نمایشگاه صد اثر منتخب نقاشى سومین دوره ورسوس در خانه هنرمندان

نمایشگاه صد اثر منتخب نقاشى سومین دوره ورسوس در خانه هنرمندان

ورسوس رویدادى فرهنگى-هنرى در جهت حمایت از هنرمندان جوان ایرانى است. در سومین دوره ورسوس بیش از صد اثر منتخب نقاشى در خانه هنرمندان ایران در تاریخ ١۵ الى ٢۵ دى ماه از ساعت ١۶ الى ٢٠ به نمایش گذاشته میشود. علاوه بر اهدا جوایز ارزنده به برترین آثار، صددرصد فروش آثار به هنرمند تعلق خواهد گرفت.

با حضورتان حامى هنرمندان جوان باشید.

ورسوس سوم آغاز به کار کرد
نمایشگاه سومین دوره جایزه ورسوس، ویژه نقاشان زیر ۳۵ سال، جمعه ۱۵ دی ماه در خانه هنرمندان افتتاح شد. در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان همراه بود، فردین عالیزاد و مهرنوش بهبودی، بنیان‌گزاران ورسوس، و بهرنگ صمدزادگان و مرتضی دره‌باغی، از اعضای هیئت انتخاب آثار، به سخنرانی پرداختند.
در ابتدای این نشست مهرنوش بهبودی به معرفی ورسوس پرداخت و گفت: من هنرمندان زیادی را می‌شناسم و دردسرهای آنها برای ورود به دنیای هنر را دیده‌ام. می‌دانم که هنرمندان جوان برای نمایش آثار خود در گالری‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و محلی برای معرفی خود ندارند. از سوی دیگر در سال‌های اخیر می‌دیدیم که کشورهای همسایه به نماینده هنر در منطقه تبدیل شده بودند، بنابراین وقت آن بود که اقداماتی در کشور ما صورت بگیرد. از ۴ سال پیش ورسوس آغاز به کار کرد و آقای عالیزاد اسپانسر صد در صد این مسابقه شدند، چون کار ما خرید و فروش آثار هنری نیست و برای همین صد درصد فروش آثار به خود هنرمندان تعلق می‌گیرد.
فردین عالیزاد نیز درباره اهدف ورسوس گفت: شرکت سن‌ایچ قصد داشت اسپانسر هنر در ایران شود و با همکاری شرکت مدیا و خانم بهبودی، ایده حمایت از هنرمندان جوان شکل گرفت تا بتوانیم شرایط آنها را به شکلی ارتقا بدهیم و آنها را به جامعه هنری معرفی کنیم. مسئله‌ای که من را به این کار ترغیب کرد این بود که یک دوست گالری‌دار خارجی به من گفت برای اینکه جوانان هنرمند شما را بشناسیم باید به دوبی برویم و در ایران امکان شناخت آنها نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم امکانی فراهم کنیم که جوان‌ها را تشویق کنیم و امیدوارم ورسوس در سال‌های آینده جایگاهی پیدا کند که جوان‌ها با این اسم بتوانند رشد خودشان را تضمین کنند. امید ما به این است که ورسوس برای جوانانی که استعداد دارند راه ورود به گالری‌های ایران و حتی منطقه باشد.
بهرنگ صمدزادگان درباره روند انتخاب آثار این نمایشگاه گفت: مسئله حایز اهمیت در این داوری‌ها این است که چیزهایی را به صورت پایه رعایت می‌کنند که ممکن است بدیهی باشد، اما روی همان بدیهیات باید پافشاری کنیم چون بسیاری از آثاری که ارائه می‌شوند از همان کیفیت بدیهی هم برخوردار نیستند. ورسوس قرار است پنجره‌ای باشد به سمت دنیای حرفه‌ای، بنابراین ما سخت‌گیری‌های حرفه‌ای درباره بدیهیات داشتیم. خود من در داوری خیلی سخت‌گیر هستم چون فکر می‌کنم نادیده گرفتن این بدیهیات باعث شده جامعه هنری ما قدری سهل‌انگار شود. و وقتی نسبت به کیفیت سهل‌انگار شویم مستقیما به اخلاق و آداب جامعه هنری هم بی توجه می‌شویم.
صمدزادگان افزود: ما داوران از طیف‌ها، دیدگاه‌ها و رده‌های سنی مختلف هستیم و در نتیجه سلیقه‌های متفاوتی وجود داشت و تلاش کردیم آثار نمایشگاه دارای وحدت نگاه نباشد. اما در عین حال سعی کردیم هوشیاری به خرج بدهیم تا آثاری که امروزه در عرصه هنر و بازار هنر خیلی رایج و مرسوم نیستند، توسط ما نادیده گرفته نشوند.
پس از آن مرتضی دره‌باغی گفت: یکی از اولویت‌های ما در انتخاب آثار این بود که این نسل بیشتر به خودشان بپردازند و تاثیری که از فضای بیرون می‌گیرند را از فیلتر شخصی گذرانده و آن را به شکل درون‌گرایانه مطرح کنند تا آثار آنها کاملا به خود هنرمند تعلق داشته باشد. در چند سال اخیر فضای اقتصادی وارد هنر شده و هنرمندان از جریان اصلی هنر دور شدند، ولی ما سعی کردیم در این دوره ورسوس، فارغ از جریانات هنری روز، توجه را به دنیای شخصی در نقاشی جلب کنیم.
گفتنی است آثار برگزیده سومین دوره ورسوس با انتخاب علی گلستانه، فرح اصولی و هنگامه معمری، به این شرح است: هنرمند منتخب سوم: مهدیه سهرابی، برنده ۲ سکه بهار آزادی. هنرمند منتخب دوم: ژاله اکبری، برنده ۳ سکه بهار آزادی. هنرمند منتخب اول: پونه اوشیدری، برنده ۵ سکه بهار آزادی.
نمایشگاه سومین دوره ورسوس تا ۲۵ دی ماه با نمایش قریب ۱۰۰ اثر از نقاشان ۱۸ تا ۳۵ سال در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

فراخوان ورسوس

نویسنده