خزان طبیعت گویا همزمان بهار هنر گردیده

خزان طبیعت گویا همزمان بهار هنر گردیده
سایت تندیس نامه مهر ماه به قلم جاوید رمضانی

بهار هنرفصل پاییز آغاز گردید، فصل رونق رویدادهای تجسمی.
خزان طبیعت گویا همزمان بهار هنر گردیده است؛ که این نه از بهر کاستی که از بهر نیاز انسان برای زیبایی است که هنر آیینه طبیعت است و در حافظه صناعت آدمی زیبایی حبس می‌گردد. از دست رفتن عبدالله عامری در کنج خلوت ضایعه‌ی آغاز این فصل بود؛ نقاش معتقد و گوشه‌گیری که نه ادعا داشت و نه در پی مال و شهرت و بر سنت حسنه این مرز و بوم هنر را در خدمت اخلاق می‌دانست. چرا مردمان این دیار او را فراموش کردند و قدر آثارش را ندانستند. پس از او چه بر سر این میراث می‌آید. بعد از خبر مرگ وی کسانی در پی شماره تلفنی از اقوامش بودند و شاید در پی خرید آثاری که با نبود نقاش معتبر می‌شوند و در بازار مکاره قیمت پیدا می‌کنند، گویا نزدیک مرگ بودن به هنر اعتبار می‌بخشد و وجه رایج روزگار مردمان سودجو می‌شود.
عامری از جنس هنرمندانی بود که در پی هویت جدید رفتاری قدمایی داشت. کنج خلوت برایش مکان جست‌وجو و تأمل در پدیدار شدن فصل نو بود. او می‌دانست که فصل‌ها در پی هم می‌آیند و برای خود بودن، ظاهر ملاک نیست. چه تفاوت دارد خط یا نقاشی، قدیم یا جدید بودن بلکه رفتار و پایمردی در پذیرفتن چرخ روزگار است که گاهی خزان و گاه بهار است. مگرنه خواجه فرمود:
آن پریشانی شب‌های دراز و غم دل                     همه در سایه گیسوی نگار آخر شد
هویت در خاطرات کودکی شکل می‌گیرد و در جای جای آنچه زیسته‌ایم رخ می‌دهد، در کنج خلوتِ کار دل و در خدمت خلق و مردمی که نه چندان سپاس‌گذار و قدردان هستند.
عامری نه چشم به دست دولت‌مردان داشت و نه مردمان. هستی را خالق خود می‌دانست و در پی زیستن آرامِ بی تعصب بدون دشنام و رقابت بر سر هیچ، چراکه روزگار بر کسی وفا نکرده؛ هرکس شیوه‌ای برای مقابله با پلیدی و سیاهی دارد و هنر با پدیدار کردن زیبایی که بازتاب حقیقت است؛ در این نبرد شرکت می‌کند.

نامه ماه گذشته به قلم جاوید رمضانی را در لینک زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
همسایه یا هنرمند نامه ماه

همسایه یا هنرمند | نامه ماه شهریور

همسایه یا هنرمند | نامه ماه شهریور به بهانه آرت فر و بینال استانبول همزمان با نمایشگاه  آی وی وی هنرمند جنجالی چینی  سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی همسایه یا هنرمند این روزها شایعه اجرایی نشدن آرت فر تهران بر سر زبان‌ها است و از سویی شایعه پذیرش ارزش آثار هنری در تالارهای بورس. اما در همین زمان، آرت فر و بینال استانبول در شرایطی اجرا می‌شود که آی وی وی هنرمند جنجالی چینی در موزه دانشگاه سابانجی استانبول […]

0 comments

نویسنده