آوای سفال در افتتاح موزه سفال کاشان

آوای سفال در افتتاح موزه سفال کاشان

خانه سفال کاشان با نام ثبتی موسسه کاشان ، خانه سفال روز گذشته ۶ بهمن ماه با حضور اعضای شورای شهر و شهرداری کاشان، هیات رییسه دانشگاه کاشان، فرماندار، رییس اداره ارشاد، پروفسور سویم چیذر از ترکیه و سایر مسئولان و متولیان شهری افتتاح شد .موزه سفال کاشانبه گزارش گالری آنلاین، مسعود لطفی به عنوان موسس این مرکز در مراسم افتتاحیه سخنانی از پروسه‌ی ایجاد این موسسه و اهداف آموزشی، پژوهشی و نمایشگاهی آن در سطح ملی و بین المللی ارائه کرد و بر ضروت مستند سازی با تو جه به مصداق کتاب کاشان خانه سفال که در این مراسم رونمایی شد تاکید کرد.

پروفسور سویم چیذر- رییس مرکز تحقیقات سفال غرب آناتولی- نیز سخنانی درباره اهمیت آغاز به کار این مرکز جهت ارتقا هنر سفال در سطح ملی و بین المللی برای شهر کاشان بیان کرد.

زراعت – رییس دانشگاه کاشان سخنران بعدی این مراسم بود که به ضرورت توجه به هنر، و جود و زمینه‌های رشد آن در جامعه از جمله مصداق این خانه برای سفال کاشان اشاره کرد.موزه سفال کاشاندر ادامه برنامه یک قطعه موسیقی سنتی که بن مایه اصلی آن ساز سفالین جدیدی به نام سور است توسط فرید مصطفی نژاد، حامد عدالت، سعید احمدیان و عباس اکبری نواخته شد.

همچنین نمایشگاهی از نمونه‌های این ساز برپا و از کتاب ۴۸ صفحه‌ای سور ” از ظرف تا ساز سفالی” که در بردارنده‌ی پروسه‌ی ساخت و پیدایش این ساز توسط عباس اکبری است و با حمایت موسسه کاشان خانه سفال منتشر شده، رونمایی شد.

موزه سفال کاشانمجموعه سور در بردارنده آثاری است که روند تبدیل شدن ظروف سفالی که آوای موسیقایی تولید می‌کنند به سازی با قابلیت موسیقایی با نام سور را نشان می‌دهد. این روند پروسه‌ای ده ساله است از راهنمایی یک پایان نامه کارشناسی با نام آوای سفال که در ده سال پیش در دانشگاه کاشان دفاع شده و با نام کسانی که در این مسیر سهیم بوده‌اند ادامه دارد. عباس اکبری با ایجاد تغییراتی کاربردی و زیباشناسانه در ساخت ظروف سفالی آن‌ها را به سازهای کاربردی برای قطعات موسیقی با رویکرد تجسمی تبدیل کرده است. ایجاد فضای منفی در این سازها ضمن امکان ارگونومی مناسب هنگام نوازندگی ضرورت داشتن طنین لازم و همچنین نت‌های مورد نیاز را در این قطعات اجرایی با این ساز فراهم کرده است.موزه سفال کاشانحسین محلوجی – رییس بنیاد فرهنگ کاشان- از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه خانه سفال بود که درباره تغییر کاربری مرمت خانه‌های تاریخی کاشان به مراکز فرهنگی در سال‌های اخیر از مهمانسرا و هتل که نهضت آن از بیست سال پیش شروع شده است، صحبت کرد.

مسعود لطفی – موسس این خانه – مهمترین رویداد برنامه ریزی شده این مرکز را ضمن بر پایی کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاها و فعالیت‌های پژوهشی برگزاری جایزه بزرگ خاندان ابی طاهر کاشانی در سطح بین المللی در حوزه نظری و عملی سفال عنوان کرد.موزه سفال کاشانهمچنین برخی هنرمندان سفالگر شهرهای تهران، کرج، اصفهان، قزوین و… نیز خودشان را به این مراسم رساندند و از این خانه بازدید کردند.

خبرهای گالری‌ها را در لینک های زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هشتمین دوره جایزه عکس شید

هشتمین دوره جایزه عکس شید در گالری راه ابریشم

هشتمین دوره جایزه عکس شید در گالری راه ابریشم گالری راه ابریشم مدیا: عکس افتتاحیه: ۱۳ بهمن اختتامیه: ۳۰ بهمن ساعات بازدید: یکشنبه تا جمعه ساعت ۴-۸ بعداز ظهر گالری شنبه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است. آدرس: بلوار کشاورز- بین خیابان قدس و وصال – ساختمان تکنو آجر- پلاک ۲۱۰- طبقه ۴٫ تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸ لینک‌های مرتبط با نمایشگاه های عکس را در لینک های زیر مشاهده کنید:   نویسنده آوام View all posts

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
جشنواره هنرهای تجسمی فجر

نگاهی به دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

نگاهی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با سه بخش جدید از روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه آغاز به کار کرد. این جشنواره همانند دوره گذشته، رویکردی بینارشته‌ای دارد و هنرهایی چون ویدئو آرت و چیدمان حضور پر رنگی در این دوره از جشنواره دارند. شورای هنری دهمین جشنواره تجسمی فجر متشکل از فرح اصولی، منیژه صحی، کامبیز درم‌بخش، بهروز دارش، صداقت جباری، محمدعلی بنی اسدی، اصغر کفشچیان مقدم، بیژن صیفوری، بهزاد اژدری، جمشید حقیقت‌شناس و […]

0 comments

نویسنده