شنبه , ۲۹ تیر ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | رضا نصرتی | از دکوراتیو تا ساختارهای ضد زیبا

رضا نصرتی | از دکوراتیو تا ساختارهای ضد زیبا

رضا نصرتی | از دکوراتیو تا ساختارهای ضد زیبا
نقدی بر نمایشگاه رضا نصرتی در گالری ساربان

سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی

چه رابطه‌ای بین فرم و محتوا استوار است. از منظر بسیاری از هنرمندان فرم اصلی‌ترین پایه و بازتاب کنکاش عملی و ذهنی هنرمند است؛ به نوعی برای تکیه بر ادراک مبتنی بر احساسات یا حس‌های پنجگانه باید فرم را به خلوص و صداقت نزدیک نمود. این نزدیکی با ابزار عقلانی و محاسبات تکنیکی رخ می‌دهد. سوال این است: تقدم با کدام است؟ هنرمند در طی کردن روند خلاقیت و تولید اثر هنری از کدام مسیر عزیمت را آغاز می‌کند. آیا با دیدن یک گل در طبیعت اطراف، ذهن انسانی به لذت صرف از روابط هماهنگ با احساسات روی می‌آورد و آیا این ادراک با ابزار عقل به تحلیل این روابط منجر می‌شود. ابتدایی‌ترین نظام‌های زیبایی‌شناسی مسئله تناسبات و روابط حاکم براشکال طبیعت را ملاک زیبایی دانسته‌اند. reza nosrati 3 آنچه که امروز در آکادمی‌های هنری آموزش داده می‌شود مبنی بر همین مشاهده و تقلید از چگونگی پدیده‌ها در طبیعت است. در پس آثار هنری واقع‌گرا در عین تعلق به یک فرم مشخص هنری، در کار بازنمایی نوعی دیگر همین اشکال با رسانه‌های متفاوتند، به عبارتی عبور فرم‌های طبیعی از فیلتر ذهن هنرمند و بازتاب آن روی بوم نقاشی و یا گِل و سنگ مجسمه‌سازی.
در پی این روند، حرکت نظریه‌های هنری در تاریخ، از تقلید آغاز و به اصالت فرم منتهی می‌گردد.
در هفته ای که گذشت  گالری ساربان مهمان‌دار آثار رضا نصرتی، نقاش معاصر، بود. reza nosrati 1 نصرتی با ارایه پانزده اثر در ابعاد متوسط و بزرگ با تکنیک رنگ و روغن این نمایشگاه را برای مخاطبان خود فراهم آورده است.
نصرتی متولد ۱۳۶۰ در شهر سنندج است. وی دارای مدرک فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران است و از سال‌های ۱۳۸۲ فعالیت حرفه‌ای خود را جهت حضور در هنر معاصر ایران آغاز نموده.
برخورد نصرتی با نقاشی در طی بالغ بر ده نمایشگاه انفرادی خود بر مفاهیم فرمالیسم استوار شده است. اصالت فرم در آثار وی مبنایی متداوم و عقلانی نداشته است، و بیشتر حاصل برخورد جست‌وجوگرانه در شهود شاعرانه و تکنیک‌های نشانه‌شناسانه می‌باشد.reza nosrati 6 در بیانیه نمایشگاه که به قلم مهدی چیت سازها نگاشته شده آمده است، خاستگاه آثار وی از احساسات شاعرانه که ریشه در ادبیات و اسطوره دارد منتج می‌شود. این برخورد حاصل حضور عناصری همچون مار، طاووس و درخت است. میزان چیت سازها از این رویکرد نقاش، تکیه بر سطوح انگاره‌های عوامانه است. آنچنان که حرکت هنرمند را به مثابه بندبازی بین اسطوره و فرمالیسم می‌داند، اما باید به این نکته دقت نمود که نقاش توجه‌ای به این انگاره‌ها نداشته، آنچنان که خود می‌گوید دغدغه‌ی هنرمند باید زیبایی و کشف پدیدار زیبایی والا باشد.reza nosrati 21 اما سوالی که پیش آمده چرایی کاربرد این بیانیه و تأکید هنرمند جهت نگارش و نصب آن در نمایشگاه است. مقایسه آثار ارایه شده در این کارنما با آثار گذشته نصرتی تأکید بر بافت‌های تخریب شده و درحال پوسیدگی است. آنچه چالش برانگیز می‌نماید، همسانی این برخورد با بسیاری از آثار هنرمندان معاصر در این فرم رویکرد به سطوح و مصرف این نشانه برای بیان طبیعت شاعرانه در حال تخریب است. reza nosrati 5 از منظر نگارنده، این چالش اصلی نصرتی گذر از مضامین دکوراتیو به ساختارهای ضد زیبایی است. انتخاب این رویکرد در آثاری مانند مار و گنجشک مشهود و قابل تأمل است.
در تابلویی دیگر حضور دو طاووس با گل سرخی در میان و یا گل‌های سرخ بزرگ و متکثر در سطوح تابلو جریانی دیگر است که نه تنها تلخی مسموم زمانه را نشانه نرفته، بلکه لطافت نمایشی را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد.reza nosrati 4 در تابلوهای تو غمگین و بلبل در حال خواندن می‌توان تمرکز نصرتی بر ژانر گل و مرغ را احساس کرد. انتخاب قالب‌های تعریف شده چه از منظر سبکی و چه از نگاه نظری به نوعی دیگر تکاپوی هنرمند را برای رهایی از فضای ذهنی گذشته رقم می‌زند. برجسته‌ترین اثری که در نمایشگاه نصرتی قابل تأکید است؛ تابلویی با ابعاد ۱۵۰ در ۱۹۰ سانتیمتر از یک گل نافرم و بی‌نام است. در این اثر جسارت نقاش در عبور از فرم‌های واقع‌گرایانه گل با مفهوم تکنیک آثار دارای همپوشانی معنایی است که خود حاکی از تأکید نظریه گریز از دایره تولید دکوراتیو است.reza nosrati 2 با این اثر هنرمند در پی ایجاد زیبایی فراتر از فرم کلی و عوامانه است و سعی در قوام بخشی روند سبک و سیاق شخصی و مؤلف دارد.
نصرتی در آثارش دارای توان تکنیکی و نگاه مستحکمی است که او را در قد و قواره نقاشی تمام عیار می‌توان مطرح نمود. بدست آوردن این مهم مستلزم تأکید و جسارتی است که قطعاً در آثار آینده وی مشهود خواهد شد.

