نگاهی به  آثار میلیاردی هشتمین حراج تهران کامی، مشیری فرمانفرمائیان

نگاهی به  آثار میلیاردی هشتمین حراج تهران | کامی، مشیری فرمانفرمائیان
فروش کل آثار در هشتمین حراج تهران | هنر معاصر ایران
عکس جنگ بیشترین چالش و رشد قیمت اثر سعید صادقی

هشتمین حراج تهران سعید صادقی

هشتمین حراج تهران با ارائه ۱۲۰ اثر ۲۲ دی ماه ۱۳۹۶ در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. برای نخستین بار یک زن عنوان گران‌قیمت‌ترین هنرمند را از آن خود کرد، و سه اثر معاصر مرز میلیارد را پشت سر گذاشتند، منیر فرمانفرماییان با فروش اثر آیینه‌کاری سه لته‌ای  با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان گران قیمت‌ترین اثر حراج هشتم تهران را از آن خود کرد.

دو اثر دیگر به طور مشترک روی یک میلیارد ایستادند: کامران یوسف‌زاده هنرمند ۶۱ ساله مقیم نیویورک که در آمریکا با نام وای زی کامی صاحب جایگاهی‌ست در نخستین حضورش در حراج تهران به رکورد یک میلیارد تومان دست یافت؛

فرهاد مشیری هنرمند معاصر پرآوازه ۵۴ ساله هم با نقاشی دو لته‌ای از سری معروفش کوزه‌ها به قیمت یک میلیارد چکش خورد و با جهش بالایی به نسیت قیمت پایه ۵۰۰- تا ۷۰۰ میلیون به فروش رفت.[۱]

هشتمین حراج تهران

بیشترین چالش نیز از آن عکسی از سعید صادقی عکس دفاع مقدس مربوط به عملیات کربلای پنج با نزدیک به سه برابر رشد نسبت به قیمت پایه بود. او که یکی از شاخص ترین عکاسان جنگ به شمار میرود از معدود عکاسانی است که از ابتدای جنگ تا آخر به عکاسی از جنگ پرداخت و چندی پیش در هفته پژوهش نیز به آثار او پرداخته شد.

همچنین ۳۵ اثر بالای یکصد میلیون تومان چکش خورند. همه آثار در مجموع به قیمت ۱۴ میلیارد و ۹۵۲ تومان به فروش رسیدند.

نکته جالب توجه در کاتالوگ حراج زیر نویس آثار بود که با توضیحاتی مانند مرمت شدن اثر، ارایه اثر مشابه در حراجی های دیگر یا چاپ شدن اثر در یک کتاب داده شده بود.

هشتمین حراج تهرانوای. زدِ. کامی (کامران یوسف‌زاده)

اثر او که از طرف گالری گاگوسیان در نیویورک ارائه شده  با نام گنبد سفید نقاشی سفید رنگ اوست که وحدت در عین کثرت و حرکت عرفانی بسوی نور مطلق را به تصویر کشیده است و به قیمت یک میلیارد فروخته شد.

هشتمین حراج تهران وای زد کامی

 

وای. زدِ. کامی، نقاش معاصر ایرانی، زاده‌ی ۱۳۳۵ ش. در تهران است. او چندی در کالج هالی نِیم در اوکلند ۱۹۷۳ م./ ۱۳۵۲ ش. و دانشگاه برکلی در کالیفرنیا تحصیل کرد. پس از آن به پاریس رفت و در دانشگاه سوربون پاریس رشته‌ی فلسفه را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پی گرفت. او مدتی به هنرآموزی در کنسرواتور پاریس هم پرداخت.
اوا ز نخستین سال‌های کودکی شروع به نقاشی در کارگاه مادرش کرد، و هنگامی که برای ادامه‌ی تحصیل به پاریس رفت، در آنجا بود که کارش سمت و سوی امروزی را پیدا کرد. تاثیرپذیری‌های کامی که عوامل فراوان و متنوعی برآمده از سنت‌های عرفانیِ شرق و غرب آنها را دگرگون ساخته‌اند، در دغدغه‌ی شفافیت و وضوح نمود می‌یابند، و گستره‌ای از معماری اسلامی و شعر عرفانی تا تک‌چهره‌نگاری، عکاسی و متون مقدس را در بر می‌گیرند. همه ی این منابع الهام در کارهای او جلوه می‌کنند.
کامی که غالبا با رنگ روغنی بر روی بوم کتانی کار می‌کند، سبک نقاشانه‌ی یکه و متفاوتی را ابداع کرده است. هنر او که بیش از همه به کندوکاو در باب خویشتن نگریِ معنوی و مراقبه ورزانه‌ی روح و روان آدمی میپردازد، بیننده را به تعامل هر چه نزدیکتر دعوت می‌کند.[۲]

منیر شاهرودی فرمانفرمایان

اثر آیینه‌کاری سه لته‌ای  با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان گران قیمت‌ترین اثر حراج هشتم تهران را از آن خود کرد. ارجاعات این اثر به نظم مطلق، هندسه مقدس و اشارتی به کنه نظم هستی و هدفمند بودن نظام آفرینش است. این اثر کمینه گراترین کار این بانوی ۹۵ ساله است.

