فروش ۳۹ میلیاردی هنرمندان ایرانی در کریستی، ساتبی و بونامز

هنرمندان ایرانی با ۵۰ درصد از فروش کل حراج‌های خاورمیانه

بالاترین رقم فروش کلی به حسین زنده رودی تعلق دارد

نگاهی به رکوردداران حراج

با ۱۲۰ اثر از ۵۰ هنرمند در حراج‌های کریستیز، ساتبیز و بونامز
هنرمندان ایرانی در کریستی، ساتبی و بونامز

حراج‌های بین‌المللی هنر مدرن و معاصر خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که ۱۰/۵ دلار معادل ۳۹ میلیارد تومان آثار هنری ایران در این حراج‌ها چکش خورده است و با توجه به فروش کلی حراج‌های فوق، هنرمندانی ایرانی توانسته‌اند حدود ۵۰ درصد از فروش کل حراج‌های منطقه را به خود اختصاص دهند.
به گزارش هنرآنلاین: در سال ۲۰۱۷ آثار ۵۰ هنرمندان ایرانی در ۶ حراج بهار و پاییز کریستیز، ساتبیز و بونامز و همچنین حراج بدون مرز ساتبیز دوبی ارائه شدند و ۱۲۰ اثر عرضه شده در این حراج‌ها فروشی معادل ۱۰,۵۷۳,۰۰۰ دلار معادل ۳۹ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

رکوردداران حراج

از میان ۵۰ هنرمند حاضر در این حراج‌ها برخی از هنرمندان دارای رکوردهای قابل توجهی هستند. از لحاظ کسرت آثار منوچهر یکتایی با ۱۱ اثر، سهراب سپهری با ۱۰ اثر، حسین زنده‌رودی و فرهاد مشیری با ۸ اثر، پرویز تناولی و ناصر عصار با ۶ اثر و منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، علی بنی صدر و بهجت صدر با ۵ اثر بیشترین حضور را در میان این ۷ حراج داشتند.

اما از لحاظ فروش کلی به ترتیب حسین زنده‌رودی، بهمن محصص، سهراب سپهری، علی بنی صدر و فرهاد مشیری فروش بالای یک میلیون دلار را تجربه کردند. همچنین منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، منوچهر یکتایی و پرویز تناولی فروش بالای ۵۰۰ هزار دلار داشته‌اند.

در ادامه نگاهی داریم به فروش کلی هنرمندان حاضر در این حراج‌ها:

۵ هنرمند میلیون دلاری

حسین زنده‌رودی: بدون شک حسین زنده‌رودی چهره تابناک هنر نقاشی خط در حراج‌های بین‌المللی خاورمیانه است. این هنرمند با ۸ اثر در ۷ حراج ذکر شده، فروشی معادل ۱,۴۸۴,۰۰۰ دلار داشته است. آثار او درحراج بونامز در فصل بهار و بیست و دومین حراج کریستیز دوبی در جایگاه دوم و سوم رکورداران این حراج‌ها قرار گرفتند.

هنرمندان ایرانی در حراج کریستی، ساتبی و بونامز
اثر حسین زنده‌رودی در حراج هنر مدرن و معاصر بونامز لندن در جایگاه دوم رکورداران این حراج قرار گرفت

بهمن محصص: سال ۲۰۱۷ را باید برای آثار محصص یکی از بهترین سال‌ها در نظر گرفت. این هنرمند که رکورد آثارش در حراج ساتبیز در فصل بهار با فروش ۷۵۷,۵۰۰ دلاری شکسته شد. در این سال تنها با فروش ۳ اثر در حراج‌های بین‌المللی در جایگاه دوم پرفروش‌ترین هنرمندان ایرانی قرار گرفت. فروش کلی آثار این هنرمند در حراج‌های بین‌المللی ۱,۴۱۳,۰۰۰ بوده است.

