آثار چهار هنرمند گیلانی در گالری شهنوش

سایت تندیس: چهار هنرمند گیلانی در گالری شهنوش

گالری شهنوش بندر انزلی
به بهانه نمایشگاهی از چهار هنرمند گیلانی ، نگاهی می‌اندازیم به گالری شهنوش در بندرانزلی.
«نور امیدی در بندر انزلی»


ایران کشوری پهناور است که هرچند قلب هنرهای تجسمی آن در پایتخت می‌تپد، اما در سال‌های اخیر با دمیده شدن خونی تازه به این حوزه فرهنگی، نورهای دیگری در سرتاسر کشور شروع به درخشیدن کرده‌اند که امیدبخش آینده‌ای پررونق برای فرهنگ و هنر ایران است.
گالری شهنوش بندرانزلی از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز نموده است. تاسیس این گالری را می‌توان اتفاق خجسته‌ای برای هنر خطه گیلان و کشور دانست، زیرا در کنار ایجاد مکانی برای ارائه آثار هنری به هنردوستان، محفلی تشکیل شده که برخی از مفاخر فرهنگ و هنر ایران در این مکان گردهم آیند و نور امیدی برای فعالان هنرهای تجسمی این شهر ایجاد شود تا بتوانند آثارشان را در این مکان به تماشا بگذارند. این گالری با پشتوانه هنرمندان ارزشمند اهل بندرانزلی تاکنون راه خود را در بازار دشوار هنرهای تجسمی پیموده‌است. از جمله هنرمندان بزرگی که با این گالری همکاری می‌کنند، می‌توان سرکار خانم ناهید سالیانی مجسمه‌ساز بزرگ و پیشکسوت ایران را نام برد. همچنین گالری شهنوش با ایجاد محملی مناسب نمایشگاه‌های مختلفی را در زمینه‌های متفاوت هنرهای تجسمی برای هنرمندان مختلف برگزار نموده‌است. مدیریت این گالری بر عهده خانم شهنونش امیریگانه هنرمند نقاش است. این گالری در کنار نمایش و فروش آثار هنری، به آموزش هنر نیز می‌پردازد و با توجه به اینکه فضاهایی این‌چنین مکان‌های رشد و شکوفایی هنر هستند، فعالیت و حرکت این گالری را باید امری ارزنده برشمرد.
در نمایشگاهی که روز ۲۲ دی ماه ۱۳۹۶ در این گالری در حال برگزاری است، چهار هنرمند به ارائه آثار خود پرداخته‌اند، سهیل توفیق، سعیده ایروانی‌پور، شهنوش امیریگانه و عطا ایروانی.
این هنرمندان که هریک جزء اساتید هنر در این بندرزیبا محسوب می‌شوند ابزار خاصی را برای بیان هنری برگزیده‌اند، نقاشی، نقاشی دیجیتال، خطاطی و عکاسی مدیوم‌های مورد استفاده این هنرمندان در این نمایشگاه است. در کنار تفاوت در مدیا، تفاوت آشکاری نیز بین جهان‌بینی فردی این هنرمندان دیده می‌شود و هریک در آثارشان گوشه‌ای از دغدغه فردی خود را بروز داده‌اند.هنرمند گیلانیسهیل توفیق، با استفاده از ورق طلا به تولید آثاری در دو رسانه نقاشی و خوشنویسی پرداخته‌است. او که از هنرمندان پیشکسوت حوزه نقاشی و خوشنویسی در استان گیلان است، دو دسته آثار نقاشی و خطاطی خود را ارائه نموده، توفیق آثارش را با حرکت‌های مستحکم قلم و با ترکیب مواد گوناگون و بهره‌گیری از ویژگی برجسته‌سازی خلق کرده و در این کار از ترکیب‌بندی آرام و فضای منفی زیادی بهره گرفته است تا حس و حالی آرامش‌بخش و روحانی به آثار بدهد. او در مجموعه‌ای که از اشعار شاعران بنام پارسی استفاده نموده، با برجسته ‌کردن خوشنویسی و ترکیب ورق طلا با لکه‌هایی از رنگ آبی فیرو‌زه‌ای آثارش را با مضامین اشعار نزدیک کرده و با استفاده از چرخش‌های خط نستعلیق در کنار رد قلم و رنگ که از سمت چپ به اثر وارد می‌شوند حرکتی مداوم و سماع مانند را در آثار به وجود آورده ‌است، که به مدد فضای منفی گسترده به جنبش درآمده ‌است.هنرمند گیلانیاز طرف دیگر شهنوش امیریگانه، که خود از مدرسین رشته نقاشی است، با آثار نقاشی آبستره خود در نمایشگاه شرکت جسته، آثاری با رنگ‌های فام و رها که از ترکیب بدون مرز رنگ‌های شفاف بر روی یکدیگر تشکیل شده است. امیریگانه آثارش را با استفاده از رنگ‌های روحی و رقیق خلق می‌کند و از این طریق احساسی از انتزاع طبیعت را بر روی بوم می‌آورد.
آثار او حسی زنانه و لطیف را در برمی‌گیرند که رنگ در آن نقشی اساسی دارد، در برخی آثار حضور فیگور مادر، یا یک شاخه برگ بر کل تصویر موجب شده بر این حس زنانه بیشتر تاکید شود.هنرمند گیلانیهنرمند دیگر شرکت کننده در این نمایشگاه آقای عطا ایروانی‌پور است که مجموعه‌ای از آثار دیجیتال آرت خود را با عنوان «از پاریس تا انزلی- فصل دوم» به تماشا گذاشته، آثاری که از ترکیب عکاسی و تصاویر نقاشی در نرم‌افزار فتوشاپ شکل گرفته‌اند، او با کنار هم گذاشتن جنس‌های مختلفی از تصویر، مانند عکس، نقاشی و غیره، کولاژهایی خلق کرده‌است که در آن انسان تنها و مانند یک رهگذر کوچک و تیره ترسیم شده و جهان اطراف از همه سو او را در برگرفته ‌است. عطا ایروانی پور در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کرده و از همین رو انسان در آثار او نقشی محوری دارد. همچنین رویاپردازی پیرامون رابطه انسان و جهان اطرافش در آثار او مورد تاکید قرار گرفته ‌است.هنرمند گیلانیهمچنین خانم سعیده ایروانی‌پور با آثار عکسی که توسط گوشی موبایل ثبت شده در این نمایشگاه شرکت کرده‌است. او در عکس‌هایش لحظات گذرای جهان را به‌گونه‌ای به تصویر می‌کشد که نور و زیبایی جاری زندگی در آن به چشم برسد و آثارش با حسی لطیف و شاعرانه آفریده شده و به مخاطب عرضه گردیده‌اند. آثار او از مناظر ساده شهری و خانگی با پرتوهای نور و پرندگان مخفی شده در میان گل‌ها قطعات روزمره زندگی خود را در قاب قرار داده و با مخاطب به اشتراک گذاشته است.
خانم امیر یگانه در گالری شهنوش سعی خود را بر این قرار داده تا فضای هنری شهر زیبای بندر انزلی را گرم نگاه دارد و با برگزاری نمایشگاه‌هایی از هنرمندانی که ریشه‌های خود را در این شهر پرورانده‌اند برای هنردوستان و جوانان این شهر مکانی را ایجاد نماید تا در آن با گوشه‌ای از هنر این سرزمین پهناور آشنا شوند.

