کامران کوهستانی در هزارتوی نستعلیق

کامران کوهستانی در هزارتوی نستعلیق
نقدی بر نمایشگاه کامران کوهستانی در گالری والی

خط نقاشی‌هایی ریشه‌دار در سنت

سایت تندیس: به قلم نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی


میرعلی تبریزی در نیمه‌ی دوم قرن هشتم از ادغام خط نسخ و تعلیق خط نستعلیق را به وجود آورد که تحولی عظیم در هنر خوشنویسی بود و عروس خطوط اسلامی نام گرفت. این زیبایی در نگارش حروف و کلمات ایرانی تا به امروز در دست هنرمندان خطاط با همان سبک و سیاق و چه بسا زیباتر ادامه دارد. کامران کوهستانیدر آثار خوشنویسی کامران کوهستانی که اخیراً در گالری والی برگزار شده شاهد ترکیب‌بندی خط نوشته‌های وی با نقاشی‌های اصیل ایرانی هستیم؛ آثاری که خط نستعلیق را با همان ریشه‌مندی خود در تاریخ به اجرا درآورده. شالوده‌ی آثار وی لحن بومی و ایرانی خود را از دست نداده و خط غالب بر طرح و رنگ به ایفای نقش پرداخته است و سیاه مشق‌های او با محوریت بر مرکز اثر ایجاد بافتی از خطوط را کرده است.کامران کوهستانی آثار در غالب‌های متفاوت در اجرا خودنمایی می‌کنند، برخی به شکل چلیپا با تزیینات تذهیب صورت را از سنت گرفته و پایبند به اجرای نیاکان خود آنها را مرور می‌کنند و برخی با فضاسازی‌های آبستره در رنگ و یا فرماتیک در برخی آثار، از گذشته به حال نزدیک‌تر شده و با ترکیب خط با المان‌ها و موتیف‌های سنتی و ایرانی همچون طرح گل و مرغ در نگارگری وجه تصویری سامان‌یافته‌تری را به نمایش می‌گذارد. کامران کوهستانیکامران کوهستانی به سراغ هنر مدرن در اجرایی متفاوت در خوشنویسی نرفته بلکه با رویکردی آوانگارد با برجسته کردن عناصری چون فرم و بیان در رنگ‌های گرم به عنوان بستر خطوط به دلالت گری بصری محض در ویژگی‌های پایدار خط نستعلیق پافشاری می‌کند. او ذات گرایانه به سراغ پتانسیل خود اثر می‌رود و اساساً بوم تابلوهایش را با گره زدن خطوط درهم و با اجرای سیاه مشق‌هایش در یک فضای مناسب به آنها اعتبار می‌دهد و مخاطب را در هزار توی درهم تنیده‌ی خط‌هایش به بازنمایی خط نستعلیق دعوت می‌کند. وی با اجرای کاملاً سنتی و غیر انتقادی ایده‌هایی در جهت نقطه‌ی عزیمت خود به سوی هنر مدرن ندارد و محصول هنری خود را آگاهانه در جهت فهم مخاطب عام فراهم می‌کند. آثار وی در مجموع به عنوان یک پیکره از خط و نقاشی‌هایی همگون با حال و هوای هنر کهن، ساختارگرایانه و بنیادین ریشه در اصالت خوشنویسی ایرانی دارد و با حفظ درونمایه خود به تعریف موجز و دقیق از هنر سنتی ایرانی پرداخته است.کامران کوهستانی

نقدهای دیگر را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
علیرضا اسپهبد

علیرضا اسپهبد | قدرت، شهوت و خرد

علیرضا اسپهبد | قدرت، شهوت و خرد نقدی بر آثار علیرضا اسپهبد در گالری فرمانفرما سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی[divider style=”dotted” top=”20″ bottom=”20″] بی‌شک نقاش راوی بی‌طرف مقولات قابل دیدن نیست و ارائه نقوش تزیینی و یا نقل زیبایی محسوس تنها امکانی برای بیان و نگرش خاص هنرمند است. نقاشان به مانند دروازه‌های ذهن آدمی مفاهیم و مقولات را دریافت و در هنگام عبور از این مدخل درونی سازی کرده و روایت خود را از آن مضامین ارائه می‌دهند. […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
محمدرضا فیروزه‌ای

محمدرضا فیروزه‌‎ای | غنیمت در زمانه‌ی زشتی

محمدرضا فیروزه‌‎ای | غنیمت در زمانه‌ی زشتی نقد نمایشگاه محمدرضا فیروزه‌‎ای در گالری هفت ثمر سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی تصویر تک‌درخت‌ها یا یک بیشه‌زار کوچک، عمدتاً در باد و در پس‌زمینه‌ی آبی رنگ و وسیع آسمان. طیف رنگ‌های آبی و سبز، خطوط مواج و منحنی‌ها. آن‌چه محمدرضا فیروزه‌ای در جدیدترین نمایشگاه‌های‌اش نمایش داده، زیبایی طبیعت را نمایش می‌دهد با آرامشی دوچندان که بیش‌تر در تماشای جلال و زیبایی طبیعت است. آثار او بی‌تردید زیبا هستند؛ زیبایی که از نگاه […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هیوا علی زاده

هیوا علی‌زاده | بازی با منظره

هیوا علی‌زاده | بازی با منظره نقد نمایشگاه‌ آثار هیوا علیزاده در گالری شیرین سایت تندیس به قلم: حافظ روحانی نمایشگاه جدید آثار هیوا علیزاده، شامل دو مجموعه، هر کدام در یک طبقه از شیرین؛ طبقه‌ی پایین، مجموعه‌ی بازی با سه اثر و مجموعه‌ی منظره که هم گسترده‌تر است و هم تعداد بیش‌تری اثر را شامل می‌شود. «بازی» تنها با سه اثر به نمایش درآمده؛ هر سه بر مبنای یک سرسره‌ی بازی که به اشکال گوناگون مورد دست‌کاری قرار گرفته […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
حامد اصلانیان

حامد اصلانیان | معجزه‌ نقاشی

حامد اصلانیان | معجزه‌ نقاشی نقدی بر نمایشگاه حامد اصلانیان در کاما گالری سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی «هنرمند مخترع مکان‌هاست؛ او فضاها را شکل داده و تجسم می‌بخشد که پیش از این ناممکن و نااندیشیدنی بوده‌اند.» (جورج دیدی Georges Didi -1980) زمانی که در کنش‌های متفاوت هنرمندان تأمل می‌کنیم نقطه تلاقی‌ای به نام خلاقیت پدید می‌آید. این خلاقیت حاصل بازنگری عقلانی و شهودی از جهان اطراف است. فرضیات هنرمند براساس پیش‌فرض‌هایی مانند نیات و انگیزه‌های سوژه نیست بلکه […]

0 comments

 

نویسنده