معماری معاصر، کلیسایی مدور با تقدسی مدرن

معماری معاصر، کلیسایی مدور با تقدسی مدرن
کلیسا سنت واتسلاو در جمهوری چک با طراحی گروه معماری استفان

سایت تندیس ترجمه روژان سرهنگی

 

کلیسای سنت واتسلاو

کلیسای سنت واتسلاو (St. Wenceslas)  کلیسایی پست مدرن و به شکل مدور است که با اصول دقیقی ساخته شده است. این بنا توسط گروه معماری آتلیه استفان (Atelier Štěpán) در Sazovice، جمهوری چک طراحی شده.  این کلیسا بر پایه این اساس که  همیشه فرم دایره جزو فرم‌های الهی شناخته شده ولی فرم مستطیل بیشتر دنیوی، فرم آن با یک استوانه شروع می‌شود. این ساختمان بیشتر به کلیسای زمان سنت واتسلاو در قرن دهم اشاره دارد. کلیسای جامع سنت ویتوس که در آن زمان به صورت گنبدی شکل ساخته شد البته بعداً بازسازی و به سبک گوتیک درآمد. در این کلیسا طراح دایره دور تا دور مربع را محدود می‌کند. به این صورت که محراب، ورودی، راه پله را به این شکل طراحی شده. وجه اشتراک دو کلیسا به علت محراب آنها است. وقتی بر روی محراب به پنجره‌ی روبه رو نگاه کنیم تنها کلیسا به چشم میاید. و در اصل محراب در مرکز آن قرار دارد.کلیسای سنت واتسلاوکلیسای سنت واتسلاوایده‌ی ساخت یک کلیسا در Sazovice، به دوره‌ی جنگ برمیگردد. در سال ۲۰۱۱ مردم این ییلاق این ایده را زنده کردند و گروهی برای آن تشکیل دادند. برای کلیسا سنت واتسلاو چهار مکان انتخاب کردند که به فضای معنوی آن نزدیک باشد و در آخر یکی که در مرکز ییلاق قرار گرفته، انتخاب شد. این مکان به علت قرار گرقتن بین چهار مسیر اصلی و همچنین مرکز ییلاق، احساس مقدس بودن را در بیننده ایجاب می‌کند.

کلیسای سنت واتسلاوطراح پنجره‌ها را  به نرمی با بیرون و داخل دادن کمی از دیوار، ایجاد کرده. به نحوی که نور با ملایمت وارد فضا می شود و به آرامی بر روی دیوار‌ها، روشنایی ایجاد می‌کند. فضای کلیسا به علت فرم منحنی خود احساس آرامش و صلح در بیننده ایجاد می‌کند.به اعتقاد استفان مارک Štěpán Marek: “چیزی یا کسی هست که در پشت فضای مادی ما قرار دارد و از دید ما پنهان است. من سعی کردم با ایجاد فضا و حجم به این مفهوم نزدیک شوم. به عنوان یک معمار کلیسا باید بر ذهن مردم نفوذ کند تا آگاهانه با ناخوداگاه خود آن را درک کنند. این کلیسا بازتاب الهی از حجم است و نمایانگر وجودی است که در درون دیوار ها پنهان شده. در کلیسا حس آرامش، صلح و تنها بودن با خدا احساس باید شود.”

کلیسای سنت واتسلاومعماری داخلی این بنا مینیمالیسم است. در معماری داخل کلیساهای تاریخی، بیشتر اطالاعات بصری در فضا قرار دارد مانند نقاشی‌ها و تزئینات و مجسمه‌ها. همانند کلیساهای باروک که ساخت آن در سطح هوشیاری آن زمان بود تا با زندگی عیسی بیشتر آشنا شوند. اما امروزه مردم تمایل دارند که در مکانی که آرامش بیشتری دارد به درک هستی خودشان بپردازند.

کلیسای سنت واتسلاو

استفان مارک می‌گوید: “محراب یک پوسته‌ی برنز در شکل طبیعی اش است و نمادی از لمس خدا شناخته شده. در طی این پروژه ارتباط توده‌ها را کشف کردم که شبیه تماس انسان است. لمس یک جنبش ایجاد می کند که شروعی از انرژی جدید است. انرژی ادامه می‌یابد از یکی به دیگری و در نهایت ارتباطی را به همراه پیامی ایجاد میکند. این مرا به یاد مراسم های مذهبی می‌اندازد و یا گرفتن دست های هم در هنگام شکر گذاری و  پیام‌های مسیح که از طریق مردم گسترش میابد.”

با دیگر مطالب مربوط به معماری برتر دنیا بیشتر آشنا شوید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
آمفی تئاتر استیو جابز

آمفی تئاتر استیو جابز در اپل پارک رونمایی شد

آمفی تئاتر استیو جابز در اپل پارک رونمایی شد سایت تندیس: روژان سرهنگی مدیرعامل اپل، تیم کوک  Tim Cook به صورت رسمی  محل برگزاری رونمایی‌ها و کنفرانس‌ها را در محل طراحی جدید گروه فاستر Foster+Partners برای اپل تعیین کرد و امروز اولین روز رونمایی از این ساختمان و همچنین تکنولوژی اپل می‌باشد. این بنا بر اساس اسم بنیانگذار قبلی اپل، آمفی تئاتر استیو جابز نامیده شد و امروز رونمایی از ابر تکنولوژی جدید اپل و همچنین آیفون ایکس برگزار شد. آمفی […]

0 comments

نویسنده