نقدهای دیگر سایت را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
بعد چهارم علی فرامرزی

علی فرامرزی، چرخش رنگ در بی‌نهایت طبیعت

علی فرامرزی، چرخش رنگ در بی‌نهایت طبیعت نقدی بر نمایشگاه «بعد چهارم» در فرهنگسرای نیاوران سایت تندیس: به قلم نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی علی فرامرزی نقاش طبیعت است، گویی در آثار او آب، باد و خاک در حال رقص و سما و چرخش در عالم ناسوتی خود با حسی سرشار از زندگی در عالم رویایی گرداگرد درختانی نمادگونه می‌گردند و اشعاری را در لایه لایه رنگی خود می‌سرایند. این هنرمند، نقاشی خودآموخته است که با تجربه‌گری به زبان بصری […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
ابراهیم محمدیان

ابراهیم محمدیان، صدای سکوت

ابراهیم محمدیان، صدای سکوت نقدی بر نمایشگاه «سکوت» ابراهیم محمدیان، نگارخانه طراحان آزاد سایت تندیس: به قلم مریم روشن‌فکر صدا سکوت معادل معناهای بسیاری است، از خاموشی عرفانی گرفته تا سکوت وجود شناختی که به بیکرانگی و بی صورتی هستی مربوط است.  در عرفان سکوت یک مقام است و در علم یک فقدان، در علم فیزیک در زمین سکوت مطلق وجود ندارد زیرا سکوت نتیجه فقدان هرگونه تحرک موجی ذرات ماده است، بنابراین سکوت مادی تنها زمانی رخ می‌دهد که […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مهدی حسینی

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند نقدی بر نمایشگاه سیلک اسکرین مهدی حسینی در گالری هور سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تلفیق دو امر عینی و ذهنی و یا وحدت در نظام عقلانی و حسانی شرط تعیین کننده هر کنکاش هنری است. این دو ستون متضاد را می‌توان در کلیه رفتارهای ابواب جمع بشر و بخصوص در مردم عادی هم مشاهده نمود و تعمیم داد. این دو مؤلفه به لحاظ فکری و روانی در هنرمندشاکله‌ای عامدانه دارند […]

0 comments

 

نویسنده