هنرمندان ایرانی در حراج کریستی، ساتبی و بونامز بهمن محصص
اثر بهمن محصص با عنوان “مرگ مارتین لوتر کینگ” که در حراج ساتبیز رکورد فروش آثار این هنرمند را شکست

سهراب سپهری: چهره اصلی هنر ایران در حراج‌های بین‌المللی سهراب سپهری است که در ۷ حراج برگزار شده در سال ۲۰۱۷ آثار او حضور داشته‌اند. سهراب در این سال ۱۰ اثر در حراج‌های بین‌المللی داشته و فروش کلی آثارش به ۱,۳۱۴,۰۰۰ رسید.

هنرمندان ایرانی در حراج کریستی، ساتبی و بونامز سهراب سپهری
اثر سهراب سپهری رکوردار حراج خاورمیانه ساتبیز شد

علی بنی صدر: آرتیست جوان ایرانی را باید پدیده حراج‌های بین‌المللی خاورمیانه دانست. علی بنی صدر با ۵ اثری که در حراج‌های سال ۲۰۱۷ داشت به فروش کلی ۱,۱۲۷,۰۰۰ دست پیدا کرد.

فرهاد مشیری: آخرین هنرمندی که به فروش بالای یک میلیون دلار در سال گذشته میلادی دست پیدا کرد، فرهاد مشیری است. این هنرمند با ۸ اثر در حراج‌های سال گذشته به فروش کلی ۱,۰۸۴,۰۰۰ دست یافت.

هنرمندان بالای ۵۰۰ هزار دلار

هنرمندان ایرانی در حراج کریستی، ساتبی و بونامز منیر فرمانفرماییان
اثر منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در بیست و دوم حراج کریستیز در جایگاه سوم رکورداران حراج قرار گرفت

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان: فروش کلی آثار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در حراج‌های سال ۲۰۱۷ نزدیک به یک میلیون دلار بود. ۵ اثر این هنرمند در سال گذشته ۹۲۵,۰۰۰ دلار به فروش رسید.

منوچهر یکتایی: حضور منوچهر یکتایی در ۷ حراج سال گذشته میلادی نشان از موفقیت این هنرمند در عرصه هنر دارد. یکتایی با ۱۱ اثر به فروش کلی ۷۹۰,۵۰۰ دلاری دست پیدا کرد.

پرویز تناولی: شاعر مجسمه‌های ایران نیز با حضور در سه حراج سال گذشته میلادی با ۶ اثر به فروش کلی ۵۶۳,۰۰۰ دلاری دست یافت.

هنرمندان بالای ۱۰۰ هزار دلار

کوروش شیشه گران، رضا درخشانی، ناصر عصار، نصرالله افجه‌ای، بهجت صدر، فریده لاشایی و محمد احصایی هنرمندانی هستند که فروش کلی آثار آنها از ۱۰۰ هزار دلار بیشتر است.

شیشه‌گران با ۲ اثر به فروش کلی ۲۰۴,۰۰۰ دلار، رضا درخشانی با ۲ اثر ۱۶۰,۵۰۰ دلار، ناصر عصار با ۶ اثر به فروش ۱۵۴,۰۰۰ دلار، نصرالله افجه‌ای با ۲ اثر به فروش ۱۴۲,۰۰۰ دلار، بهجت صدر با ۵ اثر به فروش ۱۱۰,۵۰۰ دلار، فرید لاشایی با ۳ اثر به فروش ۱۱۰,۰۰۰ دلار و محمد احصایی با یک اثر فروش ۱۰۰,۰۰۰ دلاری را به دست آوردند.

نسل جدید هنرمندان در حراج‌ها بین‌المللی

جدا از ۱۵ هنرمندی که فروش‌های قابل توجهی در حراج‌های بین‌المللی داشتند ۳۵ هنرمند از سه نسل هنرهای تجسمی کشور نیز در حراج‌های بین‌المللی حضور داشتند و سهم قابل توجهی در ثبت رکورد ۱۰/۵ دلاری برای هنر ایران داشتند. از نکات قابل توجه در این زمینه حضور هنرمندانی است که شاید کمتر در عرصه هنر نام آنها را شنیده باشیم؛ ولی این هنرمندان جوان توانستند در کنار پیشکسوتان هنر ایران در حراج‌های بین‌المللی حضور قابل توجه داشته باشند.

