نمایش فیلم‌هاى هنرمندان تجسمى ژازه تباتبایی، گیزلا وارکا سینایی، فرح اصولى، حاج مصور الملکى

نمایش فیلم‌هاى هنرمندان تجسمى (١)
خانه هنرمندان ایران ؛ سالن شهناز
▪️ژازه تباتبایی
▪️حاج مصور الملکى
▪️گیزلا وارکا سینایی
▪️فرح اصولى
به روایت : خسرو سینایی

دبیر دوره نخست : امین بیگى

با حضور :
خسرو سینایی
فرح اصولى
گیزلا سینایی
و امید روحانى

چهارشنبه ٢٧ دى ماه ١٣٩۶

١٨:٣٠ تا ٢١

نمایش فیلم‌هاى هنرمندان تجسمى

امین بیگی دبیر دوره‌ی نخست این رویداد می‌گوید: سینما به عنوان هنرى معاصر همیشه به اسلاف هنرى خود اداى دین کرده است و داد و ستدهای هنرى و بینا متنى میان سینما و دیگر هنرهاى تجسمى برقرار بوده است؛ با پیشرفت علوم ارتباطات و رسانه این تعامل شکل مهمى به خود گرفته است. هنرمندان براى ثبت در تاریخ تصویرى و حتى معرفى بهتر خود نیازمند جادوى رسانه‌ایی سینما هستند.
سعى کردم با پژوهش‌هاى میدانى و مطالعاتى بیش از ٣٠ فیلم شاخص مستند را انتخاب کنیم و چیزى که براى من در این انتخاب‌ها از اهمیت ویژه برخوردار می‌باشد این است که فیلمساز تنها به یک گزارش و گفت و گو بسنده نکرده و جهانش را از دریچه هنرمند ترسیم می نماید.

خسرو سینایی نمونه بارز فیلمساز بینارشته ایی سینماى ایران است. او گاه با دوربینش شعر می‌سراید گاه نقاشى می‌کند و گاه می‌نوازد و راوى جهان مولف خود می‌باشد. از این رو نگاه وى به هنرهاى تجسمی اهمیت دوچندان می‌یابد . فیلم هایی که در مورد گیزلا و فرح اصولى و حتى حاج مصور الملکى ساخته است به سختى می توان گفت که مستند است. این فیلم ها گاه با جهان شاعرانه فیلمسازش شعر می شود و بر قاب تصویر فرود می آید .

نه به عنوان یک کارگردان، بلکه به عنوان یک پژوهش‌گر هنرى به شدت تماشاى این فیلم ها را توصیه می کنم خواه سینماگر باید خواه نقاش و خواه شاعر … با هر دریچه ایی سینایی براى شما بیانى تازه دارد.

 

نویسنده