اکبر نیکان پور | بازگشت به کودک درون

اکبر نیکان پور | بازگشت به کودک درون
نقدی بر نمایشگاه اکبر نیکان پور در گالری ثالث

سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی


اکبر نیکانپوردر آموزش هنر کودک، علایق، توانایی‌ها و نیازهای پر معنای او وی را در جایگاه کلیدی قرار می‌دهد، بر اساس این دیدگاه، هنر عبارت است از توضیح و تبیین تغییرات کودک در پروسه رشد او، در واقع کودک به عنوان فردی دیده می‌شود که بیان هنری در بازتاب مکان زندگی و نحوه‌ی ارتباط وی با محیط خویش می‌باشد. کنترل و کاربرد مواد، دیدگاه‌های رها از جزمیت‌های آموزش هنر بزرگسالان، امکان خلق متفاوت را برای کودک فراهم می‌کند.
هر مربی کودک در روند آموزش، تجربه‌های منحصر به فردی دارد؛ که این تجربیات در سپهر تصویری مربی تأثیر بسیاری می‌گذارد. برخورد با مشکلات و موضوعاتی که در فرایند آموزشی پدیدار می‌گردد تجربه زیسته معلم هنرمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.اکبر نیکانپوررابطه‌ی معلم و شاگرد رابطه‌ای دوگانه و بازخوردی است، اما این رابطه مابین کودک و مربی بسیار عمیق و متأثرکننده زیبایی‌شناسی معلم هنرمند هم می‌تواند باشد.
از سویی دیگر بازی ابزار مهمی است که کودکان بیشترین دریافت‌های رفتاری و ادراکی را توسط آن کسب می‌نمایند و هنرمندان در آمد و شد بازی‌های ذهنی امکان رشد و خلاقیت را فراهم می‌آورند.
نیکان‌پور استاد و معلم باسابقه تصویرسازی است که متولد ۱۳۳۵ است و از سال‌های دهه‌ی هفتاد فهرست بلندی از پژوهش و نمایشگاه و تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و آموزش به کودکان را در کارنامه خود دارد.
نیکان‌پور خود می‌گوید از کودکان بسیار آموخته‌ام و آنچه در طی سال‌ها پشتوانه تصویرگری کتاب‌های کودکان من بوده است از این رهگذر کسب نموده‌ام.اکبر نیکانپورهنرمندان بسیاری سعی در بازخوانی روش کودکان برای تولید انگاره‌های ذهنی خود داشته‌اند، از معروف‌ترین این هنرمندان می توان پل کله هنرمند سوییسی را نام برد. کله معتقد به از میان برداشتن هشیاری و عقل منطقی هنرمند است. آنچه نیکان پور در پی آنست.
وی مجموعه به نمایش گذاشته خود را روشنایی دود نام نهاده و در بیانیه خود می‌گوید: «حقیقت همچون دریاست، روشنایی مسیر سیال جسم و روح را که همچون رودی گذراست طی می‌کند. مجموعه پیش‌رو تصور ذهنی من از زیبایی است. روشنایی دود به مثابه راهنمایی برای مردمانی است که با روشن اندیشی به حقیقت زندگی امروز نزدیک می‌شوند.» اما حقیقت هنرمند در ناخود آگاهی بی زمان رخ می‌نمایاند. زمان کودکی برای او ابدی است.
عمده آثار در ابعادی کوچک با قاب‌هایی سفید ارایه شده‌اند. هنرمند در جایی میان تصویرسازی و نقاشی لحنی را آفریده است؛ که جایگاه استادی مؤلف را فراهم می‌آورد. رنگ غالب آثار آبی است؛ رنگ قیاس استعاری هنرمند از آب و رود. لکه‌هایی پرشتاب که هویت کنش تصویری این مجموعه نیکان پور را سامان داده است. وی رنگ را نیروی عاطفی عمل نقاشی ‌دانسته و فرم‌های پرتاب پرتحرک را شاخصه‌ی هویت کنش نقاشانه خود می‌داند.اکبر نیکانپورمخاطب در برخوردی سطحی به خوبی درمی‌یابد که حال و هوای نقاشانه کودک ‌واری بر هنرمند مسلط است و سعی در بازآفرینی جهان برونی نمی‌کند، اما آیا می‌توان گفت وی بدون هیچ قصدی همچون کودکان به نقاشی پرداخته است. وجود بیانیه هنرمند کمترین ناقض این نظریه است. بی‌شک سرچشمه آثار نیکان پور نیکی و طبیعت زیست انسان است. در بسیاری کارها کودکان و انسان‌ها در مناظری با پرسپکتیو دید پرنده مشاهده می‌شوند؛ همین نکته است که رهایی از امری پیشینی و تعیین شده عمل نقاشی کودکانه را نفی می‌کند. در آثار کودکان عناصر طبیعی با بار عاطفی، فرم و شکل می‌یابند و تصویر بدون هیچ تصوری ارایه می‌گردد. به واقع می‌توان ملاک اصلی موفقیت این روش از نقاشی را بدیهه‌سازی و جسارت تولید بی‌واسطه متعین داشت. با نگاهی به آثار و کتب مصور شده توسط هنرمند قدرت تخیل و تنوع الحان تصویری وی حاکی از توانایی ساماندهی و خیال‌ورزی عناصر صوری است.
نیکان پور در غایت پختگی و جسارت به گسترش امکانات تصویرسازی اهتمام ورزیده و در طی ۲۵ سال با شکیبایی و تحمل، مسیری دشوار را طی نموده است. جهان تصویری او مالامال از شاعرانگی و انبساط روحی فضای کودک درون جامعه ایرانی است.اکبر نیکانپور

