خبرنگار حرفه‌ای و قدرت تفسیر جهان | به بهانه روز خبرنگار

خبرنگار حرفه‌ای و قدرت تفسیر جهان | به بهانه روز خبرنگار
سایت تندیس روز خبرنگار را به خبرنگاران عزیز به ویژه خبرنگاران حوزه هنر تبریک می‌گوید

روز خبرنگارخبرنگاری حرفه ایست که ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد، در این میان صداقت و پایبندی به اخلاق و خیر عمومی اولویت دارد. خبرنگاران واسطه میان عامه مردم و رسانه‌هایی هستند که این قدرت را دارند تا هرگونه که می‌خواهند جهان را تفسیر کنند.
در این میان نیز افرادی هستند که در راه اشاعه واقعیت و روشنگری جان خود را از دست داده‌اند.
۱۷ مردادماه سال ۱۳۷۷ بود که جمعی از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف به همراه محمود صارمی خبرنگار به دست طالبان به شهادت رسیدند و از همین رو این روز به عنوان روز خبرنگار در کشور ما نام گذاری شده‌است.
در حوزه هنر نیز امر خبرنگاری موضوعی جدی و تخصصی است، زیرا موجد گسترش و بسط فرهنگ است. یک خبرنگار در حوزه هنر، فردیست که آینده در حال وقوع را بازتاب می‌دهد و در واقع در ریشه‌های فرهنگی یک ملت کندوکاو می‌کند.
از همین رو دانش خبرنگاران در این حوزه تنها به اصول خبرنگاری محدود نبوده بلکه با عموم دانش فرهنگی در ارتباطی مستقیم است. و این امری است که در حوزه هنری کشور ما مغفول واقع شده و تعداد محدود رسانه‌های تخصصی در این حوزه خود گواهی بر این مدعی است.
باید خاطر نشان کرد با توجه به گسترش رسانه‌های شخصی مانند شبکه های اجتماعی و امکانات ضبط و تصویربرداری همراه، حوزه خبر و اطلاع رسانی عمومیت یافته است. اما همین امر در حوزه هنر باعث ارتقا سطح رسانه‌های رسمی در جهت تولید محتوی و جهت دهی به سویه فرهنگی شده است. زیرا حوزه خبری هنر کمتر وابسته به هیجانات و رویدادهای لحظه‌ای است.
همین امر موجب می‌شود جدای از تکریم خبرنگار به عنوان فردی که قدم در راه اشاعه واقعیت و بسط خیر و صلاح عمومی گذاشته است، خبرنگاران حوزه هنر را علاوه بر این به واسطه نقش تاثیرگذارشان در آینده فرهنگ یک ملت مورد احترامی ویژه قرار داد و خالی از لطف نخواهد بود که یادی کنیم از مرحوم کاوه گلستان.

نویسنده