دور دوم حراج تهران با محوریت هنر معاصر و مدرن 
دومین دوره (هفتمین) حراج تهران ۲۲ دی‌ماه امسال برگزار می‌شود.

هفتمین حراج تهران

سایت تندیس به گزارش ایسنا: حراج تهران از ششمین دوره برگزاری خود تصمیم به تخصصی‌تر کردن فضای این رویداد گرفت که در نهایت به برگزاری دو حراج «کلاسیک و مدرن» و «معاصر» منجر شد.

علیرضا سمیع‌آذر ـ مدیر حراج تهران ـ پس از برگزاری ششمین دوره این رویداد در نشستی اعلام کرده بود: «با مشاهده رونق نسبی حراج تهران تصمیم گرفتیم این رویداد را تخصصی‌تر کنیم و علاوه‌ بر حراج برگزار شده که به آثار هنرمندان کلاسیک و مدرن تعلق داشت، حراج دوم را با محوریت هنر معاصر و مدرن برگزار کنیم. این موضوع به جوان یا پیر بودن هنرمندان ربط ندارد، بلکه به تعاریف هنر معاصر بازمی‌گردد. هنرمندانی مانند فرهاد مشیری که در حراج برگزارشده اثری نداشتند، در دور دوم از آن‌ها اثر ارائه خواهد شد.»

او چندی بعد در این‌باره به ایسنا گفته بود: «زمان برپایی حراج هم بر اساس یک تقویم جهانی است. اولی آخر خرداد و دومی آخر آذر برگزار می‌شود، اما اگر برگزاری حراج دوم موفق نباشد، مثل گذشته دوباره دو حراج را یکی می‌کنیم.»

حالا به نظر می‌رسد برگزاری حراج دوم از نظر برگزارکنندگان این بازار هنری «موفق» بوده است؛ زیرا سمیع‌آذر در جدیدترین گفت‌وگوی خود با ایسنا خبر داد: دومین دوره (هفتمین) حراج تهران ۲۲ دی‌ماه برگزار خواهد شد؛ این حراج دربرگیرنده آثار هنرمندان معاصر ایران است، درحالیکه حراج قبلی بیشتر به هنرمندان مدرنیست و کلاسیک اختصاص داشت. این‌ها هنرمندانی هستند که در قید حیات هستند و یا رویکردهای معاصر دارند و چهره‌های جوان به کرات دیده می‌شود. هنوز مشخص نشده است چهره‌های معمول مانند سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمد احصایی و منوچهر یکتایی در این حراج نخواهند بود.

در این میان به نظر می‌رسد برگزاری دو حراج در سال موجب کاهش تقاضای خریداران آثار هنری و از رونق افتادن حراج تهران شود؛ اماسمیع‌آذر در این زمینه اظهار کرده بود: «ممکن است، اما حدس ما این است که نمی‌شود. حدس ما این است که خریداران زیادی وجود دارند که فراتر از یک حراج در سال می‌توانند مبادرت به خرید آثار هنری کنند. تصور ما و اطلاعات ما می‌گوید که در حراج تهران که پیش از این برگزار می‌شد، آثار گرانی عرضه می‌شد و عده‌ی معدودی می‌توانند آثاری با قیمت‌های بالای صد میلیون بخرند؛ عده‌ی خیلی زیادتری هم وجود دارند که نمی‌خواهند آثاری با آن قیمت بخرند؛ نه به این دلیل که پولش را ندارند بلکه نمی‌خواهند در شروع کار، یکباره آثار چندصد میلیونی بخرند و مایلند با آثار چند ده میلیونی کارشان را شروع کنند.»

او ادامه داده بود: « مدیر حراج تهران با بیان اینکه در حراج قبلی تهران این فرصت کم بود، اما حالا می‌شود فرصت را به این افراد داد، افزود: اینها افراد زیادی هستند؛ خیلی بیشتر از تعدادی که تا حالا در حراج تهران آمده‌اند و آثار گران خریده‌اند، افرادی وجود دارند که مایل به خریدند و می‌توانند در حراج دوم، آثار هنرمندان جوان یا کمتر شناخته شده را بخرند. امروز آثار کمتر شناخته شده‌ها را می‌خرند، اما فردا شاید حتی آثاری بهتر از آثار استادان را خریداری کنند. بنابر این بررسی‌های ما نشان می‌دهد که تعداد خریداران رقم‌های بالا و استادان بنام کم‌اند اما کسانی که می‌توانند آثاری با قیمت پایین‌تر را بخرند زیادند و ما به این امید داریم. اما این چیزی است که یک بررسی نشان می‌دهد و باید منتظر باشم حراج برگزار شود تا ببینیم جمع‌بندی ما درست بوده یا نه.»

سمیع‌آذر با اشاره به اینکه در همه جای دنیا آثار هنرمندان معاصر از نظر قیمت به پای آثار استادان هنر مدرن نمی‌رسد، توضیح داده بود: «وقتی از هنر مدرن صحبت می‌کنیم از قدمت ۳۰ سال به بالا حرف می‌زنیم و وقتی از هنر معاصر صحبت می‌کنیم از آثاری با قدمت کمتر از ۳۰ سال مد نظر است. طبیعی است که آثار مدرن گران‌تر هستند. هنر معاصر ما هم مثل همه‌جای دنیا قیمت پایین‌تری دارد و مثل همه جای دنیا می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی برای مجموعه‌داران تازه کار باشد.»

تحلیل هفتمین حراج تهران را اینجا دنبال کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
سهراب سپهری

سهراب سپهری و بهمن محصص رکورد شکنان همیشگی در حراج تهران

بزرگان همچنان در صدر فروش هفتمین دوره حراج تهران |سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی | با وجود اضطراب حاکم بر بازار اقتصادی و بحران تغییرات کابینه و سیاست‌های انقباضی، به نظر می‌رسد بازار سرمایه، هنر ایران را مکانی امن برای گسترش و حضور خود یافته است

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هفتمین حراج تهران

درباره هفتمین حراج تهران | هفت عدد خوش‌یمنی است

درباره هفتمین حراج تهران | هفت عدد خوش‌یمنی است سایت تندیس به قلم حافظ روحانی کیفیت آثار یک حراج، یکی از معیارهایی است که اهمیت یا کیفیت یک حراجی آثار هنری را تعیین می‌کند. به واقع یک حراجی آثار هنری فقط میزبان به‌ترین آثار یک هنرمند و پذیرای  مشهورترین و محبوب‌ترین دوره‌های کاری او ست. پس هر حراج‌گذاری می‌کوشد تا به‌‌ترین‌ آثار را از بین مشهورترین دوره‌های کاری‌ هنرمندان شناخته‌شده انتخاب و به حراج بگذارد. از طریق رقابت اقتصادی بین […]

0 comments

نویسنده