نمایشگاه ویدئو آرت شش زن هنرمند ایرانی در گالری مانا نیویورک

نمایشگاه ویدئو آرت شش زن هنرمند ایرانی در گالری مانا نیویورک Mana Contemporary
قسمت دوم نمایشگاه «در میانه» هنرمندان معاصر ایرانی 

سایت تندیس ترجمه محدثه شادمهر

گشایش: ۲۳ مهر ۱۳۹۶

خاتمه: ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

هنربان: شهرام کریمی

هنرمندان: شیرین عابدینی راد، بهار بهبهانی، سمیرا اسکندرفر، ماندانا مقدم، بهار صمدی و ژینوس تقی زاده

نمایشگاه ویدئو آرت

این نمایشگاه بخش دوم از مجموعه هنر معاصر ایران است که شهرام کریمی هنربانی آن را برعهده دارد. اولین نمایشگاه از بخش دوم این مجموعه، «در میانه»: هنر معاصر ایران (قسمت اول) چشم‌اندازی از گالری معاصر مانا بود که از ۱۰ اردیبهشت تا ۴ شهریور برپا شده بود و به هنرمندانی پرداخت که آثارشان از نظر فرهنگی صریح و بی‌پرده نباشد، اما مضامین متقابل فرهنگی را مطرح کنند. «در میانه» (قسمت دوم): «خیلی دور» روند مشابهی را در پیش گرفته است، تمرکز بر بازه زمانی ده ساله از ویدیو آرت بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶٫ این نمایشگاه ۶ چیدمان را از شش هنرمند زن به نمایش می‌گذارد که سعی بر شفاف سازی الگوها، تغییر آنها و توسعه‌شان در هنر ویدیو آرت معاصر ایران دارند.نمایشگاه ویدئو آرت

طبق گفته‌ی اسکار وایلد: « هنر شدیدترین حالتی است که جهان آن را شناخته است.»
«ما هنر را داریم تا مبادا حقیقت ما را نابود کند.» فردریش نیچه
به گفته شهرام کریمی: «آنچه نیچه از حقیقت مد نظر دارد کنایه‌ای منطقی از روزمرگی است؛ دنیایی بیهوده از کار و رنج. جهان زیستی مورد نظر نیچه، دنیایی است مملو از ترس و وحشت. هنر با زیبایی‌هایش، در تقابل با آن، پناهگاهی است برای روشنایی بخشیدن به زندگی؛ تمایز میان حقیقت زندگی و هنر زندگی کردن. نیچه این زیبایی شناسی یا دید هنری را جایگزین منطق می‌کند.
در معنایی دیگر، چه چیزی زندگی را ــ با تمام رنج‌هایش ــ تحمل پذیر کرده و به طور هنرمندانه‌ای تبیین می‌کند. زیبایی بدین شکل بقایای آن سوی دانش را صرفه نظر از توانایی‌های عقلانی دریافت می‌کند.»نمایشگاه ویدئو آرت
طی چند سال گذشته، سینمای ایران صدای منحصر به فرد و شخصی خود را در صحنه جهانی تثبیت کرده است. از سویی دیگر در مقایسه با سینما، ایران در صنعت ویدیو آرت همچنان در حال پیشرفت است و این ژانر هنری برای هنرمندان ایرانی پدیده‌ای تازه به شمار می‌رود ــ که به تازگی در دهه‌ی نود ظهور پیدا کرده‌ است. در این میان شیرین نشاط هنرمند ایرانی ‎الاصل توانسته به‌خوبی فاصله میان این دو فرهنگ را نشان دهد و از ویدیو، فیلم‌ و عکس‌هایش در سطح جهانی بازخورد خوبی دریافت کند. سوال اصلی که در این نمایشگاه مطرح می‌شود، بررسی سیر هنر ویدیو ایران است. ماهیت هنر ویدیو معاصر همان‌طور که در ایران در هزاره جدید توسعه یافته است چیست؟
«در میانه» (قسمت دوم): «خیلی دور» به معرفی شش هنرمند زن ایرانی می‌پردازد که در زمینه‌ی ویدیو آرت فعالیت می‌کنند. این نمایش محصولی از تحقیقات متمرکز در مورد هنرمندانی است که از ویدیو برای نشان دادن شخصیت هنری خاص استفاده می کنند، و شخصیتی را که مستقل از سینما و دیگر ژانرهای هنری است، معرفی می‌کند.

نویسنده