نمایشگاه دومین جشنواره گرافیک دانشجویی دال با محوریت تفکر طراحی

نمایشگاه دومین جشنواره گرافیک دانشجویی دال
۲۸ مهر ساعت ۱۸ در خانه هنرمندان ایران
۱۵۲ اثر به نمایشگاه دومین جشنواره گرافیک دانشجویی دال، راه یافت.

جشنواره گرافیک دانشجویی دال
آیین افتتاحیه‌ی دومین سالانه‌ی دانشجویی طراحی گرافیک دال، روز جمعه ٢٨ام مهر ساعت ۱۸ در «تالار جلیل شهناز» خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. پس از این مراسم آیین گشایش نمایشگاه آثار جشنواره در «گالری زمستان» خانه هنرمندان برگزاری خود را آغاز می‌کند.
همچنین سلسله سخنرانی‌هایی پیرامون “تفکر طراحی” با حضور شهرزاد اسفرجانی، نژده هوانسیان، بهراد جوانبخت، کیانوش غریب‌پور، محمدرضا عبدالعلی، ابوذر علوی، علیرضا کاشی‌زاد، صالح امینی و کیان اشرافی بین روزهای شنبه ۲۹مهر تا سه شنبه ۳ آبان ماه برگزار خواهد شد.

جشنواره دال امسال در چهار بخش لوگو/هویت بصری، پوستر، طرح جلد و گرافیک متحرک برگزار شد که با به پایان رسیدن مهلت ارسال آثار، تعداد ۱۶۱۲ اثر از ۲۵۱ طراح شامل ۵۶۴ نشانه و هویت بصری، ۸۷۱ پوستر، ۱۱۲ طرح جلد و ۵۶ گرافیک متحرک به دبیرخانه ی سالانه دال رسید.

جلسه داوری در روز جمعه ۲۱ مهرماه با حضور هیئت داوران متشکل از علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی، سودابه صالحی، کیانوش غریب پور، مهدی مهدیان و امیرعلی قاسمی برگزار شد.
از مجموع ۱۶۱۲ اثر دریافتی از شرکت کنندگان، با نظر و تصمیم داوران، نهایتا ۱۵۲ اثر از ۸۶ طراح برای حضور در نمایشگاه و داوری نهایی انتخاب شد.

روابط عمومی سالانه دال تعداد آثار پذیرفته شده در هر بخش را ۵۱ اثر در بخش نشانه و هویت بصری، ۶۴ اثر در بخش پوستر، ۲۵ اثر در بخش طرح جلد و ۱۲ اثر در بخش گرافیک متحرک عنوان کرد.
آثار برگزارکنندگان جشنواره در کنار دیگر آثار توسط داوران انتخاب شده و در بخش غیررقابتی نمایش خواهند یافت.

جشنواره گرافیک دانشجویی دال

اسامی راه‌یافتگان به نمایشگاه دومین سالانه دانشجویی دال (به ترتیب الفبا):
علی ابوالحسنی
علیرضا احمدی
محمود آراسته نسب
محمدحسین اسکندری
امید اولادی
علی ایازی
رامین بابایی
مرتضی بخت شکوهی
فاطمه بشکوه
حامد بقال بهتاش
ایوب بنای زاده
زهرا بنی مهد
رامین به‌روزی
علی بوستانی
حسام بیک محمدلو
مهران پندار
فربد تعالی
عرفان جمشیدی
شهرزاد جهان
رضا چاووشی
عماد حسین پور عرب
عرفان حکانی
الهام خدابنده
ایمان خوش نیت آرام
میترا دوستی
محمد رجب دوست
مرتضی رحمتی
علی رحیمی
محمدرضا رحیمی
حسین ریوندی
محمد زریابی
سهیل سراجی
علی سفاری
شیما شجاعی
سبحان شفیعی
احسان شهیدی
عاطفه صدفی
راحله صیادی
کارنگ طیاری
فرشته عابدی
سروش عالمی
الیکا عبداللهی
علیرضا عزیزی
مهدی عطاریان
مهسا عظیمی
فرشاد عیسی پور
رضا غفاری
ریحانه غلامی
عرفان غلامی
غزل فتح الهی منزه
میلاد فداکار
امیر اشکان فروتن
احسان قاسمی نیا
حمید قدسی
زهرا قدیری
علی قریشی
مژگان قلیزاده
دنیا قنواتی زاده
مروارید کبریایی
ترنم کرمانی
نیما کریمی
شبنم کفاش
سید محمد مهدی گرامی
حمید گودرزی
علیرضا گیوه چی
علی اکبر متاجی
مهدی مجیدی
روژین محبی
محمدجواد محسنی نیک
میلاد محمدی
محمد مرادی پوریان
حسین منشدی
مهرداد مه آیادی
روح اله موحدی
مهرداد موسوی
نوشین میرزاخانی
علیرضا میرهادی
مریم نادری
امیر نباتی
مهسا نجاتی
نوید نفیسی
سید محسن نقیب هاشمی
مهرداد نوتاش
بهزاد نوحسینی
محمد هاشمیان
امیرحسین واشقانی فراهانی

