بینال استانبول ۲۰۱۷ | با موضوع همسایگی برگزار شد

بینال استانبول ۲۰۱۷ | با موضوع همسایگی
گزارش تصویری خبرنگار اختصاصی سایت تندیس از بینال استانبول

این مطلب گزارشی است از بینال استانبول که در این بخش با یک مقدمه همراه است و در بخش بعدی به معرفی برخی از هنرمندان برجسته بینال می‌پردازد.
بینال استانبول از جمله فعالیت‌های فرهنگی است که توسط بنیاد فرهنگ و هنر IKSV برگزار می‌گردد، این بنیاد که مؤسسه‌ای غیرانتفاعی است؛ در ۱۹۷۳ گشایش یافته و تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.
این بنیاد برگزار کننده‌ی فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند فستیوال‌های موسیقی، فیلم، تئاتر و جَز و همین‌طور بینال طراحی و بینال استانبول است؛ و پاویون ترکیه در بینال ونیز نیز توسط این مرکز آماده می‌شود.
بینال امسال که توسط دو هنرمند بین‌المللی المگرین و دراگست هنربانی شده است؛ امسال در یک مرکز اصلی یعنی موزه مدرن استانبول و ۵ مرکز فرهنگی دیگر از جمله یک مدرسه، یک حمام تاریخی و یک موزه برگزار می‌گردد.
در این بینال، هنرمندان مختلفی از ترکیه، عراق، اروپا و افریقا حضور دارند که آثارشان توسط المگرین و دراگست انتخاب و هنربانی شده است. تنها یک اثر از هنرمند ایرانی الاصل ساکن برلین میرک جمال در بینال استانبول حضور دارد.
موضوع بینال امسال، همسایگی است و شعار اصلی آن این جمله است: «آیا همسایه همان غریبه‌ای است که از آن نمی‌ترسیم؟» و همان‌گونه که از آثار نیز پیداست، موضوع همنشینی و تعاملات انسان‌ها در آن نقش محوری دارد. هرچند برخی از آثار به‌طور مستقیم به موضوع همسایگی تأکید دارند. برخی از آثار نیز روابط انسانی، رابطه انسان با طبیعت ومکان زیستی خود را مانند خانه، شهر و محله مورد نظر قرار داده‌اند.
هنرمند عرب Latifa Echakh در نقاشی دیواری بزرگی بر دوسوی راهرو ورودی، تصویری از مردم را خلق کرده است؛ انبوه انسان‌ها در تکاپوی زندگی و با تراشیدن رنگ‌های دیوار که بر زمین ریخته‌اند بر این نکته اشاره می‌کند که چگونه خواست‌های جمعی انسان‌ها توسط حکومت‌ها، جنگ‌ها و ویرانی‌ها از بین می‌رود. او عنوان اثر خود را «اضمحلال توده» crowd fade قرار داده و بر کمرنگ شدن تدریجی انسان در جامعه اشاره می‌کند.بینال استانبول latifa echakchاز سویی دیگر، هنرمندان لبنانی الاصل، رایان تابت Rayyane Tabet است که با چیدمان بزرگی در سالن انتهایی، خانه، محل زندگی و طبیعت را در کنارهم قرار داده، او مجموعه‌ای از سرستون‌های مرمری و بتونی را در چیدمانی روی زمین قرار داده و در گوشه‌ سالن بیل مکانیکی دیده می‌شود که انبوهی از شاخه درختان را در گوشه‌ای جمع کرده است.بینال استانبول رایانه تبتمیرک جمال در جمله‌ای شعرگونه‌ به خانه و جامعه اشاره می‌کند که مکان‌هایی برای گم شدن و پیدا شدن هستند، جمال در مورد خود می‌گوید: ترک خانه (ایران) و مهاجرت به کانادا موجب شد معنای خانه برای او به معنایی گنگ تبدیل شود.
جمال در مجموعه آثاری که در بینال استانبول ارایه داده است، از نقاشی‌های کودکی خود استفاده کرده و آنها را روی بوم کشیده است؛ کودکی در خانه اول او ایران. و سپس این تابلوها را پشت دیواری قرار داده که برای دیده شدنش دیوار را شکسته و تخریب کرده است.بینال استانبول میرک جمال

دیگر اخبار  آرت فر استانبول و بینال استانبول را در لینک های زیر دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
ینال استانبول المگرین و دراگست

بینال استانبول با هنربانی دو هنرمند بنام | المگرین و دراگست

بینال استانبول با هنربانی دو هنرمند بنام | المگرین و دراگست پانزدهمین بینال استانبول از ۱۶ سپتامبر تا ۱۲ نوامبر سایت تندیس ترجمه احسان نوروزیپانزدهمین دوره بینال استانبول را دو هنرمند برجسته Elmgreen و Dragset هنربانی می‌کنند. المگرین و دراگست  هنرمندانی هستند که از ۱۹۹۵ با همدیگر همکاری دارند. فعالیت‌های هنری آنها در ژانرهای مختلفی گسترده شده است؛ مانند: چیدمان، مجسمه، پرفورمنس، و تئاتر. کارهای آنها شامل بینال‌های Istanbul (2013, 2011, 2001), Liverpool (2012), Singapore (2011), Moscow (2011, 2007), Venice […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
آرت‌‌فر استانبول 2017

آرت‌‌ فر استانبول ۲۰۱۷ و چگونگی حضور گالری های مطرح دنیا | گزارش اختصاصی آوام مگ

آرت‌‌فر استانبول ۲۰۱۷ و چگونگی حضور گالری های مطرح دنیا | گزارش اختصاصی آوام مگ در ادامه گزارش‌ها و خبرهای اختصاصی خبرنگار سایت تندیس که در محل برگزاری آرت‌‌فر استانبول ۲۰۱۷  حضور دارد، در گزارش ارسالی امروز به چگونگی گستردگی حضور گالری های خاورمیانه، اروپا و امریکا در این رویداد هنری پرداخته شده است.   آرت‌‌فر استانبول ۲۰۱۷ در حالی برگزار می‌شود که هنوز موفق نشده طیف گسترده‌ی گالری‌های منطقه خاورمیانه را به خود جذب کند. و بیشتر به عنوان […]

0 comments

نویسنده