موزه گرافیک ایران افتتاح شد

موزه گرافیک ایران عصر یکشنبه ۲۸ دی ماه در عمارت ارباب‌ هرمز و زیر بارش برف، با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ وراشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر، محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جمال کامیات مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران، علی رشیدی، دیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، محمد محیط طباطبایی پژوهشگر، بهرام کلهرنیا، قباد شیوا، مجید بلوچ، فرزاد ادیبی،کامبیز درمبخش و جمعی از هنرمندان گرافیک و علاقه‎مندان به هنر افتتاح شد.
در این مراسم علی مرادخانی در سخنانی که به دلیل حضور میهمانان زیر بارش برف بسیار کوتاه بود گفت: امیدوارم این اتفاق مبارک به دست دوستانی مانند آقای کامیاب باز هم تکرار شود زیرا هنرمندان بسیاری امروز به من گفتند که به موزه تئا‌تر و موزه‎هایی در سایر شاخه‌های هنرهای تجسمی مورد نیاز است.
وی افزود: موزه‎‌ها جایگاه ویژه‎ای در فرهنگ یک کشور دارند زیرا به وسیله آن‌ها تاریخ به ما که امروز زندگی می‌‎کنیم متصل می‌‎شود.
احمد مسجد جامعی نیز در این مراسم درباره اختصاص یک بنای ارزشمند به موزه در جمع علاقه‎مندان به میراث شهری و دوست‎داران گرافیک گفت: از شهرداری تهران به خاطر بازسازی یک بنای ارزشمند و تبدیل آن به موزه بسیار سپاسگزارم و این مکان از امروز به فهرست مکان‎هایی که در فهرست تهرانگردی اضافه شد.
وی اضافه کرد: در بسیاری از حوزه‎‌ها به موزه نیاز داریم و همچنین فضاهای تاریخی بسیاری در شهر وجود دارد که می‌‏تواند به همین شکل دوباره بازسازی شود تا به این ترتیب هر منطقه از شهر دارای هویت تاریخی شود همانطور که امروز منطقه ۴ شهر تهران دارای هویت شده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این بنا به خانواده‎ای از زرتشتیان تعلق داشته است اظهارکرد: چنین مکان‏هایی باعث پیوند شهر با هنر می‌‏شوند و وجود آن‌ها در شهر بسیار حیاتی است.
محمد بهشتی نیز دراین مراسم روی سن رفت و در جمله کوتاهی گفت: این برف ویژه انجمن و موزه گرافیک ایران است و به همین مناسبت باریده تا این روز را زیبا‌تر کند. افتاح اینموزه را به اهالی گرافیک تبریک می‌‏گویم.
علی رشیدی، مدیر انجمن گرافیک سخنران دیگر این مراسم بود او درباره افتتاح موزه گرافیک گفت: امروز روز مهمی برای هنرمندان گرافیک است زیرا برای برپایی این موزه تلاش‌های بسیاری انجام شده است. ما برای برپایی این موزه دریک فرآیند مستمر به جمع‎آوری آثار پرداختیم تا بتوانیم نخستین نمایشگاه موزه را به بهترین شکل برگزارکنیم.
وی ادامه داد: هنر گرافیک هنر گالری و موزه نیست، این هنر با میلیون‎‌ها نفر سر و کار داردو سلیقه اجتماعی به وسیله این هنر ارتقا پیدا می‌‏کند. این موزه نیز برای نمایش آثار نیست بلکه برای آن برپا شده است که تاریخ مصور ما برای آیندگان باقی بماند.
همچنین اسکندر مختاری، مشاور علمی پروژه بازسازی خانه ارباب هرمز نیز درباره کارهایی که برای تبدیل یک خانه بسیار قدیمی به موزه انجام شده است نیز گفت: زمانی که این ساختمان به ما تحویل داده شد شبیه یک بیمار نیمه جان بود و از‌‌ همان ابتدا مجبور بودیم اقدامات بسیار زیادی برای حفظ ابتدایی بنا انجام دهیم.
وی با بیان اینکه تداخل دوره‎های مختلف ساختمانی باعث می‌‏شد نتوانیم اصالت بنا را به راحتی تشخیص دهیم افزود: برای شناخت اصالت اثر مطالعات جامع و واکاوی وسیعی انجام شد. سپس مقاوم سازی بنا آغاز شد زیرا کل ساختمان در حال فروریختن بود. طرح مقاوم سازی این ساختمان کاری بسیار ویژه بود که بر مبنای تجربیات ما در بم انجام شد.
اسکندری با ذکر این نکته که تاکنون در کشور ساختمانی با این درجه از ویژگی‎های مهندسی مرمت نشده است اظهار کرد: به نظر من این ساختمان در ایران یگانه است و می‌‎توان ساختمان‏‎های دیگری مانند این نیز در تهران داشت.
مشاور علمی پروژه بازسازی ارباب هرمز ادامه داد: باید بهاین نکته توجه داشت که مرمت چنین بنایی نصف احداث بنایی مانن خودش هزینه داشت به این معنا که اگر قرار بود این ساختمان از نو بنا شود متری ۴ میلیون تومان هزینه داشت در حالی که بازسازی هر متر از این بنا برای ما ۲ میلیون تومان هزینه برداشت.
در پایان این مراسم از شاپور دیوسالار، اسکندر مختاری، افشین جوبه، رضا جلالی و قاسم مرادی اعضای گروه بازسازی خانه ارباب هرمز و همچنین مجید بلوچ، محمد عرفانیان، بابک اربابی، مریم رونقی، و فریبا سلیمانی اعضای کمیته موزه گرافیک ایران تقدیر شد.
همچنین در پایان این مراسم از کتاب آثار نخستین نمایشگاه موزه گرافیک ایران نیز رونمایی شد.
شایان ذکر است؛ تصمیم برای برپایی موزه گرافیک به امروز و دیروز بر نمی‌گردد و سابقه طولانی دارد. از ۱۵ سال پیش در انجمن گرافیک ایران این مسئله مطرح و پی‌گیری شده و انجمن گرافیک ایران نیز با جمع آوری اسناد، مصاحبه‌ها و گزارش‌ها کلکسیونی برای نمایش در موزه گرافیک اماده کرده است.

منبع: هنرآنلاين

نویسنده