نمایشگاه هویت در گالری استال عمان افتتاح شد |گزارش تصویری

گزارش تصویری نمایشگاه هویت در گالری استال عمان

هنرمندان: جاوید رمضانی، مرجان حبیبیان، یواخیم هینزل، مریم محمدی.

نمایشگاه هویت

این نمایشگاه شامگاه روز ششم دسامبر در گالری استال عمان گشایش یافت در این نمایشگاه چهار هنرمند آثار خود با موضوع هویت را به تماشا گذاشتند. مضمون این نمایشگاه برپایه کنکاشی در حال و گذشته، هویت ملی و مهاجرت شکل گرفته و این چهار هنرمند با خاستگاه های متفاوت این کنکاش را به اثر هنری تبدیل نموده‌اند.
آثاری در مدیای نقاشی عکس و فتوآرت.نمایشگاه هویت جاوید رمضانی
تصویر انسان به عنوان موضوع حامل هویت در بیشتر آثار نقشی محوری دارد و نشانه‌های خرد دیگری مانند خط، رنگ، الگوهای بصری و شاخصه‌های فرهنگی مانند نقش پارچه و لباس بر آن افزوده شده و همچنین استفاده از دسترنگ و گلدوزی، خط نوشته‌های ادعیه مانند، چفیه و … بر عمق معنایی تصویر افزوده‌اند.نمایشگاه هویت

برگزاری این نمایشگاه در مسقط، شهری آرام و بی حاشیه در کشوری که ریشه هویت عربی آن با تاریخی از تبادل فرهنگی با کشورهای اطراف از جمله ایران در هم تنیده است، جایگاهی میان نوستالژی و بازخوانی دوباره یک جغرافیا به نام خاورمیانه دارد. به خصوص به این دلیل که سه هنرمند از این میان ایرانی و ایرانی الاصل هستند که طی زندگی در کشورهایی دیگر با مفهوم هویت یک رویارویی واقعی و دائمی دارند.

نمایشگاه هویتبیانیه نمایشگاه:

هویت موضوعی پیچیده است که کتاب‌های بسیاری در مورد آن نوشته شده.چیزهایی که یک فرد را می سازند چیستند؟ او کیست؟
چهار هنرمند از اتریش، ایران و عمان نگاه خود پیرامون این موضوع را در پروژه‌ای با عنوان هویت، ۶ دسامبر ۲۰۱۷ در گالری استال در مسقط به تماشا خواهند گذاشت.
این چهار هنرمند: مرجان حبیبیان، جاوید رمضانی، یواخیم هینزل و مریم محمدی قرار است نگاه زیبایی شناسانه خود درباره هویت در فرهنگ های مختلف را به وسیله نقاشی و عکس به تماشا بگذارند.
ساختار هویت انسانی به تناسب موقعیت جغرافیایی هر فرد تغییر می کند. برای این چهار هنرمند که در بین نشانه های فرهنگی و جغرافیایی آن جا که به «مشرق» و «مغرب» شناخته می شود در حرکتند، یک فرد ممکن است هویتی چندگانه را در خود پرورش دهد.
آنان در پی بیان عوامل بیرونی شامل عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سنن مذهبی و تجربیات شخصی هستند که تشکیل دهنده چهارچوب هویت یک فرد است.
در پس چندگونگی ارائه یک پروزه هنری، همه آنان به یک سوال عمومی پاسخ می‌دهند: ما همگی چه کسانی هستیم؟

نمایشگاه هویت

در بیانیه جاوید رمضانی در این نمایشگاه آمده است:

در این مجموعه هویت در کنکاش با زمان و خاطره گره میخورد.

ما تلاش می‌کنیم امید را به وجود بیاوریم. همه هستی ما تولید امید است. امید برای اینکه بتوانیم اضطراب بار زندگی را تحمل کنیم.

در دیالوگ‌های صادقانه‌ای که در این آثار رخ می‌دهد، من سعی می‌کنم حقیقت احساساتم را بیان کنم. حقیقت احساسات انسان را در ارتباط با گذشته‌‌اش و آینده‌اش و بستگانش، آنانی که فقدانشان را احساس می‌کنیم و هیچ راهی برای فرار از فقدان آنان نداریم.نمایشگاه هویت جاوید رمضانی

برای فهم گذر زمان شما به خورشید و سیارات نگاه می‌کنید و بعضی وقت‌ها به آلبوم‌های عکستان، ولی زمانیکه در طول روز زندگی می‌کنید لحظاتی ۲۰ ساله، لحظاتی ۱۰ ساله و لحظاتی ۵۰ ساله هستید. عکس‌های یادگاری، همان عکس‌هایی هستند که به ما یادآوری می‌کنند که ما زمان را کنترل می‌کنیم. اما وقتی با حقیقت فقدان مواجه می شویم، هیچ عکسی به ما کمک نمی‌کند. این یک حقیقت آرام و سیال و پیش‌رونده‌است. من زمانی که با این تصاویر کار می‌کنم سعی می‌کنم آن نبودن را فراموش کنم و زمان  درونی خودم را ایجاد نمایم، گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم تمام کارهایی که آدم‌ها می‌کنند برای متوقف کردن زمان بیرونی است، زمانی که هیچ ترحمی نسبت به ما ندارد.

نمایشگاه هویت جاوید رمضانیهنگامی که جلوی این تصاویر می‌ایستید به یاد همه آن‌هایی که دیگر در زندگی شما نیستند باشید. به یاد تاریخ باشید که زمان بیرونی آن‌را ساخت، این عکس‌ها هم کوچکند و هم بزرگ، در کوچکی خود دارای زیبایی و حس روزمرگی هستند و در بزرگی دارای زیبایی و اشاره به یک حقیقت ابدی، ما بدون هردو، بدون زمان درونی و بیرونی چه می‌توانیم بکنیم جز اینکه عکسی بگیریم، عکسی به یادگار در قاب‌های دیوارها و گوشی‌های همراهمان.

هویت من اینجا است سیال و در چنگال زمان

نمایشگاه هویت جاوید رمضانی

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هویت identity

چهار هنرمند از اتریش، ایران و عمان | ما همگی چه کسانی هستیم؟

چهار هنرمند از اتریش، ایران و عمان | ما همگی چه کسانی هستیم؟ نمایشگاه هویت در گالری استال عمان Stal gallery هنرمندان: جاوید رمضانی، مرجان حبیبیان، یواخیم هینزل، مریم محمدی. گشایش: ۱۵ آذر (۶ دسامبر) هویت موضوعی پیچیده است که کتابهای بسیاری در مورد آن نوشته شده.چیزهایی که یک فرد را می سازند چیستند؟ او کیست؟ چهار هنرمند از اتریش، ایران و عمان نگاه خود پیرامون این موضوع را در پروژه‌ای با عنوان هویت، ۶ دسامبر ۲۰۱۷ در گالری استال در […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هویت identity

Four artist decode identity through visual art

Four artist decode identity through visual art Stal Gallery Who are we? In this series of artistic projects, four different artists based in Austria, Iran, and Oman, present their personal aesthetic perspectives about their interpretation of identity in different cultures with the artistic techniques of painting and photography which will be displayed at the “Project Identity” exhibition featuring works by Javid Ramezani, Marjan Habibian, Joachim Hainzl, Maryam Mohammadi. The construction of our identities in a global world always is a […]

0 comments

نویسنده