موزه لوور ابوظبی | شگفتیهای هنری در سواحل خلیج فارس
ابوظبی می رود که به مهمترین مقصد دوست داران هنر در خاورمیانه تبدیل شود
سایت تندیس: همزمان با آغاز نهمین دوره آرت ابوظبی در شهر ابوظبی امارات، از پروژه متهورانه و جنجال برانگیز دیگری نیز رونمایی میشود؛ موزه لوور ابوظبی.
امارت ابوظبی از مهمترین دولتشهرهای کشور امارات متحده عربی، از حدود ده سال پیش با سرعتی سرسام آور در تلاش است تا خود را به یکی از جذابترین مقاصد گردشگری هنری در خاور میانه تبدیل کند. از نقاط اوج طرحهای این دولتشهر، ساخت یک شبه جزیره مصنوعی در خلیج فارس است تا چند آیکون هنری جهان را در آن گرد آورد.
از جمله این آیکونها موزه لوور است که در کنار گوگنهایم ابوظبی و دانشگاه هنر نیویروک شعبه جدیدی در این جزیره تاسیس خواهند کرد.
هرچند حدود دو سال پیش بود که اعتراضات حقوق بشری در رابطه با کار سخت و نا عادلانه کارگران در این جزیره به تعطیلی موزه گوگنهایم نیویورک منجر شد و اعتراضات شدیدی نیز توسط گروههای هوادار محیط زیست در منطقه نسبت به تغییرات احتمالی در اکوسیستم دریا انجام شد . اما اینک پس از گذشت دو سال از آغاز این پروژه درهای موزه لوور آن به روی مخاطبین علاقهمند گشوده خواهد شد.
این اتفاق که مقارن با آرتفر ابوظبی است، جذابیت دو چندانی به آن بخشیدهاست.
و « یک روز مانده به افتتاح رسمی موزه،…تصاویر این پروژه نیز توسط سایت آرت دیلی انتشار یافته است…. این موزه با طراحی “ژان نوول” بر اساس شکل سقف گنبدی یا به عبارت دیگر، یکی از نمادهای معماری عربی شکل گرفته است. گنبد موزه در آفتاب ابوظبی میدرخشد و در شب، ساختمانی که زیر سقف گنبدی مزین به ستاره قرار دارد، به سرپناه امنی تبدیل میشود.
در این موزه نور زیادی به داخل هدایت میشود که ساختمان را یک سازه با درخشش فوق العاده نشان میدهد. گنبد مسطح است و قطری به ضخامت ۱۸۰ متر دارد و شکل هندسی متخلخل، درخشان و بیعیبونقصی ایجاد میکند که منافذ روی آن نور را به داخل ساختمان هدایت میکند. گنبد موزه در آفتاب ابوظبی میدرخشد و در شب، ساختمانی که زیر سقف گنبدی مزین به ستاره قرار دارد، به سرپناه امنی تبدیل میشود. »[۱]
«جزیره سعدیات شامل حق انحصاری و نمایندگی گوگنهایم (طراحی توسط آقای گری) و «لوور ابوظبی» خواهد بود. معمار برنامه، ژان نووِل، آن را چنین توصیف کرده: «یک «موزه جهانی» با «گالریهایی که امکان تطبیق و سنجش آثار هنریِ ادوار تاریخی و مناطق جغرافیایی مختلف را» با آمیزهای از هنر معاصر «میسر میسازند»[۲]
پی نوشت:
[۱] http://www.honaronline.ir/fa/tiny/news-108581
[۲] مجله تندیس شماره ۳۵۵ ترجمه علیرضا بهارلو
دیگر اخبار هنر معاصر جهان را اینجا دنبال کنید:
هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن
هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد میخورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریختهاست یا من از آن فرار کردهام چه چیز میتواند برایم بامعناتر/بیمعناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همهچیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگباختهاست و میدانم به سبب همین رنگعوضکردنش در لحظه است که اینگونه دوستش میدارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همانگونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکهای […]
مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر
مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند و مدرس نقاش کانادایی .
آرت ابوظبی همزمان با لوور ابوظبی
آرت ابوظبی همزمان با لوور ابوظبی هنر مدرن و معاصر در آرت ابوظبی سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر آرت ابوظبی که همه ساله در ماه نوامبر برگزار میگردد، امسال نیز از ۸-۱۲ نوامبر با حضور گالریها و بنیادهای هنری و برنامههای متعدد آموزشی و نشستها برگزار خواهد شد. این در حالیست که همزبان با این رویداد مهم در ابوظبی امروز آرک دیلی یک روز قبل از گشایش موزه لوور ابوظبی، تصاویری از آخرین مراحل آمادهسازی این موزه را منتشر […]