جاناتان ایو طراح مطرح اپل را بیشتر بشناسید

جاناتان ایو طراح مطرح اپل را بیشتر بشناسید

طراحی صنعتی

پرونده طراحان تاثیرگذار تاریخ | قسمت دوم

انتخاب وگردآوری: مریم روشن فکر
سایت تندیس ترجمه امیر خیری


جاناتان ایوسر جاناتان ایو، مدیر ارشد طراحی در شرکت اپل است و کار نظارت بر طراحی صنعتی مک بوک پرو، آی مک، مک بوک ایر، آی پاد، آی پاد تاچ، آی فون، آی پد، آی پد مینی و آی اُ اس ۷ را بر عهده دارد. در کل این مرد مسئول یکپارچه‌سازی محصولات چرب و نرم اپل است که ما را هر جایی تسلیم خود می‌کنند.
سر جاناتان پل جانی ایو (متولد ۲۷ فوریه ۱۹۶۷)، یک طراح صنعتی بریتانیایی است که در حال حاظر مدیر ارشد طراحی شرکت اپل و سرپرست کالج سلطنتی هنر در لندن است.
فلسفه‌های طراحی او از جاهای مختلفی نشات می‌گیرند، خودش در این‌باره می‌گوید: «من فلسفه طراحی صنعتی را بر اساس گفته‌ای از پائولا آنتونلی تعریف می‌کنم: ظرافت و زیبایی در اشیا حق همه است و نمی‌بایست به زشتی بهای بیشتر داده شود.»جاناتان ایو طراح اپل
به گفته «مارک نیوسون» دوست «ایو» هر دو آن‌ها از ثروتمند نبودن انگیزه می‌گرفتند و با کارهای تجربی جلو می‌رفتند. «نیوسون» می‌گوید: هیچ‌کدام از ما از پیش‌زمینه ویژه‌ای برخوردار نبودیم. اکثر کارهایی که انجام دادیم تلاشی برای به دست آوردن چیزهایی بود که در کودکی نداشتیم.جاناتان ایواعضای گروه طراحی، اغلب، آثاری را که به واسطه اپل اجرا می‌شود به عنوان «خط افقی طولانی» توصیف می‌کنند. جایی که طراحی بخشی از هر مکالمه است.
«ایو» برای اولین بار در دهه ۹۰ بعد از طراحی اولیه مفهومی برای آیپد توسط شرکت استخدام شد، یک تبلت مک به نام Macintosh Folio که یک قلم و صفحه نمایش قابل تنظیم داشت.
قبل از طراحی قاب آی مک G3، طراحی‌های مفهومی مختلفی برای all-in-one مک انجام داد از جمله، کامپیوتری ساخته شده بر پایه اساس خانگی با صفحه نمایشی که پشتش قفسه‌ای پنهان شده بود.
همچنین یکی از ویژگی‌های تکرار شده در مک بوک این است که در هر دقیقه ۱۲ بار روشن و خاموش می‌شود مانند شخصی که در خواب نفس می‌کشد.جاناتان ایوجاناتان ایو می‌گوید تحت تاثیر «دیتر رمز» طراح صنعتی آلمانی شرکت «بران» بوده است و همچنین سنت «باوهاس» درباره تاثیر سادگی بر بهتر شدن طراحی را همچون طرفداران این این مکتب گرامی می‌دارد.
«ایو» جایزه‌های زیادی برای کار خود دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه بهترین طراح سال شد. در سال ۲۰۰۶، او به عنوان عضو افتخاری آکادمی مهندسی سلطنتی منصوب شد و در سال ۲۰۱۲ به پاس خدمات و دستاوردهایش در طراحی لقب شوالیه را دریافت کرد. در یکی از نظرسنجی‌های بی بی سی سال ۲۰۰۴، «ایو» به عنوان تاثیرگذارترین فرد در فرهنگ بریتانیا شناخته شد.

جاناتان ایو طراح اپل

جاناتان ایو طراح اپلشماره قبل از پرونده طراحان تأثیرگذار جهان را در لینک زیر ببینید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
ماکس میدینگر طراح فونت هلویتیکا

پرونده طراحان تاثیرگذار تاریخ | ماکس میدینگر طراح فونت هلویتیکا

پرونده طراحان تاثیرگذار تاریخ | قسمت اول ماکس میدینگر طراح فونت هلویتیکا تایپوگرافی سایت تندیس ترجمه امیر خیری انتخاب و گردآوری: مریم روشن فکر این پرونده شامل ۳ قسمت است که در پایان این شماره لینک های آن را میتوانید مشاهده کنید. ماکس میدینگر طراح فونت سویسی است که فونت هلویتیکا Helvetica  کار اوست. فونتی که در همه جای زندگی ما دیده می‌شود، اما به‌ندرت به حضورش پی می‌بریم. فونتی که نقش اصلی را در برندها، از پوشاک گرفته تا خطوط […]

0 comments

نویسنده