گزارش تصویری سه ی ناتمام در گالری مهروا

گزارش تصویری سه ی ناتمام درگالری مهروا
با حضور علی انصاری، الهام شیروی و بصیرا بلبلی

نمایشگاه تا ۲۷ شهریور ادامه دارد

ساعات بازدید روزانه: ۱۷ تا ۲۱

گالری روزهای پنج شنبه تعطیل است

آدرس: خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی ( آبان جنوبی)، شماره ۳۸

 

سه ی ناتمام

علی انصاری متولد دی ۵۷ است . دیپلم گرافیک خود را از هنرستان امین‌الدوله (مالک اشتر) و در ارمنستان گرفته است؛ و در رشته دیزاین ادامه تحصیل داده است. وی تجربه زندگی در کشورهای مختلف از جمله گرجستان، آلمان و فرانسه را هم داشته و نمایشگاه‌ها و کارهایی که خارج از ایران صورت گرفته است. او تجربیاتی هم در دنیای تیاتر و فیلم کوتاه داشته و حتی به موفقیت‌های به قول خودش کوچک و ناچیزی هم دست پیدا کرده است.
او در مورد نمایشگاه و گروه نوپای سه‌ی ناتمام می‌گوید بنا بر گپ و گفت‌های اولیه که با گروه داشتیم تصمیم بر این شد که اولین نمایشگاه ما با تم طراحی شکل بگیرد؛ چراکه این مبحث برای هر سه نفر ما موضوعی اساسی و بسیار مهم در حوزه‌ی هنرهای تجسمی و حتی سینما قلمداد می‌شود. (آلفرد هیچکاک سینماگر و ویکتور هوگو رمان نویس هر دو طراحی را در حد قابل قبول و حتی گاهی بسیار خوب بلد بودند. ) سه ی ناتماماما برخورد من نیز با طراحی به عنوان یک گرافیست، با نگاه نقاشان یا دیگر هنرمندان این کارزار متفاوت است و بسیار شخصی. در ارتباط کامل با تجربه‌ی زیست در سال‌های گذشته. تلاش من بر این است که به دور از سلیقه‎‌ی بازار، مجموعه داران یا گالری دارها، جایی قرار گیرم که دلخواه من است؛ یعنی حرکت در فضایی مابین تصویرسازی، گرافیک، نقاشی و طراحی.
چیزی شبیه به نقاشی‌های سر در سینماها در دهه‌های پنجاه تا شصت. یادآور مجلات رنگی و روزنامه کیهان با نوار باریک و دراز و سفید کناره‌هایش. جایی که متن روزنامه از آنجا آغاز می‌شد و من را ساعت‌ها مشغول طراحی روی آن کناره‌ها نگه می‌داشت. با هر وسیله‌ای که شده. دوده‌ی چراغ، مداد سوسمار نشان، خودکار بیک یا جعبه‌ی مداد رنگی‌های کوتاه چهار رنگ با طرح طوطی. ابزار مسئله نبود. خلسه بود و جادوی تصویر و خلق داستان.سه ی ناتمامطراحی، در ابتدا ابزار دست یازیدن به رهایی ست و بعد شیئی قابل فروش در هر سمساری یا دیوار گالری.
الهام شیروی متولد پنجاه و نه است. تحصیلاتش نقاشیست. لیسانس و فوق لیسانس نقاشی دارد و به قول خودش، بچه هنرستانی بوده است. او مدرس دانشگاه در رشته‌های نقاشی و گرافیک است؛ ولی کار و مشغله‌ی اصلی خود را نقاشی کردن می‌داند. کاری که انگار از کودکی تنها کار ممکن برای بودن و ادامه دادن زندگی‌اش بوده است. چیزی که خودش به آن اشاره می‌کند. « من نقاشی می‌کنم چون تنها کاری‌ست که می‌توانم انجام دهم. شاید اگر کاری دیگر بلد باشم که جنون‌ها، هیجان‌ها، خستگی‌ها، شادی و غم‌های لحظه‌ای‌ام را بتوانم در آن و با آن نشان دهم، دیگر نقاشی نکنم. اما نزدیک به بیست و اندی سال است که کار دیگری جز این را بلد نیستم!»سه ی ناتماماو نمایشگاه‌های بسیاری در زمینه نقاشی در داخل و خارج داشته و شرکت در سی نمایشگاه را در رزومه خود جای داده است.
«ما با هم تصمیم به ایجاد این گروه گرفتیم تا در این روزهای سردرگرمی و رکود این روزها و بازی‌های مارکتینگ و مافیای هنر که برای از ما بهتران است، بتوانیم ادامه دهیم و کم نیاوریم. جمع ، همیشه قدرتمندتر است. سه‌ی ناتمام، سه‌ی نیمه و ناقص که ابتر باشد نیست. برای همین هم در ترجمه‌ی انگلیسی از اندلس استفاده کردیم. کنایه‌ی فارسی «ناتمامی» برایمان جذاب است. ناتمامی از منظر پایان ناپذیری. قرار است باشیم، حرکت کنیم، فکر کنیم، حرف بزنیم، اجرا کنیم و بدون شک این کارها قرار نیست نیمه و ناقص در شروع خفه شود و نیمه بماند. اتفاقی که متاسفانه در ایران در بیشتر گروه‌ها می‌افتد. ما دو تجربه‌ی پرفورمنس با گروه راک اوستا در تاتر مستقل تهران و تماشاخانه پالیز داشته‌ایم و ناتمامی در اینجا برای ما به نوعی پارادوکس است.»سه ی ناتمامشیروی در مورد کارهای خودش در اولین نمایشگاه گروهی‌اش با سه‌ی ناتمام که این روزها در گالری مهروا برگزار شده است، می‌گوید:
«کارهای این مجموعه که فقط این تعدادشان برای نمایشگاه انتخاب شده است، تم‌های اجتماعی دارد. گاهی با خبری تکان‌دهنده از روزگارمان یا فشاری که از شنیدن و یا دیدن واقعه‌ای در دور و برم بر من آمده، شکل گرفته اند. اما بدون شک فردیت و نگاه من به آن مقولات، یگانه‌ی من بوده و تاثیر گذار.»سه ی ناتمام
بصیرا بلبلی متولد ۱۳۶۱، لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته نقاشی گرفته و مشغول به کار نقاشی و آموزش هنر ( مدیریت خانه هنر تیوا ) است . طراحی‌های این مجموعه از دل تجربیات تلخی که در زندگی شخصی‌ام در چند سال گذشته با آن مواجه شده‌ام بیرون می‌آید.سه ی ناتمامآدم‌هایی که حضور دارند و ندارند ، آدم‌هایی که هستند و نیستند. مبهم و مغشوش و گنگ .
آدم‌هایی که از هم پاشیده‌اند و به نحوی غیر معمول، دوباره هستند و زندگی می‌کنند و حضورشان هیچ، اما هیچی تاثیر گذار !
ناکامل و محو و نیمه تمام …
در فضایی بی فضا
و در مکانی بی مکان …سه ی ناتمام

