حراجی بونامز و سه اثر ویژه از ناصر عصار

حراجی بونامز و سه اثر ویژه از ناصر عصار
نگاهی به آثار مدرن و معاصر خاور میانه حراج‌خانه بونامز لندن

 

در فصل گرم حراجی‌های مختلف، این بار حراج‌خانه بونامز برای هفتم آذرماه در یکی از شعبات لندن خود حراج آثار مدرن و معاصر خاور میانه را آماده می‌کند. در این حراجی که سهم اعظم آثار ارائه شده متعلق به نقاشان عرب از عراق و مصر است، تعدادی از آثار  اساتید هنر ایران نیز برای فروش ارائه شده‌اند. از جمله سه اثر برجسته از ناصر عصار، که از مجموعه خانوادگی و مجموعه سر هربرت رید برای فروش گذاشته شده است.

حراجی بونامز

ناصر عصار هنرمند مدرنیست ایرانی است که به دوران طلایی هنر مدرن ایران تعلق دارد. آثار او همواره « در جایی بین فرمالیسم آکادمیک و جریان قالب نو سنت‌گرایی می‌ایستد. مهاجرت او به پاریس در دهه پنجاه میلادی و مواجهه با هنر پس از جنگ اروپا،  تاشیسم و هنر آبستره شاعرانه تاثیر زیادی بر آثار او گذاشتد.عصار توانست نوعی آبستره اکسپرسیونیسم مخصوص به خود را به وجود آورد که نه تقلیدی است و نه مشتق شده از همتایان اروپایی خود.

تابلو غروب او که یکی از بزرگترین بوم‌های نقاشی شده عصار می‌باشد، نشان‌دهنده ویژگی خاص آثار عصار در آمیختن نقاشی شرق و هنر آبستره غرب است. آثار او نشان‌دهنده رویکردی لطیف و مراقبه‌گرانه با طبیعت است، تابلو غروب او به شدت یادآور تابلو سمبلیک غروب بر فراز کوه فوجی اثر هوکوسای است[۱]

تابلو غروب با برآوردی معادل:۱۴ تا ۱۸ هزار پوند در این حراجی ارائه می‌شود، این اثر از طرف ­خانواده هنرمند برای فروش ارائه شده است.

حراجی بونامز

سایر آثار عصار تابلو ترکیب‌بندی آبستره با قیمت:۷ تا ۱۰ هزار پوند و از مجموعه خانوادگی هنرمند  و اثر خوشنویسی آبستره بر روی خاکستری از مجموعه سر هربرت رید با قیمتی بین ۲ تا ۳ هزار پوند برای فروش ارائه شده اند.

 

 

حراجی بونامز

 

حراجی بونامزآبستره بر روی خاکستری تقدیمی هنرمند به سر هربرت رید

اثر دیگری که در این حراج  از استادان ایرانی ارائه می‌شود  یک تابلو طبیعت بی جان اثر منوچهر یکتایی است. این اثر که آخرین بار در حراجی گارت اوهایو در آگوست ۱۹۷۸ خریداری شده و یکبار در ۱۹۶۰ در گالری در نیویورک به نمایش گذاشته شده است، اینک با برآوردی مابین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار پوند برای فروش عرضه شده و متعلق به یک مجموعه خصوصی است. این اثر با عنوان صبح بوته گوجه فرنگی ، در ابعاد ۱۰۷ در ۱۰۷ سانتی متر و با تکنیک رنگ و روغن روی بوم کار شده است.

حراجی بونامز

در این حراج همچنین یک اثر از فریده لاشایی یک اثر از مسعود عربشاهی، یک اثر از سهراب سپهری یک اثر از فرامز پیلارام و یک اثر از حسین زنده رودی نیز ارائه خواهند شد.

که برآورد قیمت آن به شرح زیر است:

حراجی بونامز

فریده لاشایی:

عنوان: درختان آبستره در زرد.

ابعاد ۷۰* ۹۰ سانتی متر

برآورد: ۱۴-۱۸ هزار پوند.

حراجی بونامز

فرامرز پیلارام:

عنوان:بدون عنوان(علامت)
ابعاد:۱۶۰*۱۱۳ سانتی متر

برآورد:۶۰-۸۰ هزار پوند

 

حراجی بونامز

مسعود عربشاهی:

عنوان: ترکیب بندی آبستره

ابعاد: ۹۷*۶۵ سانتی متر

برآورد: ۴-۶ هزار پوند

حراجی بونامز

سهراب سپهری:

بدون عنوان از مجموعه آبستره

ابعاد: ۸۳* ۱۲۱ سانتی متر

برآورد: ۵۰-۷۰ هزار پوند

حراجی بونامز

چارلز حسین زنده رودی:

عنوان: لالسا

ابعاد: ۱۰۶*۱۵۱ سانتی متر

برآورد: ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پوند.

 

[۱] برگرفته از کاتلوگ حراج

نویسنده