سیراک ملکونیان با ۲ اثر به فروش کلی ۸۷,۵۰۰ دلار، فرامرز پیلارام با یک اثر ۸۷,۰۰۰ دلار، طلا مدنی با ۲ اثر ۶۸,۵۰۰ دلار، حسین کاظمی با ۲ اثر ۶۰,۰۰۰ دلار، ابوالقاسم سعیدی با ۲ اثر ۵۵,۰۰۰ دلار، بهمن دادخواه با یک اثر ۵۰,۰۰۰ دلار، محسن وزیری مقدم با ۲ اثر ۴۰,۰۰۰ دلار، مارکو گریگوریان با ۲ اثر ۳۹,۰۰۰ دلار، شیرین نشاط با ۲ اثر ۳۶,۵۰۰ دلار، جعفر روحبخش با یک اثر ۳۵,۰۰۰ دلار، حسین خسروجردی و مهرداد محب‌علی هر دو با یک اثر ۳۰,۰۰۰ دلار، اردشیر محصص با ۲ اثر ۳۰,۰۰۰ دلار، تیمو ناصری با یک اثر ۲۵,۰۰۰ دلار، آنجلا لاریان با یک اثر ۲۲,۰۰۰ دلار و روشنک امین الهی با یک اثر ۲۰,۰۰۰ دلاری در ثبت این رکورد برای هنر ایران نقش داشتند.

همچنین عذرا حقیقی بخشایش ۱۸,۰۰۰ دلار، علی شیرازی و محمد بزرگی هر دو ۱۷,۵۰۰ دلار، شیرین علی آبادی ۱۶,۵۰۰ دلار، رکنی حائری‌زاده ۱۳,۰۰۰ دلار، شهریار احمدی، طاهر پورحیدری و ساسان بهنام بختیار ۱۱,۰۰۰ دلار، شیرین قدیریان ۱۰,۰۰۰ دلار، نازگل انصاری‌نیا ۸,۰۰۰ دلار، ژازه تباتبایی ۷,۵۰۰ دلار، پرویز کلانتری و وای.زی. کامی (کامران یوسف زاده) ۷,۰۰۰ دلار، مسعود عربشاهی ۶,۵۰۰ دلار، صادق تیرافکن و فرزاد کوهان ۵,۰۰۰ دلار، پویا آریان‌پور و عباس کیارستمی ۳,۰۰۰ دلار و میلاد موسوی ۱,۵۰۰ دلار، دیگر هنرمندانی هستند که در صحنه حراج‌های بین‌المللی حضور داشتند.

مطالب مرتبط:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هشتمین حراج تهران هانیبال الخاص

پدیده واقعی فروش در هشتمین حراج تهران

پدیده واقعی فروش در هشتمین حراج تهران هانیبال الخاص با جهشی بیش از دوبرابر قیمت پایه نگاهی به حراج هنر معاصر ایران ۲۲ دی ۹۶ سایت تندیس: مریم روشن فکر حراج دی ماه امسال عنوان « هنرهای معاصر» را با خود به همراه داشت این حراج، حراجی ّبود که حدود ۱۴% آثار شرکت داده شده در آن را هنرمندان زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دادند. هنرمندانی که در مجموع می‌توان گفت در فروش نیز با نرخی بالاتر از برآورد یا بر […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هشتمین حراج تهران

نگاهی به  آثار میلیاردی هشتمین حراج تهران کامی، مشیری فرمانفرمائیان

نگاهی به  آثار میلیاردی هشتمین حراج تهران | کامی، مشیری فرمانفرمائیان فروش کل آثار در هشتمین حراج تهران | هنر معاصر ایران عکس جنگ بیشترین چالش و رشد قیمت اثر سعید صادقی هشتمین حراج تهران با ارائه ۱۲۰ اثر ۲۲ دی ماه ۱۳۹۶ در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. برای نخستین بار یک زن عنوان گران‌قیمت‌ترین هنرمند را از آن خود کرد، و سه اثر معاصر مرز میلیارد را پشت سر گذاشتند، منیر فرمانفرماییان با فروش اثر آیینه‌کاری سه لته‌ای  […]

0 comments

 

نویسنده