هشتمین حراج تهران منیر فرمانفرمایئان

در سال ۱۳۰۳ و در شهر قزوین متولد شد. دوره ابتدایی کار خانم فرمانفرمایان در نیویورک طی سالهای ۱۳۲۴ تا ۱۳۳۶ بود و در آن دوره او با هنرمندانی چون ، ویلیلم دکونینگ ، بارنت نیومن، لویئس نولسن، Joan Mitchell ، Milton Avery و همچنین اندی وارهول آشنا شد.

پس از آن او به ایران باز می‌گردد و در اینجا از صنایع‌دستی سنتی و فرم‌های هنری محلی مانند لباس و زیورآلات ترکمن و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و نقاشی شیشه‌ای که به شکل معکوس در پشت شیشه انجام می‌شوند، در کار خود استفاده می‌کرد. وی نمایشگاه‌های متعددی از آثار این دوره خود در ایران، اروپا و آمریکا برگزار کرده است. وی در سال ۱۳۵۷ به نیویورک می‌رود و به مدت بیست و شش سال در آن‌جا اقامت می‌کند تا این‌که در سال ۱۳۸۳ به ایران باز می‌گردد. او در مدت اقامتش در نیویورک در رشته‌های طراحی بر کاغذ و طراحی فرش و پارچه کار می‌کند. او همچنین تکنیک کلاژ را هم در نیویورک پی می‌گیرد. خانم فرمانفرمایان پس از بازگشت به ایران دوباره استودیوی خود را راه‌اندازی کرده و مشغول به ادامه کارش می‌شود.

در ۱۳۹۴ در موزه گوگنهایم نمایشگاهی را به مناسبت جشن روز مادر که شامل آثار گچی و آینه‌ای نقش برجسته، مجسمه‌های بزرگ آینه‌ای است که خود هنرمند آن‌ها را خانواده‌های هندسی می‌نامد را برگزار کرد و از او تقدیر به عمل آمد. هم‌چنین درآن نمایشگاه آثاری بر روی کاغذ نیز ارائه شده‌اند. این آثار که نشان‌هایی از لوگوی بنیادی او هستند و البته طراحی و سبک هنری او را و هم‌چنین تمرکز چهل ساله وی بر مجسمه سازی و گرافیک را نشان می‌دهد. (بسیاری از این آثار از سال ۱۳۵۷ به نمایش در نیامده‌اند.) این آثار نتیجه ادغام تجربه بصری و فرازمانی است به همراه سنتهای زیبایشناسانه معماری اسلامی شکلی خاص به خود گرفته است. به گفته خانم فرمانفرمایان استفاده از هندسه به عنوان فرم امکان‌های بی نهایتی را به وجود می‌آورد.
چندی پیش نیز موزه منیر فرمانفرمائیان اولین تالار هنرمند زن ایرانی در باغ موزه نگارستان با حضور ایشان افتتاح شد.

فرهاد مشیری:

اثر فرهاد مشیری با نقاشی دو لته‌ای از سری معروفش کوزه‌ها به قیمت یک میلیارد چکش خورد و با جهش بالایی به نسیت قیمت پایه ۵۰۰- تا ۷۰۰ میلیون به فروش رفت.هشتمین حراج تهران فرهاد مشیری

فرهاد مشیری هنرمندمشهور ۵۴ ساله که به تازگی در موزه اندی وارهول آثارش را با عنوان «به غرب برو» به نمایش گذاشتو تا ۱۴ انویه نیز ادامه دارد. ویژگی آثار مشیری استفاده ماهرانه او از زبان در روش‌های گوناگون و به همراه مواد و مصالح گوناگون مختلف است. علاقه‌مندی مشیری به هنر عامیانه (pop art) و هنر کیچ( kitsch) در تمامی کارهایش دیده می‌شود.  درحالی که اشعار کلاسیک، سریالی و آهنگ‌های عامیانه خطوط میان هنر و کلیشه در آرش به نمایش میگذارد. همچنین در بسیاری از تصاویر اخیر او از کارتون‌ها، فیلم‌ها، کمیک استریپ‌ها، کتاب‌های کودکان و تبلیغات گرفته شده است؛مشیری با انتخاب منبع الهامی نامشخص و مبهم که فرهنگ عامیانه مردم آمریکا و ایران را نشانه رفته است، نگاهی پیچیده را برای تعریف هویت فرهنگی‌مان پیش روی می‌گذارد.

[۱] هنرانلاین

[۲] تلخیص از مجله تندیس شماره ۳۱۸ نوشته حمیدرضا کرمی

نویسنده