونه از یک اثر اصلی تشخیص داده می شود.؟ به عنوان یک مرمتگر و هنرمندی که سابقه زیادی در […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments

پرونده هنر چیست | بخش اول: مرمت و معنا

بخش دیگر  را اینجا بخوانید: پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش اول) پرونده تعریف هنر | نظریه تقلید (بخش دوم) تحرک بازار هنر و گسترش تبادلات آثار هنری در گالری‌ها و حراجی‌ها ایجاباتی را پدید آورده‌اند. یکی از برجسته‌ترین این اتفاقات، شکل‌گیری حوزه مرمت و حفاظت آثار هنری بخصوص نقاشی است. این حوزه که در مقیاس آکادمیک در سطح جهان و ایران بسیار زیاد است در حوزه ایرانی با منطق سنتی قدمت بیشتری را شاهد است . امروزه مرمتگران […]

1 comment

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments

چگونه مرمت، ارزش آثار‌هنری را بالا می‌برد ؟

سایت تندیس ترجمه و تحلیل مریم اسدی
برای یک مجموعه‌دار هنری، برپایی نمایشگاهی از نقاشیهایی که به صورت حرفه‌ای بازسازی شده اند، بسیار پرسودتر از تابلوهایی است که دچار آسیب هستند… ادامه در سایت تندیس

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مرمت نقاشی

مرمت نقاشی |کشف لایه زیرین نقاشی پیکاسو

مطالعات علمی ، پژوهشی و مرمتی بر روی تابلوی زن اتوکش، اثر پیکاسو

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
جکسون پولاک

پرونده مرمت | پروژه تابلوی جکسون پولاک

پولاک در سال ۱۹۴۳ روی تابلوی Two شروع به کار کرد اما صرفا در سال ۱۹۴۵ به مناسبت دومین نمایشگاه انفرادی خود در گالری گوگنهایم آن را به پایان رساند. دو چهره‌ی قابل مشاهده بر روی بوم نفوذ پیکاسو و نقاشی‌های قبایل بومی امریکایی را نشان می‌دهد. Two یکی از آخرین آثار فیگوراتیو پولاک است که اجازه می‌دهد به ما تا مراجع فرهنگی که او را به سمت مرحله‌ی بعدی آبستره سوق می‌دهد را تشخیص‌دهیم.

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
علی‌اکبر صنعتی

مرمت مجسمه‌های موزه علی‌اکبر صنعتی

چرا مرمت مجسمه‌های علی‌اکبر صنعتی طولانی شده است؟ مدیر تیم هنری مرمت مجسمه‌های موزه علی‌اکبر صنعتی از دلایل طولانی شدن کار مرمت و بازگشایی موزه گفت. حمید شانس – مجسمه‌ساز –  اظهار کرد: گاهی در کار مرمت، مشکلات تکنیکی به‌وجود می‌آید که باعث می‌شود پروسه‌ی آن طولانی‌تر شود. ما در مرمت آثار مجبور شدیم کارهایی انجام دهیم که پایان کار را طولانی‌تر کرده است. او ادامه داد: در مواردی، مرمت‌های غیراصولی روی آثار انجام شده و معلوم نیست کدام‌شان کار […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
روز جهانی مالکیت معنوی

مستند نگاری اثر هنری و قانون کپی رایت | روز جهانی مالکیت معنوی

گفتگو با دکتر محمد رضا شش‌جوانی به بهانه روز جهانی مالکیت معنوی

0 comments

نویسنده