پیش درآمدي بر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران

نیوشا توکلیان، عضو هیات انتخاب بخش ˝رویکرد خلاق˝ سیزدهمین دوسالانه عکس معتقد است؛ عکسی خلاقانه است که افزون‎ بر ایده‌پردازی قوی مخاطب را به تفکر وادار کند.
نیوشا توکلیان عکاس و عضو هیات انتخاب آثار سیزدهمین دوسالانه عکس درباره آثار رسیده به این دوسالانه گفت: هنگامی که داوری آثار انجام شد من برای یک پروژه عکاسی در کنیا بودم و به همین دلیل آثار را از روی نسخه‎های دیجیتالشان که برایم ایمیل شده بود داوری کردم. عکس‌ها چیزی حدود چهارهزار فریم بودند هرچند تعداد آثار خوب در میان آنها چندان زیاد نبود.
وی درباره اینکه بخش “رویکرد خلاقانه” به عنوان یکی از دو بخش دوسالانه سیزدهم بر چه اهدافی تاکید دارد اظهار کرد: شخصا چندان در قید و بند اسم و عنوان نیستم، معتقدم که دنیای عکاسی در حال تغییر است و نمی‌توان سنتی به عکس نگاه کرد. از سوی دیگر هر شاخه‌ای از عکاسی چارچوب خود را دارد و مهم است که هرکسی در چارچوب خود کار کند. عنصر خلاقیت در همه آثار عکاسی می‎تواند وجود داشته باشد حتی کسی که عکاسی خبری می‏کند باید ایده‌پرداز و خلاق باشد تا بتوان عکس او را اثر هنری محسوب کرد. به نظر من در این بخش هدف این بوده است که همه عکاسان به این دو نکته یعنی ایده‎پردازی و خلاقیت دوباره توجه کنند.
این هنرمند عکاس درباره نوع نگاه خود هنگام بازبینی آثار دوسالانه نیز گفت: توجه من علاوه بر جنبه خلاقانه آثار به شیوه مستندنگاری هنرمندان نیز بود هرچند هنرمندان باید توجه داشته باشند که گاه افراط در خلاقیت نیز کار را خراب می‏کند.
توکلیان درباره اینکه خلاقیت از دید او چه معنایی دارد نیز بیان کرد: در دورانی که ما با سونامی عکس مواجه هستیم گاه به آثاری برمی‏خوریم که نظر ما را به خود جلب می‏کند، متوجه می‎شویم که عکس ایده‌پردازی خاصی دارد و نور نیز در آن با شیوه درستی به کار گرفته شده است. در نهایت با دیدن این عکس وادار به تفکر می‌شویم و همه این‌ها به معنای آن است که در عکس خلاقیت وجود دارد.
وی با بیان اینکه دوسالانه‎ها بسیار با اهمیت هستند افزود: دوسالانه عامل پویایی هنرمندان رشته عکاسی هستند. حتی اختلاف نظرهایی که ممکن است در شرکت‎کنندگان یا برگزارکنندگان یک دوسالانه وجود داشته باشد به نظر من بسیار خوب است. نبودن اختلاف نظر به این معناست که بینال برای آنها بی اهمیت است درحالیکه بحث و تبادل نظر نشانه تنفس رویدادی چون دوسالانه است.
توکلیان ادامه داد: به علاوه در دوسالانه است که فرصت دیدن آثار خوب دیگر هنرمندان در یک فضای متمرکز برای عکاسان پدید می‎آید و بسیاری حتی ممکن است با دیدن اثری الهام بگیرند. در نهایت به نظر من هر رویدادی در عکاسی کشور دارای اهمیت است و باید از آن حمایت شود.

منبع: هنرآنلاين

نویسنده