صادرات هنر ملی | صنایع دستی، اشتغال زایی و هویت سازی

صادرات هنر ملی | اشتغال زایی و هویت سازی
به بهانه روز ملی صادرات و شعار روز جهانی صنایع دستی بر مبنای اشتغال زایی و هویت سازی

روزملی صادرات صنایع دستی
تعریف خدمات فرهنگی و هنری بر اساس تعاریف سازمان های اقتصادی جهانی(WTO) خدماتی که در حوزه های فرهنگی، هنری (صوتی،تصویری،موسیقی،نمایش و….)، و سایر حوزه های مشابه به خریداران عرضه می‌شود، خدمات فرهنگی نام دارد. در ایران، به خدماتی که در حوزه فرهنگ و هنر به یک خریدار خارجی ارائه می شود خدمات فرهنگی وهنری گفته می شود. این خدمات می تواند به صورت کالایی هنری (صنایع دستی، اثر هنری) یا برگزاری یک کنسرت موسیقی،اجرای یک نمایش، فروش یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی و… باشد.

این روزها شاهد مجموعه شگفت انگیزی از مینیاتور و نسخ خطی ایرانی در حراج کریستی و همچنین آثار مدرن و معاصر ایرانی در ساتبی هستیم.

در کنار این جریانات، ایران، مهمان ویژه پر بازدیدترین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و هدایای میلان است. نمایشگاه میلان که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع دستی جهان محسوب می‌شود با داشتن بخش‌های متنوع صنایع دستی، هدایا، غذاهای سنتی و سوغات با حضور ۲۹۰۰ شرکت خارجی، ایران به یکی از پر بازدیدکننده‌ترین نمایشگاه صنایع دستی جهان در قلب اروپا تبدیل شده است.

از طرفی رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ۲۰ مهر روز ملی صادرات با تاکید بر لزوم توجه به توسعه صادرات صنایع‌دستی و گردشگری، گفت: معیشت حدود ۴ میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

همچنین عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش صنایع‌دستی در کشور را بالا بودن هزینه تمام‌شده در نتیجه ضعف رقابت با محصولات خارجی دانست و افزود: فقدان مشوق‌های صادراتی، موانع و مشکلات مربوط به بازاریابی و تبلیغات و کاربردی نبودن محصولات این بخش از دیگر مشکلات صادرات صنایع‌دستی است.

 

 

نویسنده