آرت اکسپوی مالزی با حضور هنرمندان ایرانی

آرت اکسپوی مالزی با حضور هنرمندان ایرانی
در یازدهمین آرت‌فر مالزی ۶۰ گالری از ٢۵ کشور جهان حضور دارند

به نقل از گالری آنلاین: آرت اکسپوى مالزى که یکی از بزرگترین رویدادهای هنری در جنوب شرق آسیا و بزرگترین آن در مالزی به شمار می‌رود با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چهارشنبه ۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه آغاز شد.آرت اکسپوی مالزیعباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره این رویداد هنری گفت: مراسم افتتاحیه این رویداد هنری در محل نمایشگاه‌هاى بین‌المللى کوالالامپور با حضور تونکو سید فیض‌الدین پوترا پادشاه ایالت پرلیس مالزى به همراه همسرش تونکو حاجه لیله الشهرین اکاشاه خلیل برگزار شد و مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و علی محمد سابقى رایزن فرهنگی‌ ایران نیز در این مراسم حضور داشتند.

وی افزود: ایران در این رویداد دو غرفه دارد که در غرفه رایزنی کشورمان آثاری از مرتضی گودرزی دیباج از سوی حوزه هنری به نمایش درآمده است. همچنین در غرفه موسسه فرهنگ و هنر ماندگار به مدیریت زهرا گلشنی مجموعه‌ای از هنر معاصر ایران در دو بخش نقاشی و مجسمه با کیوریتوری فرناز محمدی به نمایش درآمده است. در بخش نقاشی آثار فرح اصولی، گیزلا وارگا سینایی، بیتا وکیلی، وحید چمانی، میترا کاویان، فلورا فیض‌بخش، مانلی منوچهری، کیوان عسگری، شاهپری بهزادی، جهانگیر شهدادی، مرتضی پورحسینی، لیلی رشیدی رئوف، یسرا مجتهدی، نوشین زمانی، محمد طباطبایی، لیلا ویسمه، شهلا معززی، نسترن صفایی، سیما بینا و سالار احمدیان و در بخش مجسمه آثاری از قدرت الله عاقلی، حامد رشتیان، بنفشه همتی، فرناز ربیعی جاه و آمین پورفهیمی به نمایش درآمده است.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: پادشاه مالزی پس از بازدید از غرفه ایران ضمن تشکر از حضور کشورمان در این رویداد بزرگ هنرى اظهار داشت چیزهاى زیادى راجع به ایران شنیده‌ام و خیلى دوست دارم از کشورتان دیدارى داشته باشم.آرت اکسپوی مالزیلازم به ذکر است، آرت اکسپو در حالى یازدهمین دوره خود را آغاز کرد که نه تنها بزرگترین بازار فروش هنرهای تجسمی منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود بلکه می‌توان آن را محلی برای تبادل اندیشه و فرهنگ ملل مختلف، به ویژه در جنوب شرق آسیا برشمرد.

طی سال‌های گذشته حضور ایران در غرفه‌ای تحت عنوان غرفه سفارت جمهوری اسلامی ایران میزبان آثار هنرمندان ایرانی در سبک و سیاق مختلف بوده است.

بررسی اقتصادی آرت اکسپو مالزی نشان می‌دهد این رویداد بین‌المللی که از سال ۲۰۰۷ با فروش کمتر از دو و نیم میلیون رینگیت برابر با حدود ۵۵۰ هزار دلار آغاز به کار کرده و تاکنون بیشترین رکورد فروش آثار هنری خود را در سال ۲۰۱۴ با فروش بیش از ۲۰ میلیون رینگیت یعنی در حدود پنج میلیون دلار به خود اختصاص داده است. طی سال‌های گذشته بیش از ۳۰ کشور آسیایی و اروپایی در این رویداد سالانه هنری شرکت داشتند.

هنرمندان ایرانی در اولین حضور خود در این رویداد هنرى در سال ۲۰۱۳ با فروش حدود ۳۰ هزار رینگیت برابر با بیش از ۷ هزار دلار روبرو شدند که البته این رقم شامل فروش تنها بخشی از آثار ارائه شده بود. در سال ۲۰۱۴ تقریبا تمامی آثار ارائه شده در غرفه ایران با قیمتی حدود سه برابر سال پیش از آن به فروش رفت. در سال ۲۰۱۶ نیز غرفه ایران نمایشی از آثار هنرمند جوانی از ایران بود که با اقبال زیادی در فروش آثار خود مواجه نشد.

به نظر می رسد آرت اکسپو ۲۰۱۷ مالزی سال حضور پر رنگ هنر ایران باشد. طی سال‌های حضور ایران در آرت اکسپو مالزی تنها یک بار غرفه دیگری از طرف یک گالری در شیراز در سال ۲۰۱۴ در کنار غرفه رایزنى فرهنگى سفارت جمهورى اسلامى ایران به نمایش آثاری از هنرهای تجسمی ایران پرداخته بود، امسال نیز غرفه دیگری با نام موسسه فرهنگی هنری ماندگار، آثاری از هنرمندان مشهور معاصر ایران را در کنار غرفه سفارت جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته است.

علاوه بر جنبه اقتصادی آرت اکسپو می‌توان به رویکرد هنرمندانی از ۲۵ کشور شرکت کننده در این رویداد اشاره نمود.

علاوه بر حضور رویکردی زیست محیطی که در اغلب آثار به نمایش درآمده در این رویداد قابل مشاهده است، هنرمندان کشورهای مختلف در تلاش هستند تا از هنر که بیانی جهانی دارد و حد و مرز نمی شناسد، به خوبی استفاده کنند. گویی آنها در پس نشان هایی که برآمده از هویت ملی آنان است، همگی یک صدا بانگ برآوده اند که انسان مدرنِ جهانِ معاصر نیازهای درونی دیگری دارد که کلیدواژه آن بازگشت به خویشتن است…

آرت اکسپوی مالزی ۱۲ تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۰ تا ۲۳ مهرماه) در مرکز نمایشگاهی ماترید کوالالامپور برگزار می‌شود. در یازدهمین آرت‌فر مالزی ۶۰ گالری از ٢۵ کشور جهان حضور دارند.

نویسنده