لینک‌های مربوط به نمایشگاه‌های جاری را اینجا دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
شهر اول ها در هنر اکسپو تبریز لیلی گلستان

شهر اول ها در هنر اول شد

شهر اول ها در هنر اول شد به روایت از لیلی گلستان در بازدید از اولین اکسپوی هنرهای تجسمی تبریز لیلی گلستان بانوی پرافتخار هنر ایرانی در سفری به تبریز یادداشتی ارایه داده است که بالاخره تبریز گام‌های نخستین را در میان شهرهای دیگر برداشت. و اولین اکسپوی هنرهای تجسمی را برگزار کرد. شهرستان‌ها متوجه نیستند که چه استعدادهای درخشانی در آنجا وجود دارد که می‌بایست کشف شوند و برای این کار مراکز فرهنگی شهرستان‌ها موظف‌اند بسترهایی را برای این […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments

کتاب هنرمندان (۱۳۹۶) در گالری آران

نمایشگاه سالانه کتاب هنرمندان (۱۳۹۶) به همراه نمایش مجموعه شخصی فریدون آو در  گالری آران برگزار خواهد شد. عنوان: نمایشگاه سالانه کتاب هنرمندان (۱۳۹۶) هنرمندان:  فریدون آو ، علا ابتکار، هما امامی، سعید روانبخش، بکتاش سارنگ جوانبخت، حامد جابرها، سینا سیفی، رضا عابدینی، مریم فرشاد، فوآد فراهانی، امیرعلی قاسمی، المیرا میرمیران، بهزاد متبحری، معصومه مهتدی. استیتمت(بیانیه) نمایشگاه: کتاب هنرمندان به عنوان یک فرم هنری پویا، در راستای انتقال مفاهیم و ایده‌ها، قالب‌های رادیکال متنوعی را تجربه کرده است. این مفهومی […]

0 comments

نویسنده