دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بازگشت به صبا و همراهی گالری‌های خصوصی

دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بازگشت به صبا
دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با سه بخش جدید از روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه آغاز به کار می‌کند.

همراهی گالری‌های خصوصی با جشنواره فجر

بازگشت به موسسه فرهنگی و هنری صبا

معرفی هنرمندان ایرانی برگزیده رویدادهای خارجی در فرهنگسرای نیاوران

دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

به گزارش هنرآنلاین: دهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر پس از یک دوره برگزاری در موزه هنرهای معاصر تهران، به دلیل عدم وجود مکانی ثابت برای برگزاری این جشنواره، بار دیگر به موسسه فرهنگی و هنری صبا بازگشت و ۳ بهمن‌ماه با ارائه آثار منتخب، آغاز به کار می‌کند.

جشنواره تجسمی فجر همانند دوره گذشته، رویکردی بینارشته‌ای دارد و هنرهایی چون ویدئو آرت و چیدمان حضور پر رنگی در این دوره از جشنواره دارند. شورای هنری دهمین جشنواره تجسمی فجر متشکل از فرح اصولی، منیژه صحی، کامبیز درم‌بخش، بهروز دارش، صداقت جباری، محمدعلی بنی اسدی، اصغر کفشچیان مقدم، بیژن صیفوری، بهزاد اژدری، جمشید حقیقت‌شناس و مجتبی آقایی دبیرکل این جشنواره پس از چند جلسه داوری، آثاری را انتخاب کردند که ایده هنرمند و خلاقیت هنری او در آنها مورد توجه قرار گرفته است.

در دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر علاوه بر روال همیشگی، چند بخش جدید برای اولین بار مشاهده می‌شود که باعث مشارکت بیشتر هنرمندان در جشنواره شده است.

رکورد درخواست حضور در جشنواره شکست

امسال جشنواره تجسمی فجر از نظر تعداد آثار ارسالی، شلوغ‌ترین دوره خود را گذراند. در پایان مهلت ارسال آثار ۲۷۶۴ هنرمند ایرانی و خارجی با بیش از ۴ هزار اثر در سایت رسمی این جشنواره ثبت نام کردند که از این میان ۱۶۸ هنرمند خارجی از ۵۳ کشور جهان متقاضی شرکت در جشنواره بودند. تعداد متقاضیان تهرانی بالاتر از سایر شرکت‌کنندگان بود و پس از آن هنرمندانی از اصفهان، البرز، خراسان رضوی و فارس قرار داشتند.

پس از بررسی تصاویر آثار توسط شورای انتخاب، تعداد ۱۶۲۲ اثر انتخاب شدند و در مرحله بعد ۱۵۹ اثر به صورت حضوری مورد بررسی داوران قرار گرفت و در نهایت ۹۱ اثر برای نمایش در جشنواره انتخاب شدند. این آثار به ۳۳ هنرمند زن و ۵۸ هنرمند مرد اختصاص دارد و ۸ اثر متعلق به هنرمندانی از کشورهای بلژیک، برزیل، بنگلادش، پرو، ترکیه، صربستان و عراق است.

آثار بخش مسابقه در موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش درمی‌آید و موسسه فرهنگی اکو به بخش بین‌الملل اختصاص دارد و آثار هنرمندان خارجی در آن نمایش داده می‌شود.

جشنواره‌های استانی تجسمی

جشنواره تجسمی فجر در دهمین دوره خود برای اولین بار اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های استانی کرده است تا علاوه بر حضور پر رنگ‌تر هنرمندان شهرستانی، این جشنواره را به شهرستان‌ها ببرد تا شور و هیجان آن برای هنرمندان شهرستانی هم محسوس باشد. بر همین اساس دبیرخانه جشنواره فراخوانی را برای همه استان‌ها ارسال کرد تا استان‌هایی که امکان این کار را دارند، مشارکت خود را در جشنواره اعلام کنند. در مرحله اول ۲۵ استان اعلام آمادگی کردند و در نهایت ۱۴ استان به عنوان شرکت‌کنندگان در این بخش از جشنواره معرفی شدند.

آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، چهارمحال بختیاری، خوزستان، فارس، قزوین، گیلان، گلستان، یزد و همدان استان‌هایی هستند که آثار هنرمندان برگزیده خود را در نمایشگاه استانی به نمایش می‌گذارند. علاوه بر آن هر استان یک هنرمند شاخص خود را معرفی می‌کند تا آثار او در تهران و در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شود. در نهایت استان برگزیده در روز اختتامیه جشنواره معرفی می‌شود.

همراهی گالری‌های خصوصی با جشنواره فجر

یکی دیگر از اقدامات جدید جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشارکت با گالری‌های فعال تهران است. دبیرخانه جشنواره برای اولین بار از چند گالری‌ فعال تهران خواست در جشنواره تجسمی فجر به معرفی هنرمندان خود بپردازند و برای این کار بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا هر گالری در فضای مخصوص خود بتواند آثار هنرمندش را عرضه کرده و آنها را معرفی کند. در این بخش گالری‌های هما، ساربان، سیحون، ویستا، شمس، هپتا و پردیس ملت حضور دارند.

‌ستارگان در نیاوران

بخش جدید دیگری که به جشنواره تجسمی فجر اضافه شده است “ستارگان” نام دارد و به معرفی هنرمندان ایرانی برگزیده رویدادهای خارجی اختصاص دارد. این بخش که از ۱۰ بهمن در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود به معرفی و نمایش آثار هنرمندانی اختصاص دارد که در طول ۲ سال گذشته در رقابت‌های جهانی رتبه‌ای کسب کرده‌اند. در این نمایشگاه ضمن نمایش اصل آثار برگزیده هنرمندان، آنها مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

تجلیل از مفاخر و نمایش آثار در موزه فلسطین

از دوره هفتم جشنواره تجسمی فجر، مفاخر هنرهای تجسمی در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار می‌گیرند. اما دبیرخانه دهمین جشنواره تجسمی تصمیم گرفت در این دوره نمایشگاهی از آثار این هنرمندان را نیز در موزه فلسطین برگزار کند تا مخاطبان بتوانند بیشتر با آثار این هنرمندان آشنا شوند.

امراله فرهادی، عبدالصمد صمدی، حبیب‌اله صادقی، هادی شفاعیه، فریده تطهیری‌مقدم، حسین محجوبی، اکبر نیکان‌پور، ایرج محمدی، علی دیواندری و امیرهوشنگ جزی‌زاده ۱۰ هنرمندی هستند که در بخش مفاخر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

پروژه‌های هنری در صبا

در کنار آثاری که در بخش رقابتی به نمایش درمی‌آید، پروژه‌هایی از هنرمندان شناخته شده عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هم ارائه می‌شود. کامبیز درم‌بخش، جمشید حقیقت‌شناس، منیژه صحی و اصغر کفشچیان‌مقدم هنرمندانی هستند که آثار خود را در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش می‌گذارند.

پروژه اینستاگرام

همانند سال گذشته از سری پروژه‌های جشنواره تجسمی فجر، پروژه اینستاگرام در راستای اهداف جشنواره و با رویکرد تحقق ارتباط جهانی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان تا ۲۲ بهمن ماه فرصت دارند ویدئوآرت‌های خود را با موضوع آزاد و با توجه به ارزش‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی جشنواره، در صفحه اینستاگرام خود قرار دهند و در جشنواره شرکت کنند. داوری این آثار در مرحله اول بر اساس لایک‌های هر ویدئو و در مرحله بعد توسط ۳ نفر از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره انجام می‌شود.

گفتنی است، مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود و این جشنواره تا ۴ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

نویسنده