پیام مفیدی چک ۳۰ میلیون تومانی جایزه ویستا را از آن خود کرد

پیام مفیدی چک ۳۰ میلیون تومانی جایزه ویستا را از آن خود کرد

پیام مفیدیبه نقل از هنرآنلاین: مراسم اهدای دومین جایزه ویستا، پنج‌شنبه ۲۱ دیماه با حضور جمعی از هنرمندان جوان و چهره‌های مطرحی مانند کامبیز درم‌بخش، مهدی حسینی، بهزاد شیشه‌گران، یعقوب عمامه‌پیچ و… در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا و پایه‌گذار جایزه ویستا پشت تریبون آمد و گفت: جایزه ویستا ایده محور است و به همین دلیل هنرمندان پروپوزال‌های خود را برای شرکت در مسابقه به دبیرخانه ارسال کردند. ۱۹۸ طرح به دست ما رسید که شامل ۱۷۸ کار انفرادی و ۱۹ کار گروهی بود. همچنین ۱۱۴ نفر از شرکت‌کنندگان خانم و ۷۷ نفر آقا بودند. بیشترین سن شرکت‌کنندگان ۵۰ سال و کمترین آن ۲۲ سال بود. پروپوزال‌ها در مدیاهای مختلف بودند که بیشترین آنها به چیدمان و کمترین آنها به عکاسی و معماری اختصاص داشت.پیام مفیدی جایزه ویستاپهلوان ادامه داد: جایزه ویستا بستر حمایتی برای ایده برگزیده است تا اجرا شود و در گالری ویستا به نمایش درآید. امیدواریم نشان ویستا جایگاه خود را پیدا کند و در آینده بتوانیم این برنامه را در عرصه‌های گوناگون هنری برگزار کنیم. این رویداد با تلاش گالری ویستا و به طور مستقل انجام می‌شود، در حالی که برنامه‌های اینچنین در سراسر دنیا توسط بنیادهای هنری یا مراکز دولتی انجام می‌شود. با وجود این ما با انگیزه زیاد این کار را انجام می‌دهیم ولی دوست داریم نهادهایی که در زمینه تجسمی فعالیت می‌کنند به این رویداد توجه کنند.پیام مفیدی او با اشاره به اینکه نشان ویستا توسط بهنام کامرانی طراحی شده است گفت: جایزه ویستا امسال از نظر کیفی و کمی سطح بالاتری دارد و هنرمندانی از شهرستان‌ها و خارج از کشور در این فراخوان شرکت کردند. این جایزه به خاطر ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند در منطقه و حتی جهان مطرح شود، اما همه اینها نیازمند زمان، برنامه‌ریزی و همیاری هنرمندان است.

پس از پخش کلیپی که نظرات داوران درباره جایزه ویستا در آن شنیده می‌شد، بهنام کامرانی به صحنه آمد و گفت: جامعه‌ای که از نظر فکری سترون است و از نظر تصویری چیزی برای نشان دادن ندارد، جامعه‌ای می‌شود که افول می‌کند. جامعه ایرانی در طول تاریخ نشان داده است که همیشه فکر و تصویری تولید کرده است. خوشحالم که گالری ویستا این فرصت را فراهم کرده تا به این فکرها و تصاویر اهمیت داده شود.پیام مفیدیحمید سوری یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب آثار دومین جایزه ویستا به قرائت بیانیه این هیئت پرداخت. در بخشی از این متن آمده است: نگاه سریع به ۹ طرح برگزیده حاکی از توجه خوب و تامل برانگیزی بر متریال، فرآیند، نحوه ارائه و گزاره‌های هنرمندان است. دغدغه‌ها و حساسیت‌های متنوعی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و شخصی نشان می‌دهد چنانچه فضای مناسب و امکانات فراهم باشد هنر معاصر ایران می‌تواند شاهد آثاری با زیبایی‌شناسی مناسب، حساسیت‌های عمیق و ایده‌پردازی‌های درخشان باشد. امید که این جایزه کمکی در این جهت باشد.پیام مفیدیپس از آن کامبیز درم‌بخش، مهدی حسینی و فرشته قاضی‌راد به صحنه آمدند تا لوح تقدیر جایزه ویستا را به اعضای هیئت داوران شامل حمید سوری، رزیتا شرف‌جهان، بهرنگ صمدزادگان، نگار تحصیلی و بهنام کامرانی اهدا کنند.

