خط نقاشی‌هایی در ایجاد یک پیکره همگون

خط نقاشی‌هایی در ایجاد یک پیکره همگون
نقدی بر نمایشگاه نقاشی خط در گالری شکوه

سایت تندیس: نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی


خط نقاشی‌ گالری شکوهگالری شکوه اخیرا میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی‌خط سهیلا احمدی، سجاد مهری و نقاشی‌های فاطمه صادقی بود. آثاری که هر یک با سمت و سوی خود و سبک خاص هنرمندانش به اجرا درآمده است و حضور آنها در یک گالری و در کنار هم توانسته مخاطب را به خوانش آثاری نو در حوزه این شاخه هنری دعوت کند . سهیلا احمدی هنرمندی است که آثارش را در غالب سبکی متفاوت به اجرا درآورده و به نوعی می‌توان گفت که مروری کلی را در مبانی هنرهای تجسمی در آثارش به نمایش درآورده است. خط نقاشی‌ گالری شکوهکارهای او در غالب‌ها و فرم های گرافیکی تعریف شده و اسلوب کلی آثارش در اشکال هندسی اجرا شده است؛ استفاده از فرم‌های دایره، مستطیل و مربع به عنوان کادرهای خط نگاره‌هایش نگاهی نو را در این حیطه به وجود آورده است. حضور ریتم در تکرار به ایجاد بافت ختم شده و حرکت، سکون و نقطه در این حجم از حروف به ایجاد یک پیکره کلی همگون با محیط اطراف اثر کمک بسزایی به این چینش در کار کرده است. هنرمند بی محابا به حروف صرفا به عنوان ابژه‌هایش در ایجاد بافت نگاه کرده و به یک قاعده‌ی کلی در اجرا دست یافته است و کلمات و حروف شاید آنچنان از اصول خوشنویسی پیروی نکنند و مخاطب آگاه را در پی نگارش قاعده‌مند آنها به چالش بکشاند ولی آثار با یک فرم مندی جدید از لحاظ تکنیکی با یک بداهگی و سیالیت موقعیتی منحصر به فرد را در کارهایش ایجاد کرده و باید گفت که این آثار با تغییر در زاویه دید از اصالت ترکیب‌بندی خوشنویسی خارج شده و صرفا در پی یافتن یک اثر تزیینی تلاش می‌کند تا نظر مخاطب را به خود جلب کند. خط نقاشی‌ گالری شکوههنرمند دیگری که آثارش در این نمایشگاه به نمایش درآمده، سجاد مهری با آثار خوشنویسی نستعلیق است. کارهایی در خور توجه با اجرای صحیح و پایبند به سنت‌های خوشنویسی. وی در آثارش از حضور رنگ‌های آکریلیک با کنتراست فام، رنگ‌های خالص را در متن حروف به نمایش گذاشته و بوم را سرشار از تنوع انواع رنگ‌ها کرده است. آثار همگی جنبه‌ی تزئینی داشته و اشعار انتخابی هنرمند در حجمه‌ای از سیاه مشق‌هایش با تزئینات رنگی طلایی خود نمایی می‌کند.خط نقاشی‌ گالری شکوهنقاشی‌های آبستره فاطمه صادقی از دیگر آثاری بود که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. نقاشی‌هایی که از مفهوم رنگ برای بیان احساس و نقش طبیعت بهره گرفته و شاید قابی برای تماشای نمایی از درخت، برگ و یا حتی بافت خشکی و دریا از بالا و در دریچه‌ی نگاه یک هنرمند باشد. نمایش رنگ‌های کروماتیک از جنس طبیعت، خالص و سرشار از حضور عناصر مادی و عینی در فضایی معاصر و فرا واقعی به نوعی تجربه‌گرایی در آثار این هنرمند ختم شده که در چهارچوب یک نظام تصویری قاعده‌مند در نقاشی بازتابی از حرکت هنر مدرن را می‌توان بازخوانی کرد که به طور حتم می‌تواند به دلیل پتانسیل مفهومی آثارش از پس وجه تزئینی آنها به معنایی عمیق‌تر در لایه‌های زیرین نقاشی‌هایش دست یابد. مجموعه آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه امکان مروری اجمالی را در اجرای خط نگاره‌ها، نقاشی و تلفیق این دو شاخه هنری از اصالت تا معاصر به مخاطب می‌دهد و درک درستی را از قابلیت‌هایی که در این عرصه می‌تواند وجود داشته باشد به بیننده القا می‌کند.خط نقاشی‌ گالری شکوه

نقدهای دیگر را به همین قلم در لینک زیر  مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مدرنیته در هنر خوشنویسی

مدرنیته در هنر خوشنویسی، نقدی بر نمایشگاه «بی‌نقطه سرخط»

مدرنیته در هنر خوشنویسی نقدی بر نمایشگاه «بی‌نقطه سرخط» در گالری آرت‌هاب آریانا سایت تندیس: به قلم نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی تلقی زیبایی شناسانه از هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر کهن از گذشته‌های دور تا چندی پیش مطابق با سنت‌های شناخته شده‌ی آن صورت می‌گرفت، اما پس از برپا شدن مدرنیته در اجرای آثار هنری و به طبع در خوشنویسی شاهد نگارش‌هایی متفاوت از آن چه که در قبل صورت می‌گرفت هستیم‌. آثار هنری که در غالب خط […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
بعد چهارم علی فرامرزی

علی فرامرزی، چرخش رنگ در بی‌نهایت طبیعت

علی فرامرزی، چرخش رنگ در بی‌نهایت طبیعت نقدی بر نمایشگاه «بعد چهارم» در فرهنگسرای نیاوران سایت تندیس: به قلم نویسنده مخاطب الهه رحمانی خاکی علی فرامرزی نقاش طبیعت است، گویی در آثار او آب، باد و خاک در حال رقص و سما و چرخش در عالم ناسوتی خود با حسی سرشار از زندگی در عالم رویایی گرداگرد درختانی نمادگونه می‌گردند و اشعاری را در لایه لایه رنگی خود می‌سرایند. این هنرمند، نقاشی خودآموخته است که با تجربه‌گری به زبان بصری […]

0 comments

نویسنده