مجسمه های نخستین در پروژه های آران | یادبود سحابی، شروه و علی مددی

مجسمه های نخستین در پروژه های آران

با یاد و به احترام هنرمندان ماندگار
عربعلی شروه (۱۳۹۰ – ۱۳۱۸)- محمدعلی مددی (۱۳۷۷ – ۱۳۲۱)- مهدی سحابی (۱۳۲۲-۱۳۸۸)

هنرچوب | نمایشگاه گروهی آثار ساخته شده با چوب و یا بر روی چوب

نام گالری: پروژه های آران
عنوان: نخستین

هنرمندان :

محسن وزیری مقدم- بهروز امیری راد- منصور طبیب زاده– مجید کامرانی- فرهاد اهرارنیا- هومن سلیمی-شقایق عربی- بهداد لاهوتی- مهدی رنگچی -شهریار قرایی- یاشار آذر امدادیان- محمد مروستی

گردآورنده اکرم احمدی توانا ، بر اساس پروژه تعریف شده گالری آران

گشایش: ۱۰ شهریور ۱۳۹۶

اختتامیه: ۷ مهرماه ۱۳۹۶

بازدیدافتتاحیه: :  ۴ تا ۸
بازدید روزانه: روزهای جمعه ۴ تا ۸ و روزهای دیگر ۱تا ۷ میباشد
نگارخانه روزهای شنبه تعطیل میباشد

آدرس گالری: زیر پل حافظ خیابان نوفل شاتو کوچه لولاگر پ ۵

تلفن: ۶۶۷۰۲۲۳۳

مجسمه های نخستین پروژه های آرانبیانیه:
درختان که برای ادامه چرخه زندگی در کره زمین ضروری هستند، جایگاه خاصی در اداراک جمعی انسان دارند: ریشه در خاک، قد کشیده به عرش آسمان، قوت گرفته از عناصر، درختان استعاره ای هستند برای معنای انسان بودن. هر درخت شخصیت خاصی دارد و در قدرت و ستبری ذرات آن است که گفتمانی میان هنرمند و رسانه شکل می گیرد.
چوب تاریخی قطعی دارد؛ روایت جنگل های باشکوه و سرسبز، جانداران و گیاهان، فصلها،و زمان که در حلقه های آن ثبت شده است. جذابیت آغازین طبیعت و اشتیاق وافر انسان به آن، احتمالا” دلیل جذابیت و اداراک خاصی است که آثار هنری ساخته شده با چوب در انسان بر می انگیزند: درک روایت چوب- ذات اصلی ماده – و ارتباط ذاتی بین زمین و آب و خلوص طبیعت.
این نمایشگاه کنکاشی است بر فرم و مفاهیم آثار سه نسل از هنرمندانی که استفاده ویژه ای از چوب در آثار هنری خود داشته اند.بعضی از آثار بر مشخصات طبیعی چوب تاکید دارند و برخی دیگر بر خلاف ذرات ماده حرکت می کنند. همزمان بازی حجم و پهنه وسیع و شاخص حساسیتهای هنرمندانه و غنای سمبولیک درختان، گواهی بر ارتباط عاطفی بین هنرمند و اثر هنری هستند.
هدف همچنین تجلیل از هنرمندان معاصر ایرانی است که قصه گوئی و گفتمان شخصی خود را در آثارشان پی میگیرند. ارجاع به تاریخ غنی ایران بصورت تمثیلی و درون مایه های هنرهای پارسی در بسیاری از این آثار حاضر هستند. با بهره گیری از ابزارهای مختلف این هنرمندان مرزهای کلی ماده را به نهایت خود می رسانند و همزمان مشخصه های چوب نظیر دانه چوب، رنگ و بافت و شالوده را ملاحظه می کنند؛ نهایتا” گفتگوئی شکل می گیرد که با انرژی زمین و خورشید احاطه شده، و در بافت چوب حک می شود،خلوصی که به غایت جذاب، لازمان و نخستین است.

 

 

 

نویسنده