طراحی پوستر جدید جشنواره تئاتر فجر

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ به انتقادهای وارد شده به پوستر این دوره از جشنواره، برای طراحی پوستر جدید فراخوان داد.

به گزارش تنديس به نقل از خبرگزاري مهر، در پی رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در روز چهارشنبه 17 دی‌ماه، جامعه هنری و هنرمندان عرصه تجسمی انتقادهای بسیاری را به این پوستر و طراحی آن وارد کردند. این انتقادها به حدی پر رنگ و شدید بود که اردشیر صالح‌پور دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب پوستر رونمایی شده، تجدید نظر کند.
وی در پاسخ به انتقادهایی که از پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است در گفتگویی با خبرنگار مهر، به منظور احترام به نظر هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و هنرمندان تئاتری که به پوستر رونمایی شده انتقاد دارند، برای طراحی پوستر جدید جشنواره فراخوان داد.
صالح‌پور در این گفتگو درباره اهمیت پوستر تئاتر و جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: پوستر نخستین عامل ارتباطی تئاتر با تماشاگر است یعنی پیش از اینکه تماشاگر تئاتر را ببیند، پوستر آن را در خیابان می‌بیند و پوستر زمینه جذب تماشاگر را فراهم می‌کند. دومین عامل ارتباط تئاتر با تماشاگر بروشوری است که در سالن نمایش به او داده می‌شود. سومین عامل هم اجرای اثر تئاتری است.
وی تأکید کرد: نخستین عامل ارتباطی با مخاطب عام، پوستر تئاتر است. ما پوستر را جزو لاینفک تئاتر و از میزانسن‌های تئاتر می‌دانیم. به همین اعتبار ما بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر را به تأسی از دوره‌های گذشته و با حضور بزرگان هنرهای تجسمی در مقام داور، برگزار می‌کنیم.
پوستر رونمایی شده فجر سی و سوم که توسط یارتا یاران طراحی شده است.
دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ضمن اظهار خوشحالی از حساسیت و توجه هنرمندان عرصه تجسمی و تئاتر نسبت به پوستر جشنواره تئاتر فجر، گفت: خیلی خوشحالم که این حساسیت و دقت نسبت به پوستر جشنواره وجود دارد و هنرمندان آن را نقد می‌کنند. من از این نقدها استقبال می‌کنم و مورد توجه قرار می‌دهم.
صالح‌پور با اشاره به «تئاتر ایرانی و هویت ملی» به عنوان تم اصلی جشنواره سی و سوم تئاتر فجر، یادآور شد: پوستری که باید برای این جشنواره ارائه شود، باید در راستای این تم باشد. یارتا یاران طراح پوستر رونمایی شده، هم هنرمند تئاتر و هم هنرمند عرصه هنرهای تجسمی است و پوستر ایشان در راستای رویکرد به هویت ایرانی و تئاتر ملی است.
این پژوهشگر عرصه تئاتر ایران ادامه داد: مینیاتوری که بر نقشه ایران دیده می‌شود، مختص همین پوستر کشیده شده و در عین حال طرحی از پرده‌خوانی ایرانی است. ماسکی که به چهره مرد و زن پوستر زده شده، ماسک یونانی نیست بلکه سیماچه یا ماسک کوچک و متعلق به ایران است و استاد بهرام بیضایی نیز در برخی آثار خود از سیماچه استفاده کرده است. رنگ‌های به کار رفته در این پوستر نظیر فیروزه‌ای و طلایی، رنگ‌های ایرانی هستند.
وی با اشاره به استفاده از نقاشی مینیاتور ایرانی در پوستر طراحی شده توسط یارتا یاران، اظهار کرد: ما ملتی صاحب نقاشی هستیم و مکتب هرات، مکت تبریز، مکتب اصفهان، مکتب شیراز، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پرده که یک نوع نقاشی سنتی است، از جمله مکاتب ما در عرصه نقاشی هستند. برای ما مهم بود که در پوستر جشنواره تئاتر فجر المان‌های فرهنگی و ملی ایران وجود داشته باشد.
صالح‌پور با اشاره به سبک‌های لهستانی، کوبایی، ژاپنی و روسی در طراحی پوستر تئاتر، یادآور شد: ما قصدمان این است که در پوستر تئاتر هم به سوی تئاتر ملی گام برداریم. آقای یارتا یاران در پوستر خود این رویکرد را ارائه داد.
دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه پوستر ارائه شده از سوی یارتا یاران قابل احترام است، تصریح کرد: به دلیل حساسیتی که هنرمندان تئاتر و هنرهای تجسمی نسبت به پوستر تئاتر فجر نشان دادند و همچنین به احترام هنرمندان خلاقی که وجود دارند، ما آمادگی این را داریم که تا زمان پیش از برگزاری جشنواره سی و سوم، پوستر جدیدی را که واجد فرهنگ و زبان بصری فرهنگ ما و گرافیک شرقی باشد و در عین حال ویژگی‌های تئاتر نیز در آن لحاظ شده باشد، به عنوان پوستر جشنواره انتخاب کنیم.
وی ضمن دعوت از همه هنرمندان برای طراحی پوستر جدید سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تأکید کرد: به احترام نظر و حساسیت هنرمندان نسبت به پوستر جشنواره تئاتر فجر، در همین گفتگو فراخوان طراحی پوستر جدید جشنواره سی و سوم را می‌دهم و اعلام می‌کنم که هنرمندان تا 25 دی‌ماه فرصت دارند که طرح خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند تا با نظر 3 استاد برجسته این حوزه، پوستر جشنواره سی و سوم از بین طرح‌های ارائه شده انتخاب و رونمایی شود.
صالح‌پور ادامه داد: باقی طرح‌های ارائه شده نیز در ایام برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در قالب نمایشگاه پوستر جشنواره، در معرض تماشا قرار می‌گیرند.
سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از آمادگی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر برای دریافت طرح‌های پیشنهادی هنرمندان برای پوستر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر خبر داد و گفت: هنرمندان یک سال فرصت دارند تا طرح‌های مدنظر خود برای پوستر دوره آینده جشنواره را هم پیشنهاد دهند.
این هنرمند با سابقه تئاتر تأکید کرد: حساسیت هنرمندان تجسمی نسبت به پوستر جشنواره تئاتر فجر، اوج همدلی و احساس صمیمیت است و ما از این همدلی و تعامل استقبال و استفاده می‌کنیم. ما این احساسات را به فال نیک می‌گیریم و در راستای تداوم تعامل میان هنرمندان تئاتر و هنرمندان تجسمی استفاده می‌کنیم.
صالح‌پور در پایان سخنان خود یادآور شد: هر کسی که احساس دین به جشنواره تئاتر فجر و تئاتر ایران دارد و می‌تواند پوستر زیباتری برای جشنواره تئاتر فجر ارائه دهد، تا 25 دی‌ماه فرصت دارد تا پیشنهاد خود را به ما ارائه دهد. ما ضمن احترام به پوستر پیشنهاد شده یارتا یاران، از میان پیشنهادهای جدید، بهترین پیشنهاد را انتخاب و معرفی می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر 

نویسنده