نقد نمایشگاه‎های قبل را به قلم جاوید رمضانی اینجا بخوانید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مریم سالور

مریم سالور از بنیان‌گزاران و هنرمندان سفال و مجسمه مدرن ایران

مریم سالور از بنیان‌گزاران و هنرمندان سفال و مجسمه مدرن ایران نقدی بر نمایشگاه «قاصدک» در گالری ایرانشهر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در هنر ایران طبیعت نقشی والا داشته است. ایرانیان سعی در حفظ و نگهداری مظاهر طبیعی داشته و در میان عناصر طبیعی مورد توجه هنرمندان ایرانی، خاک جایگاهی خاص را به خود اختصاص داده است. مهم‌ترین کارماده مصرفی اشیا در زیست روزانه سفال بوده. سفال ایرانی در طول قرن‌ها بستر زایش هنر و نقوش حاصل از […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
حسین والامنش

حسین والامنش هنرمندی دغدغه‌مند و ایده پرداز

حسین والامنش هنرمندی دغدغه مند و ایده پرداز نقدی بر نمایشگاه حسین والامنش در گالری پروژه‌‌های آران با عنوان «از کجا آمده‌ام» مجله هنرهای تجسمی آوام: به قلم جاوید رمضانی براساس ثبت تاریخ، اصطلاح هنر مفهومی به جریانی اطلاق می‌شود که اوج آن بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۲ میلادی در غرب بوده است. آنچه هنر مفهومی را یکپارچه کرده نه تنها مقابله با الگوی «مدرنیستی هنر» است؛ بلکه آموزه‌هایی است؛ که از سایر جنبش‌های قرن بیستم فرا گرفته است؛ به […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
وحید محمدی

واقع گرایی اندیشمندانه در آثار وحید محمدی

واقع گرایی اندیشمندانه در آثار وحید محمدی نقدی بر نمایشگاه وحید محمدی در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی واقع‌گرای اندیشمند سهروردی فیلسوف و حکیم مسلمان با ارایه نظریه حکمت اشراق، نور را در جایگاهی والا و دارای مراتب تجلی متفاوتی نسبت به هستی‌شناسی ایران اسلامی قرار می‌دهد، آنچنان‌که نور ملکوتی جزء عناصر مهم و قابل اتکا در هنر ایران گردیده است. از منظر این حکیم هیچ نماد و مصداقی از جهان غیرمادی مانند نور مظهر وحدت جهان […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
استپانیان

آرمان استپانیان | هرچه پیش‌پا افتاده‌تر بهتر

آرمان استپانیان | هرچه پیش‌پا افتاده‌تر، بهتر نقدی بر آثار آرمان استپانیان سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در پارکینگ پروانه من بسیاری از تصاویر را که کسی به دنبال آن نیست خریداری می‌کنم. عکس‌های قدیمی، تصاویر خانوادگی بی‌ارزش، مکان‌های نامعلوم یا تبلیغات قدیمی، فیلم‌ها و کارت پستال‌های ساده و دیده نشده. این تصاویر را تهیه می‌کنم تا در کنار هم به بازی خودم مشغول باشم؛ بازی جذابی که می‌تواند خلاقانه داستان‌سرایی ذهن رویاپرداز من را تقویت کند.وقتی در لابه‌لای […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
سعید امدادیان

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز نقدی بر نمایشگاه سعید امدادیان در گالری هور سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشی منظره از ابتدای پیدایش آن نه تنها چهره‌ی فیزیکی جهان را بازنمود کرده است؛ بلکه رابطه‌ی انسان و طبیعت و در نهایت روابط انسان‌ها در طبیعت را هم به تصویر کشیده است. در ایتالیا و هلند منظره نگاری اواخر دوره‌ی رنسانس رونق گرفت و با شکلی آرمانی بستر تداوم دهنده‌ی نگاهی شاعرانه بود. با حضور و پیدایش هنر […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
کیومرث کیاست

کیومرث کیاست | نقدی بر نمایشگاه روایت جنون در گالری ساربان

کیومرث کیاست | نقدی بر نمایشگاه روایت جنون در گالری ساربان من زندگی را انتخاب نمودم مجله هنرهای تجسمی آوام: جاوید رمضانی مرگ هستی را بر انسان مکشوف می‌کند. در سرشت سوگناک زندگی، انسان در جستجوی امید می‌زید، ابدیت چهره‌ای رازآلود و جاودانه دارد. انسان از نیستی گریزان است و جاودانگی دغدغه‌ی این موجود فانی است. بازتاب این آرزو در کردارهای بشری الحان متفاوتی یافته و امروز مسیر های مشخصی برای تجلی آن تعریف گردیده است. هنر می‌تواند یکی از […]

0 comments

نویسنده