جشنواره گرافیک دانشجویی دال
دبیر دومین سالانه دانشجویی طراحی گرافیک دال گفت: تفکر طراحی، محور اصلی جشنواره امسال است.
به گزارش روابط عمومی سالانه گرافیک دال، ایمان خوشنیت آرام در نشستی خبری که به منظور رونمایی از پوستر جشنواره برگزار شده بود، افزود: مهم‌ترین تفاوت‌های جشنواره امسال با سال گذشته در محور قرار گرفتن تئوری تفکر طراحی و جایگزینی «صفحه آرایی» با «موشن گرافی» در سالانه پیش روست.
به گفته او، اولین دوره از جشنواره دال خرداد ماه سال گذشته به همت دانشجویان گروه ارتباطات تصویری و گرافیک دانشگاه هنر تهران برگزار شد و قرار بر این است که از این پس برگزاری آن به صورت سالانه ادامه داشته باشد. این جشنواره در بخش‌های لوگو و هویت بصری، پوستر، طراحی جلد و موشن گرافیک برقرار است و رویدادهایی چون نمایشگاه آثار، پخش مستند، و سلسله سخنرانی‌های مرتبط با تفکر طراحی را شامل می‌شود.
خوشنیت آرام درباره تعداد شرکت کنندگان در جشنواره گفت: به دنبال فراخوان شهریورماه، ۱۶۱۲ اثر از ۲۵۱ هنرمند سراسر کشور به دبیرخانه همایش رسید که بعد از داوری اولیه، ۱۸۲ اثر از ۸۶ خالق اثر به نمایشگاه راه یافت. از این تعداد ۳ اثر در هر بخش به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد.
دبیر جشنواره با اشاره به روند داوری آثار افزود: آنچه برای جشنواره اهمیت داشته، صرفا زیبایی بصری نبوده است. قدرت حل مساله و تحقق اهداف سفارش اثر از جمله معیارهایی است که داوران بر آن تمرکز کرده‌اند. آثاری به دست ما رسیده بود که از منظر زیبایی بصری قابل قبول به شمار می‌رفتند، اما از آنجا که با سفارش اثر بی ارتباط بودند، پذیرفته نشدند.
به گفته او سودابه صالحی، کیانوش غریب‌پور، مهدی مهدیان، امیرعلی قاسمی و علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی داوران جشنواره امسال را تشکیل می‌دهند.
پوستری برای حل مساله
خوشنیت آرام درباره اهداف دومین سالانه گرافیک دال گفت: هدف اصلی این سالانه آشنایی دانشجویان با فضای بین‌المللی علم و هنر طراحی است. هدف دیگر را نیز می‌توان تقویت فرهنگ گفت‌وگو و نقدپذیری میان هنرمندان عنوان کرد.
او ادامه داد: یکی دیگر از اهداف سالانه، گردآوری آثار دانشجویان فعلی ایران است. به عبارت دیگر سالانه آیینه‌ای از فضای آکادمیک کشور در عرصه گرافیک و طراحی به شمار می‌رود و می‌تواند ضعف‌ها و قوت‌های این فضا را نمایان کند. ادامه سالانه نیز به تشکیل یک روند برای سنجش آثار گرافیک ایران طی سال‌های متمادی منجر خواهد شد.
در ادامه نشست، از پوستر سالانه با حضور طراح آن رونمایی شد.
رضا چاووشی، دبیر هنری دال درباره اثر خود گفت: یکی از چالش های عجیبی که طراحی این اثر برای من داشت این بود که برای جشنواره‌ای انجام می‌شد که محور اصلی آن طراحی گرافیک است. این واقعیت دشواری کار را چند برابر می‌کرد.
او ادامه داد: در طراحی این پوستر از هزارتو استفاده شده است. برای خروج از هزار تو، باید مسیر درست را انتخاب کرد و با انجام پروسه صحیح به مسیر خروج رسید. این دقیقا مساله ایست که تئوری تفکر طراحی بر آن تاکید دارد.
لازم به ذکر است که دومین سالانه دانشجویی طراحی گرافیک دال از تاریخ ۲۸ مهرماه تا ۳ آبان برگزار خواهد شد. افتتاحیه این سالانه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران و نمایشگاه آثار برگزیده در سالن زمستان همین خانه برقرار خواهد بود. سخنرانی‌هایی نیز توسط نژده هوانسیان، بهراد جوانبخت، صالح امینی، کیان اشرافی، شهرزاد اسفرجانی، علیرضا کاشی‌زاد، ابوذر علوی، محمدرضا عبدالعلی و کیانوش غریب‌پور در سالن فارابی دانشگاه هنر تهران ایراد خواهد شد.
همچنین مراسم اختتامیه سالانه و تقدیر از برگزیدگان، ۵ آبان ماه در سالن فارابی برگزار می‌شود.

 

نویسنده