پخش کلیپی که در آن هنرمندان به ارائه توضیحاتی درباره اثر خود می‌پرداختند بخش بعدی برنامه بود و پس از آن نشان ویستا و لوح تقدیر به همه هنرمندان راه یافته به مرحله نهایی اهدا شد.پیام مفیدی جایزه ویستاآشنا مصطفوی با طرح “راه‌حل نهایی”، مجید تبریزی با طرح “فیلی در تاریکی”، معصومه مهتدی با طرح “پیریت”، پیام قلیچی، نازگل نیری ، صنم سایه‌افکن و عماد مردانی با طرح “کاف” ؛ مرجان مدنی رزاقی با طرح “نام ناپذیر”؛ عمادالدین انوشیروانی با طرح ” نود و دو صفحه”؛ مریم فرشاد با طرح “اتاق مادر”؛ عقیل مردانی و عماد مردانی با طرح “سرزمین نابرجا” و پیام مفیدی با “بدن، جزیره‌های مستعمراتی و عمق استراتژیک”؛ این نشان را دریافت کردند.
پس از اجرای موسیقی، بهنام کامرانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در جایزه ویستا قصد داریم علاوه بر اهدای نشان و جایزه به هنرمندان، از یک فرد یا ارگان که در طول سال گذشته در هنر معاصر فعال بوده است، تقدیر کنیم. سال گذشته این نشان به کامبیز درم‌بخش اهدا شد و امسال با توجه به دشواری انتشار یک نشریه و اتکا به فروش گیشه برای ایستادن روی پای خود، نشان ویستا به فرید امین‌الاسلام و نشریه هنرآگه تعلق می‌گیرد.

در این بخش البته از مجله “پیش نگاه” مژگان قدوسی و بینال مجسمه هلیا دارابی نیز تقدیر شد.

در پایان این مراسم نوبت به معرفی اثر برگزیده رسید. بهرنگ صمدزادگان با اشاره به چالش‌های زیاد داوران برای انتخاب اثر برگزیده گفت: در لحظه آخر تصمیم گرفتیم از اثری که بیشترین چالش در مورد آن وجود داشت، تقدیر کنیم.

هیئت داوران طرح “راه‌حل نهایی” اثر آشنا مصطفوی را به خاطر نمایش تاثیرگزار و نوآورانه رویداد شخصی و عیان کردن آن به شکل اثری قابل تامل، شایسته تشویق دانست.

هیئت انتخاب به اتفاق آرا دومین جایزه ویستا را به خاطر ارائه درست و سنجیده طرح و تمرکز بر حساسیت‌های اجتماعی و انسانی، توجه به قربانی شدن تن در مهاجرت و انعکاس آن در کارکرد اثر؛ طرح “بدن، جزیره‌های مستعمراتی و عمق استراتژیک” اثر پیام مفیدی را به عنوان اثر برگزیده تشخیص داد.

چک ۳۰ میلیون تومانی جایزه ویستا در غیاب پیام مفیدی توسط دکتر ملک به نماینده این هنرمند اهدا شد.

گفتنی است نمایشگاه گروهی طرح‌های برگزیده جایزه هنر معاصر ویستا تا ۲۵ دی‌ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقمندان به هنر است.

خبرهای دیگر را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مریم زندی کتاب چهره های موسیقی ایران

جدیدترین کتاب مریم زندی از چهره‌های موسیقی ایران

رونمایی از جدیدترین کتاب مریم زندی | چهره‌های موسیقی ایران نمایشگاه عکس مریم زندی و جشن رونمایی از کتاب ” چهره‌های موسیقی ایران” در گالری ایوان برگزار می‌شود. گالری ایوان در جدیدترین نمایشگاه خود میزبان عکس‌های‌ مریم زندی است. این نمایشگاه عکس به بهانه جشن رونمایی از کتاب “چهره‌های ۵ ، سیمایی از موسیقی معاصر ایران “روز جمعه ۱ دی ماه افتتاح شده و در نخستین روز نمایشگاه از کتاب جدید مریم زندی رونمایی می‌شود. در این کتاب عکس‌هایی که زندی […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هادی شفائیه

نکوداشت هادی شفائیه بنیانگذار عکاسی آکادمیک ایران

نکوداشتی برای هادی شفائیه | بنیانگذار عکاسی آکادمیک ایران آیین نکوداشت هادی شفائیه، بنیانگذار عکاسی آکادمیک در ایران یکشنبه ٢۶ آذرماه در فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود. به نقل ایسنا، مهدی‌پاسگر ـ مدیرعامل انجمن عکاسان نگاه ـ در این‌باره گفت: به پاس قدردانی از یک عمر فعالیت استاد شفائیه در عرصه عکاسی، آیین نکوداشتی را برای او در فرهنگسرای فردوس برگزار می‌کنیم. از آخرین نکوداشتی که برای او برگزار شده بود سال‌ها می گذشت و به همت دوستان فرصتی فراهم شد […]

0 comments

 

نویسنده