خانه | نقد و بررسی | گزارش نمایشگاه | نقاشی دوخت‌های نگار مالک اشتر با نقشی از خاطرات

گزارش تصویری و گفتگو با هنرمند در گالری الهه

نقاشی دوخت‌های نگار مالک اشتر با نقشی از خاطرات

دوخت‌های نگار مالک اشتر نقشی از خاطرات را برجا می‌گذارد

گزارش تصویری نمایشگاه در گالری الهه

سایت تندیس: علی نورپور

در بیانیه نمایشگاه آمده است: «زندگی به مانند الیافی درهم تنیده، نقشی از خاطرات را برای ما برجا می گذارد به طوری که حتی با شکافتن این خاطرات نمی شود آن ها را به فراموشی سپرد و ردّپای آن همیشه باقی می‌ماند، و آینه‌ها در مسیر زندگی هرشخص به ما این فرصت می دهند که شاید لحظه‌ای بتوانیم خود را در زندگی او تصور کنیم.»نگار مالک اشتر گالری الههدراین نمایشگاه ۱۶ اثر از نگار مالک اشتر با تکنیک دوخت با نخ‌های رنگی، آینه و رنگ گذاری روی پارچه به نمایش گذاشته شده. بیانیه نمایشگاه حاکی از این است که لایه‌های مفهومی بسیاری در هر اثر وجود دارد. عنصری که بیشتر از هر چیز به چشم می‌خورد انسان و جنسیت زن می‌باشد که عناصر دیگر حول آن می‌چرخند.نگار مالک اشتر گالری الهه بافت کار پر از عناصر فرمی نقطه، خط، سطح که با کمک دوخت و نخ‌های رنگی به وجود آمده و چشم مخاطب را در خود فرو می‌برد و آینه‌هایی که در قسمت‌های مختلف بدن فیگورها دوخته شده‌اند و زمانی که ما روبه روی اثر می‌ایستیم چشم ما در آن‌ها جای می‌گیرد و لحظه‌ای قسمتی از کارمی‌شویم و فضای زندگی شخصیت‌ها راتجربه می‌کنیم. شخصیت‌های هرفریم درتمامی نقاط کار درحال زیستن و تجربه کردن هستند یا تنها، کنجکاو، درحال صحبت با یکدیگر و یا با طبیعت اطراف خود یکی شده‌اند. برای مثال فیگورهایی را در آثار می‌بینیم که به شکل درخت، ابر، صخره و آب درآمده‌اند به گونه‌ای که انگار هنرمند چهار اسطوره از چهارعنصر هستی را با استفاده از شخصیت زن خلق کرده است که یادآور الهه‌های باستان می‌باشد که راه را در داستان‌های کهن به بشریت نشان می‌دادند.نگار مالک اشتر گالری الههنگار مالک اشتر درباره مفهوم و ساختار آثار خود می‌گوید: هرکدام از این کارها براساس زندگی یک شخص انتخاب شده‌اند زنان و دخترانی که در اطراف من زندگی می‌کردند و من با آن‌ها آشنا بودم و براساس تجربه واتفاقات زندگی آن‌ها یک فریم را تصویرسازی کردم و یکی ازاهدافم از استفاده از این تکنیک این بود که با شکافته شدن هر یک از آن‌ها، از بین رفتن آن‌ها اتفاق نخواهد افتاد و ردپایی از این شکافتن‌ها در آثار باقی خواهد ماند.نگار مالک اشتر گالری الههدلیل استفاده از قطعه‌های آینه درقسمت‌های مختلف بدن اشخاص چیست؟ دلیل استفاده از آینه‌ها این بوده که شاید ما بتوانیم در زمانی که چشم ما به آینه‌ها می‌افتد لحظه‌ای خودمان را جای آن انسان بگذاریم و به جای آن خودمان را ببینیم وتجربه ای از آن شخصیت داشته باشیم.
با دیدن آثار متوجه شدم که مقداری ساختار نقاشی ایرانی و معماری ایرانی در آن‌ها وجود دارد. دلیل خاصی دارند؟ با توجه به اینکه شخصیت‌های انتخاب شده هویت ایرانی دارند و با الهام از فضای نگارگری و نقوش فرش‌های ایرانی من به توصیف زندگی آن‌ها پرداختم تا فضای کار حال وهوای بومی داشته باشد. برای مثال: حالت‌های صخره‌ها، یا در بعضی فریم‌ها شکسته شدن کادر و یا فیگورهای درهم تنیده شده‌ای که در تشعیر دیده بودم و حتی ترکیب بندی حلزونی نگارگری که حالت تمرکز دریک نقطه مرکزی می‌باشند.نگار مالک اشتر گالری الههدرباره تکنیک خاص خودم در دوخت، نگاهی هم به هنرهای بومی ایرانی داشتم مانند: سکه دوزی، آینه دوزی، سوزن دوزی و دکمه دوزی که در نقاط مختلف ایران به گونه‌ای خاص کار می‌شود و به غیر از این مسئله رشته تحصیلی خودم در دانشگاه، طراحی پارچه است؛ که خواستم از ترکیب تکنیک‌هایی که در آن تجربه داشتم استفاده کرده باشم.نگار مالک اشتر گالری الهه

گزارش تصویری نمایشگاه‌های جاری را در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

ژیلا مختاری گالری شیرین

نمایشگاه عکس ژیلا مختاری و بازسازی اتاق آسایشگاه در گالری شیرین

نمایشگاه عکس ژیلا مختاری و بازسازی اتاق آسایشگاه در گالری شیرین گزارش تصویری نمایشگاه عکاس: رامونا میریان نمایشگاه عکس‌های ژیلا مختاری با عنوان «دیوانگی منهای یک ثانیه» در گالری شیرین جمعه ۲۹ دی ماه گشایش یافت. به گزارش گروه هنربانی آوام و سایت تندیس، در این نمایشگاه که اولین نمایشگاه انفرادی مختاری در ایران است، …

0 comments
اکبر یادگاری گالری آتبین

گشایش نمایشگاه اکبر یادگاری با استقبال هنرمندان عرصه تئاتر و تجسمی

گزارش تصویری نمایشگاه اکبر یادگاری در گالری آتبین گشایش نمایشگاه اکبر یادگاری با استقبال هنرمندان عرصه تئاتر و تجسمی عکس: برزین بهارلویی به گزارش روابط عمومی گروه آوام نمایشگاه نقاشی اکبر یادگاری با عنوان «تروما از کلن» با هنربانی جاوید رمضانی در گالری آتبین جمعه ۲۲ دی گشایش یافت. این نمایشگاه در حالی افتتاح شد که …

0 comments

نوشته‌های پیشنهادی

زیرسازی اثر هنری بوم سازی

چرا زیرسازی اثر هنری اینقدر مهم است

چرا زیرسازی اثر هنری اینقدر مهم است خلاصه کتاب بوم سنتی در هنرهای ایرانی | ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.