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

basam alrasam 1

باسم الرسام | شاعران در عصر لوله‌ها

شاعران در عصر لوله‌ها نقدی بر نمایشگاه باسم الرسام در گالری الهه سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی گفته‌اند ماندن میان زمین و آسمان، ولادت و مرگ شاعران را پدید آورده است. شعر سعی می‌کند تا خانه‌ای بسازد و آدمی در آن سکنی گزیند تا از بی‌وطنی و سرگردانی که ذات بشر در آن پوشیده …

۰ comments

omid masoumi 7

جهان فانتزی و صداقت بی پروای امید معصومی

نقدی بر نمایشگاه امید معصومی در گالری دلگشا سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی آیا می‌توان ملاک خلاقیت یک هنرمند را نگاه متفاوت وی دانست. نگاهی که در پی پیوند برقرار کردن بین محیط پیرامون و عناصر نامرتبط تصویری زندگی روزمره است. این پیوند با چه امکانی رخ می‌دهد. چه مفهومی تمام اشیا و پدیده‌های …

۰ comments

akbar nikanpour44

اکبر نیکان پور | بازگشت به کودک درون

اکبر نیکان پور | بازگشت به کودک درون نقدی بر نمایشگاه اکبر نیکان پور در گالری ثالث سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی در آموزش هنر کودک، علایق، توانایی‌ها و نیازهای پر معنای او وی را در جایگاه کلیدی قرار می‌دهد، بر اساس این دیدگاه، هنر عبارت است از توضیح و تبیین تغییرات کودک در …

