پوستر «جشنواره تئاتر» یا «بفرمایید شام»؟

747611لیلی گلستان :آنقدر تصویر پوستر جشنواره تئاتر فجر امسال مضحک، خنده‌دار و خجالت‌آور است که هرچه بگویم کم گفته‌ام. انگار می‌گوید بفرمایید شام!

فعلا تئاتر ما از تمام هنر‌هایمان پیشی گرفته؛ از سینما، موسیقی و حتی هنر‌های تجسمی.
اگر مثل من اهل تئاتر ‌رفتن باشید، متوجه می‌شوید که از هر ١٠تئاتری که می‌بینید، حتما شش‌تای آن در حد «بهتر از خوب» است و حالا برای مهم‌ترین جشنواره آن، پوستری ساخته شده که فقط می‌توان گفت مضحک است. به‌قول دوستی که می‌گفت نکند طراح می‌خواسته تئاترمان را مسخره کند و مسوولان هم متوجه قضیه نشده‌اند.
واقعا مسوولان و تصمیم‌گیرنده‌ها چه‌کسانی هستند؟ آیا نباید از چند گرافیست مطرح دعوت به همکاری می‌کردند؟ یا دست‌کم از آنها می‌خواستند که داوری کنند؟
چه‌کسی تصمیم گرفته که این طرح نازل برای هنری به این والایی، تبدیل به پوستر جشنواره شود؟
الان شنیدم که آن را می‌خواهند با طرح دیگری عوض کنند. چرا از ابتدای راه، کاری نمی‌کنید که این شرمندگی پیش نیاید. باز خدا جد و پدرجدتان را بیامرزد که به حرف اهالی دلسوز هنر گوش کردید و آن را کنار گذاشتید.
اما خودمانیم این یکی به خیر گذشت. حالا بگذریم که هزینه دستمزد طراح و چاپ پوستر ضرری است که به بیت‌المال خورده، اما واقعا تا کی قرار است که آماتور، آسان‌گیر و براساس رابطه عمل کنیم تا کار به اینجا بکشد؟ .
آقایان، هنر مقوله‌ای جدی و محترم است. بسیار جدی و بسیار محترم. آن را جدی بگیرید و حرمتش را نگاه دارید. حرفه‌ای عمل کنید.

قابل ذکر است پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی رونمایی شد که طراحی و عکاسی این پوستر را یارتا یاران انجام داده و نقاشی مینیاتور آن، از آثار محبوبه نیکخواه بهرامی است.اجرای این پوستر را مسعود فیروزخانی، یارتا یاران و فرشته طاهری برعهده داشته‌اند.

منبع(+)

[author image=”http://www.ibna.ir/images/docs/000010/n00010944-b.jpg” ]لیلی گلستان|نویسنده ،مدیرنگارخانه گلستان[/author]

نویسنده