یایویی کوساما موزه اختصاصی خود را در توکیو افتتاح کرد

یایویی کوساما موزه اختصاصی خود را در توکیو افتتاح کرد
موزه اختصاصی یایویی کوساما yayoi kusama 

برگرفته از دنیاگردی مجله تندیس شماره ۲۹۹ ترجمه سجاد عمادی


موزه کوساما yayoi kusama 

موزه yayoi kusama  در ساختمانی ۵ طبقه صرفا به آثار این هنرمند ژاپنی ۸۸ ساله اختصاص دارد و همزمان با نمایش آثار اخیر خود مجموعه «روح جاودانی من» که مجسمه‌های کدوتنبل‌های خال‌خالی و اینستالیشن است را به نمایش می‌گذارد.

موزه کوساما yayoi kusama 

کوساما روایت شخصی خود از هنر پس از جنگ و معاصر را شکل داده است. در تجربیات او مینیمالیسم و پاپ‌آرت، و انتزاع و کانسپچوالیسم همزمان حضور دارند؛ تجربیاتی که طیف وسیعی از نقاشی، مجسمه‌سازی، پرفورمنس، اینستالیشن‌هایی در فضای داخل و خارج، تا کلمات و متون، فیلم، مُد، دیزاین و کارهای معمارانه را شامل می‌شود.

موزه کوساما yayoi kusama کوساما (متولد ۱۹۲۹، ماتسوموتوی ژاپن) پیش از نقل مکان به نیویورک در دهه‌ی ۱۹۵۰، مدت کوتاهی در کیوتو نقاشی خواند. او نقاشی‌های بزرگ «شبکه‌های بی‌نهایت» را در این دوران آغاز کرد و کیفیت وسواس‌گونه و توهم‌زای آنها را در آثار سه بعدی‌اش نیز به کار برد. نقاط خال‌خالی، اشکال ارگانیک و فضاهای نوری او، سرزندگی بی‌مثالی را نشان می‌دهند که افسون‌کننده و خودارجاع می‌شود و مفاهیم سطح و عمق، حضور و غیاب، و زیبایی و تعالی را در هم می‌آمیزد. کار کوساما با سبکی منحصربه‌فرد، که هم حسی و هم خیال‌انگیز است، کیفیتی کاملا شخصی دارد. با این حال او، به‌عنوان کسی که عمیقا با مخاطبان گسترده‌ای در سراسر جهان در ارتباط بوده، توانسته سَدهای سنتی و مرسوم میان اثر هنری، هنرمند و مخاطب را بشکند.موزه کوساما yayoi kusama 

کوساما مجموعه‌ی اخیرش از نقاشی‌های بزرگ مربع شکل با نام «روح جاودانی من» را با گروهی از کارهایی ادامه می‌دهد که نشاط و شور فوق‌العاده‌ای را منتقل می‌کنند. با عناوینی نظیر «حسرت من» و «سرزمین نادیده‌ی مرگ»، این ترکیب‌بندی‌ها بُعدی شرح‌حال‌گونه و اقرارگونه به خود می‌گیرند. به نظر می‌رسد در این نقاشی‌ها، ضربات قلم جسورانه و اشکال چرخشی جایی میان پیکرنمایی و انتزاع است؛ اشکال و ضربات‌قلم پر‌شور و هیجان، فراتر از رسانه‌ی خود می‌روند تا منطق تصویری مخصوص خویش را معرفی کنند که همزمان معاصر و جهانی است.

موزه کوساما yayoi kusama به همین منوال در‌حالی‌که آنها استمرار پژوهش خلاقانه‌ی کوساما در فرم، موضوع و فضا هستند، با کارهای شش دهه‌ی گذشته‌اش نیز مرتبط‌اند. مجسمه‌های به نمایش درآمده، کدوهایی از فولاد ضدزنگ‌اند که روی آنها، یا نقاطی نقاشی یا سوراخ‌هایی ایجاد شده است. به نظر می‌رسد اندازه‌ی اغراق‌آمیز کدوها- بلندترین آن با ارتفاع تقریبی ۱۷۸ سانتیمتر- با توجه به تناسبات انسان ساخته شده است؛ بنابراین سطح براق آنها می‌تواند پیکره‌ی بازدیدکننده‌ها را به صورت کامل انعکاس دهد. در حالی که کدوها از نخستین مطالعات هنرمند در دهه‌ی ۱۹۵۰ حضور داشته‌اند، اما از دهه‌ی ۱۹۸۰ به این سو بود که اهمیت‌شان افزایش پیدا نمود. موزه کوساما yayoi kusama 
کوساما اخیرا به دلیل خیل عظیم حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌هایش، به‌عنوان محبوب‌ترین هنرمند ۲۰۱۴ نامیده شد. نمایشگاه‌های سال گذشته‌ی او در سه موزه‌ی مهم بیشترین بازدید را داشت. و در حال حاضر موزه اختصاصی آثار خود را بازگشایی می‌کند.

موزه کوساما yayoi kusama 

 

نویسنده