۰ comments

maryam salour

مریم سالور از بنیان‌گزاران و هنرمندان سفال و مجسمه مدرن ایران

مریم سالور از بنیان‌گزاران و هنرمندان سفال و مجسمه مدرن ایران نقدی بر نمایشگاه «قاصدک» در گالری ایرانشهر سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در هنر ایران طبیعت نقشی والا داشته است. ایرانیان سعی در حفظ و نگهداری مظاهر طبیعی داشته و در میان عناصر طبیعی مورد توجه هنرمندان ایرانی، خاک جایگاهی خاص را به …

۰ comments

5 ‘Where do I come from ’ 2013

حسین والامنش هنرمندی دغدغه‌مند و ایده پرداز

حسین والامنش هنرمندی دغدغه مند و ایده پرداز نقدی بر نمایشگاه حسین والامنش در گالری پروژه‌‌های آران با عنوان «از کجا آمده‌ام» سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی براساس ثبت تاریخ، اصطلاح هنر مفهومی به جریانی اطلاق می‌شود که اوج آن بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۲ میلادی در غرب بوده است. آنچه هنر مفهومی را …

۰ comments

vahid mohamdi3

واقع گرایی اندیشمندانه در آثار وحید محمدی

واقع گرایی اندیشمندانه در آثار وحید محمدی نقدی بر نمایشگاه وحید محمدی در گالری آتبین سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی واقع‌گرای اندیشمند سهروردی فیلسوف و حکیم مسلمان با ارایه نظریه حکمت اشراق، نور را در جایگاهی والا و دارای مراتب تجلی متفاوتی نسبت به هستی‌شناسی ایران اسلامی قرار می‌دهد، آنچنان‌که نور ملکوتی جزء عناصر …

۰ comments

arman stepanian 5

آرمان استپانیان | هرچه پیش‌پا افتاده‌تر بهتر

آرمان استپانیان | هرچه پیش‌پا افتاده‌تر، بهتر نقدی بر آثار آرمان استپانیان سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی در پارکینگ پروانه من بسیاری از تصاویر را که کسی به دنبال آن نیست خریداری می‌کنم. عکس‌های قدیمی، تصاویر خانوادگی بی‌ارزش، مکان‌های نامعلوم یا تبلیغات قدیمی، فیلم‌ها و کارت پستال‌های ساده و دیده نشده. این تصاویر را …

۰ comments

saeed emdadian 1

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز

سعید امدادیان با عینکی نه چندان غماز نقدی بر نمایشگاه سعید امدادیان در گالری هور سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی نقاشی منظره از ابتدای پیدایش آن نه تنها چهره‌ی فیزیکی جهان را بازنمود کرده است؛ بلکه رابطه‌ی انسان و طبیعت و در نهایت روابط انسان‌ها در طبیعت را هم به تصویر کشیده است. در …

۰ comments

kayoumarth kiasat sareban 7

کیومرث کیاست | نقدی بر نمایشگاه روایت جنون در گالری ساربان

کیومرث کیاست | نقدی بر نمایشگاه روایت جنون در گالری ساربان من زندگی را انتخاب نمودم سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی مرگ هستی را بر انسان مکشوف می‌کند. در سرشت سوگناک زندگی، انسان در جستجوی امید می‌زید، ابدیت چهره‌ای رازآلود و جاودانه دارد. انسان از نیستی گریزان است و جاودانگی دغدغه‌ی این موجود فانی …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

مجسمه از فریده لاشایی در گالری سهراب

مجسمه‌ای خاص از فریده لاشایی در گالری سهراب

زین پس در دیوار خاکستری مخاطبان و دوستان عزیز سایت آوام نقد و بررسی ابژه‌های ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.