نمایشگاه ابراز تصویری معاصر از کاغذ در مدیاهای نقاشی عکس حجم ویدئو ارائه می‌دهد

نمایشگاه ابراز تصویری معاصر از کاغذ در مدیاهای نقاشی عکس حجم ویدئو ارائه می‌دهد

گالری نک

نمایشگاه گروهی نقاشی، عکس، حجم، ویدئو

عنوان: ابراز

کیوریتور: علیرضا نکویی- سمانه احمدی

هنرمندان:

قدرت الله عاقلی، مهدی وثوق نیا، احسان ضیافتی کافی، حسین بیات، ساغر حمزه لو، سمانه مطلبی‌سلوط، شبنم لهراسبی، محمد پیریایی، مهدیه ابوالحسن

گشایش: جمعه ٣ آذر‌ماه ١٣٩۶ از ساعت ۴ تا ٩ شب

پایان: چهارشنبه ٢٢ آذر‌ماه ١٣٩۶
بازدید: روزهای بازدید: یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت۱۲ تا ۶ عصر
جمعه ها از ساعت ۴ عصر تا ۸ شب
گالری شنبه ها تعطیل است.

آدرس گالری: مدرس شمال، خیابان ظفر ، کوچه ناجی، خیابان فرزان، کوچه پیروز شرقی، کوچه سینا، پلاک ۷ گالری نک

تلفن: ٨-٠٢١٢۶۴٠٩۵۶٧

ابزار گالری نک

ابراز

قدرت تفکر و اندیشیدن در انسان نتیجه‎ی برخورداری از مغزی پیچیده است چیزی که کامل‎ترین نوع آگاهی و هوشیاری را در میان موجودات زنده نسبت به خود و محیط پیرامونش متضمن می‎شود. این پیچیدگی حاصل تکاملی است چند هزار ساله، تکاملی که باعث تمایز بی چون و چرای انسان با سایر موجودات زنده می‎شود. تفکر در وهله‎ی اول در حالتی کاملن ذهنی و در مجاز اتفاق می‎افتد که در مرحله‎ ی بعد درست در آنجایی که انسان بدنبال راهی برای اثبات و بودن خود می‎گردد در قالب نمودی خارجی در دنیای واقعی بروز می‎یابد. این امر در نمودی ابتدایی‎ در قالب تولید اصوات و ایما و اشاره بروز پیدا می‎کند و یا در حالتی پیچیده‎تر به واسطه‎ی شکل‎دهی، خلق کردن و یا نوشتن محقق می‎شود. نیاز به ابراز کردن و بهره‎مندی از هوش بالا نیاز به ابداع ابزاری در جهت بروز افکار و احساسات را در انسان دو چندان می‎کند. یکی از ابداعاتی که حاصل برآیند دو بعد متفکر و بروز‎دهنده‎ی انسان محسوب می‎شود ابداع چیزی بنام کاغذ است. شاید پیش از ابداع چرخ و ماشین بتوان از کاغذ به عنوان مهمترین ابداع بشریت یاد کرد. گسترش و انتقال فرهنگ و دانش از یکی از مهمترین کارکردهای کاغذ در گذشته محسوب میشده است؛ البته کارکرد عامی آن به همان نوشتن و یا به تصویر کشیدن تصاویر مختلف خلاصه می‎شد. شاید این ادعا درست باشد که بخش اعظم تاریخ مدیون ابداع کاغذ است چرا که اگر کاغذ وجود نداشت شاید تعریفی این چنین منظم و مکتوب از هویتی بنام تاریخ ناممکن می‎نمود. در طول زمان بواسطه‎ی آگاهی و آشنایی با امکانات و وجوه مختلف کاغذ کاربرد آن بسیار گسترده‎تر و متفاوت‎تر از آن چیزی شد که پیش‎تر در آن مورد استفاده قرار می‎گرفت. امروزه گسترش روز افزون فضای مجازی و ابزار واسطه‎گر آن و در ادامه ایجاد امکاناتی نظیر هرآنچه کاغذ در اختیار کاربرانش می‎گذارده کاربرد آن محدودتر شده است و تقریبن این اتفاق غبار فراموشی را بر هویت گذشته‎اش فرونشانده است.

این نمایش حاصل تاملی است چند ماهه، تاملی که در آن از طریق دریچه‎ی نگاه منتخبی از هنرمندان، مخاطب را با تصویری معاصر از هرآنچه به عنوان کاغذ پنداشته می‎شود آشنا می‎کند. برندگی، ارتجاع فیزیکی، حامل بودن، شکل پذیر بودن، بستر بودن و … از جمله مواردی هستند که هنرمندان حاضر در این نمایش با توجه به ذهنیت کنونی خود از کاغذ و مفاهیم برآمده از آن در قالب یک یا چند اثر بروز داده‎اند.

علیرضا نکویی

ابزار گالری نک

 

نویسنده