هنر کوچ رو پروژه جهانی هنر محیطی | حضور دو هنرمند ایرانی

هنر کوچ رو پروژه جهانی هنر محیطی | حضور دو هنرمند ایرانی
خلق آثاری در طبیعت به‌صورت غیرماندگار

هنر محیطی
دو هنرمند ایرانی برای شرکت در پروژه جهانی «هنر کوچ‌رو» که این‌بار در اروپا برگزار می‌شود، دعوت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال­‌های اخیر، بسیاری از کشورها و متولیان فرهنگی آن‌ها، برای ارتقای سطح کیفی هنر، اقدام به برنامه‌­ریزی‌­ها و سرمایه­‌گذاری‌های کلان در بخش هنر و روابط بین‌­الملل کرده‌اند.

بسیاری از این برنامه‌­ها، به‌شکل طولانی‌مدت با اهداف چند ساله هستند تا بتوان دید بهتری از موقعیت هنر معاصر در جهان به‌دست آورد. با چنین رویکردی می‌­توان برای به‌دست آوردن جایگاه در هنر معاصر جهانی برنامه‌ریزی کرد.

کشور کره جنوبی در این سال‌ها برای پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری خود، چند برنامه کلان را در زمینه هنر معاصر برگزار کرده و با دعوت از هنرمندان فعال از سراسر دنیا، رصد بهتری نسبت به وضعیت و جایگاه هنر معاصر در دنیا به‌دست آورده است.

یکی از این برنامه­‌ها «پروژه جهانی هنر کوچ‌رو» است، این پروژه که توسط بخش بین­‌الملل گروه «یاتو» که حدود ۳۰ سال در زمینه هنر محیطی فعالیت کرده، برنامه‌ریزی شده است، با یک برنامه داخلی در کشور کره جنوبی در سال ۲۰۱۴ با حضور ۲۰ کیوریتور بین‌المللی هنر محیطی در مقرر گروه «یاتو» افتتاح شد.

از سال ۲۰۱۵ فعالیت بخش بین­‌الملل این پروژه در آسیا آغاز شد، در سال ۲۰۱۶ نیز در آفریقا و خاورمیانه (ایران) ادامه پیدا کرد. این رویداد امسال (۲۰۱۷) در اروپا برگزار می‌شود و در نهایت در سال ۲۰۱۸ در آمریکای شمالی به پایان خواهد رسید. در بخش اروپا و در کشور آلمان، دو هنرمند ایرانی، عاطفه خاص و مهدیه دهقانی، برای شرکت در این برنامه از ۱۹ آگوست تا ۴ سپتامبر دعوت شده‌اند.

در طول این برنامه با عنوان Urban Nature Art هنرمندان در ۱۶ ورک‌شاپ آثاری را در طبیعت به‌صورت غیرماندگار خلق می‌کنند و در نهایت، تمام این آثار که به‌واسطه عکاسی و فیلمبرداری ثبت شده‌اند، در محل مرکز «فارست آرت» به‌نمایش گذاشته می‌شوند.

در این برنامه، ۱۳ هنرمند از ایران، مجارستان، کره جنوبی، هند، لیتوانی، اسلواکی، آفریقای جنوبی، سوئد و ۱۲ هنرمند آلمانی حضور دارند. محل برگزاری این ورک‌شاپ‌ها در ژئوپارک جهانی یونسکو در کشور آلمان است.

مهدیه دهقانی متولد سال ۱۳۵۸ در کرمان است. تحصیلات او در زمینه گرافیک است و در این زمینه تدریس می‌کند. او در چند جشنواره هنر محیطی در داخل ایران شرکت کرده و آثارش در کشورهایی مانند مجارستان، رومانی، کره جنوبی، آلمان، آمریکا (کالیفرنیا و سانفرانسیسکو) به‌نمایش درآمده‌اند.

عاطفه خاص دیگر هنرمند ایرانی حاضر در این برنامه، متولد سال ۱۳۶۴ در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته نقاشی مقطع کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر است. آثار او در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند فوکوس ایران در موزه صنایع دستی و هنر مردمی لس‌آنجلس، جشنواره بین‌المللی هنر کاتماندو و همچنین در کانادا، آمریکا، بلژیک، رومانی، کره جنوبی، بلغارستان، لهستان، تونس، یونان، مجارستان و فرانسه به‌نمایش درآمده‌اند.

دیگر اخبار هنر معاصر جهان را اینجا دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
زمان ابزار خشم

آغاز کمپین بین‌المللی زمان ابراز خشم!

دنیاگردی مجله تندیس شماره ۳۵۵ | ترجمه سجاد عمادی آغاز کمپین بین‌المللی «زمان ابراز خشم!» لندن، انگلیس: «زمان ابراز خشم!» یک کمپین جهانی خلق پوستر است که برای هنرمندان برجسته و تک تک افراد جامعه امکانی را فراهم می‌نماید تا آنچه در جهان امروز موجب خشم‌شان می‌شود را با صدای بلند اعلام کنند. اولین دوره‌ی این کمپین، از ۱۸ جولای تا ۱ سپتامبر، روی بیلبوردهای دیوار خارجی یک گالری در لندن با عنوان Great Eastern Gallery Wall در معرض دید […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مارک شاگال

نگاهی به نمایشگاه مارک شاگال که تا کنون دیده نشده بود

نگاهی به نمایشگاه مارک شاگال که تا کنون دیده نشده بود | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه روژان سرهنگی فانتزی برای صحنه، نمایشگاهی از کارهای کمتر دیده شده مارک شاگال با نگاهی به موسیقی، رقص، تئاتر در موزه LACMA  نمایشگاه فانتزی برای صحنه به پنج بخش تقسیم می‌شود: بخش اول۱۱ لباس و ۱۸ طراحی از شاگال برای باله‌ی آلِکو، بخش دوم از ۸ لباس و ۳۲ اسکیس برای باله‌ی پرنده آتشین، بخش سوم از ۸ لباس و ۲۸ تصویر برای باله‌ی […]

0 comments

نویسنده