مجید ملانوروزی | فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران

 مجید ملانوروزی از  فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران می‌گوید

مجید ملانوروزی | فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر

ملانوروزی در گفت‌وگویی با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون سعی کرده آثار فاخر عرصه تجسمی را به نمایش بگذارد. آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود، یا بر اساس یک پروژه پژوهش محور است یا شامل آثاری است که یک کیوریتور خوب آن‌ها را آماده کرده است. ضمن این‌که آثار خود گنجینه موزه و همچنین آثار هنرمندان برجسته جهانی نیز به نمایش گذاشته می‌شود تا دانشجویان و هنرمندان ایرانی بتوانند از نزدیک با آثار چهره‌های شاخصی چون تونی کرگ آشنا شوند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در واکنش به ادعاهای عده‌ای در مورد اسناد آثار موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: همه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر شفاف هستند و ثبت شده‌اند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. گاهی اوقات شایعاتی مطرح می‌شود که بیشتر از سمت رسانه‌های خارج از کشور بوده است. ما همیشه جوابگوی رسانه‌های رسمی داخل کشور بوده‌ایم و دل‌مان می‌خواهد همه چیز با شفافیت پیش برود.

وی افزود: اخیراً مسئول گنجینه‌دار موزه هنرهای معاصر تغییر کرده و شخص جدیدی که این سمت را به عهده گرفته، باید همه آثار را با دقت تحویل بگیرد و تعدادشان را به طور دقیق و شفاف اعلام کند. معمولاً موزه‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و این اطلاعات را فقط به مراکز قانونی می‌دهند اما به هر حال فضای فعلی تجسمی اقتضاء می‌کند که همه چیز به طور شفاف اعلام شود.

ملانوروزی در پاسخ به سؤالی درباره عکس‌العمل مرکز هنرهای تجسمی به شایعات مطرح شده پیرامون هنرمندان عرصه تجسمی و سندیت آثار موزه هنرهای معاصر تهران گفت: دفتر مرکز هنرهای تجسمی شاید از حق خودش بگذرد اما از حقوق هنرمندان و گالری‌ها نمی‌شود گذشت چون ما نسبت به آن‌ها مسئولیت داریم. همیشه آمادگی داشته‌ایم که از هنرمندان‌مان دفاع کنیم و سعی کرده‌ایم به شایعات کذب اطراف هنرمندان‌مان واکنش نشان بدهیم و خلافش را به اثبات برسانیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی افزود: وقتی شایعاتی مطرح می‌شود، در کنارش حاشیه به وجود می‌آید که من فکر می‌کنم اگر به موقع و درست پاسخگو باشیم، این شایعات کمتر می‌شود. اگر حاشیه و تهمت به هنرمندان از طرف افراد داخل کشور باشد، مورد پیگرد قانونی می‌گیرد و اگر از سمت افراد خارج از کشور باشد هم هنرمندان باید همدیگر را حمایت کنند تا خلاف آن‌چه که گفته می‌شود ثابت شود. بعضی از کسانی که این شایعات را مطرح کردند، هویت نامعلومی دارند و تریبون‌شان هم در داخل کشور نیست ولی تا جایی که ما بررسی‌ کرده‌ایم، فکر می‌کنیم مورد آن‌ها هم قابل بررسی باشد.

مجید ملانوروزی ادامه داد: هنرمندان، انجمن‌ها و مراکز هنری باید از هنر صیانت کنند. متأسفانه فضای تجسمی یک مقدار انفرادی است و هنرمندان هر کدام به صورت انفرادی در آتلیه و کارگاه خودشان مشغول کار هستند. اگر این فضا مثل تئاتر و سینما گروهی بود، بهتر می‌شد از هنر تجسمی صیانت کرد. گرچه تاکنون هم عکس‌العمل هنرمندان، انجمن‌ها و نهادها خوب بوده ولی می‌تواند منسجم‌تر هم باشد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ضمن تاکید بر تفکیک نقد از حاشیه‌پردازی، اظهار داشت: اگر اتفاقات و هجمه‌‌هایی که به وجود آمده در قالب نقد باشد، هیچکس مخالف آن نیست و همه با آن موافقت می‌کنند اما پرداختن به حاشیه و تهمت‌زدن به هنرمندان برجسته کشور چیزی نیست که بشود در موردش سکوت کرد.

ملانوروزی درباره برنامه مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: ما به دنبال این هستیم که جشنواره تجسمی فجر را با زبان جهانی برگزار کنیم و در ضمن، به دنبال هویت‌های منطقه‌ای، قومی، فرهنگی، تاریخی، ملی و مذهبی خودمان هم هستیم. جشنواره تجسمی فجر سعی بر این دارد که از بیان‌های نو، قالب‌های بینارشته‌ای و همه آن‌چه که جایش در جشنواره‌ها و بینال‌ها خالی بوده، استفاده کند و نمی‌خواهد صرفاً روی یک سری مدیوم‌های خاص تأکید کند چون برای هر کدام از آن‌ مدیوم‌ها بینال‌های تخصصی هنری وجود دارد.

نویسنده