نمایشگاه آثار بهزاد شیشه گران در گالري ايده

جواد مجابی “۱۰۰ پرتره ازجهان پهلوان تختی” را رونمایی کرد
نمایشگاه آثار بهزاد شیشه گران و مراسم رونمایی از کتاب «۱۰۰ پرتره از جهان پهلوان تختی» این هنرمند، عصر روز جمعه 10 بهمن‌ماه در گالری ایده برگزار و این کتاب توسط جواد مجابی رونمایی شد.
عصر روز جمعه 10 بهمن‌ماه نمایشگاه آثار بهزاد شیشه‌گران با موضوع غلامرضا تختی به همراه مراسم رونمایی از کتاب «۱۰۰ پرتره از جهان پهلوان تختی» با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین در گالری ایده برگزار شد.
وی با اشاره به انتشار کتاب جهان پهلوان تختی گفت: پس از رونمایی کتاب« 100 آگهی تبلیغاتی دهه 20 تا 50» در سال گذشته، کتاب «۱۰۰ پرتره از جهان پهلوان تختی» بهزاد شیشه‌گران دومین کتاب از این مجموعه است که در راستای گردآوری آثار هنری، اقدام به انتشار این کتاب کردیم. این اثر جدا از جنبه‌های هنری که دارد، بخاطر استفاده ازتکنیک‌های خلق آثار با یک موضوع، جنبه آموزشی نیز برای هنرجویان دارد که این مسئله نیز از اهداف فعالیت‌های مدرسه هنری ایده است.
در ادامه این نشست با حضور بهزاد شیشه گران، آلبرت کوچویی و محمود نورایی، روند خلق این آثار و گردآوری پرتره‌های تختی در قالب یک کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
محمود نورایی منتقد هنری با اشاره به جنبه آموزشی این کتاب گفت: «۱۰۰ پرتره از جهان پهلوان تختی» می‌تواند به عنوان یک الگو برای هنرجویان حوزه هنر قرار بگیرد. زیرا این آثار از دو جنبه حائز اهمیت هستند. اول اینکه این آثار معرف یک شخصیت معاصر محبوب از زاویه دید یک هنرمند هستند. هنرمند با الگو گرفتن از ذهنیت رایج جامعه در مورد این شخصیت تلاش داشته تا آثار هنری خود را خلق کند.
وی افزود: همچنین شیشه‌گران به عنوان فردی که سال‌ها معلمی هنر کرده است، تلاش داشته با استفاده از متریال‌های گوناگون جنبه‌های مختلف تکینکی اثر هنری را پیش روی مخاطبان قرار دهد و از این رو می‌توان این اثر را در جامعه‌ای که نسل نوجویی در عرصه هنر دارد به اثری قابل تعمق بدل کند. اینکه یک هنرمند می‌تواند از یک موضوع بیش از صد اثر خلق کند نشان از ذهنیت خلاق او دارد.
در ادامه این نشست بهزاد شیشه‌گران با اشاره به روند خلق این آثار گفت: در سال ۶۸ نمایشگاهی از پرتره‌های تختی، قهرمان ملی کشورم برگزار کردم و در کار‌هایم سعی داشتم نه فقط به عنوان ثبت چهره از تختی، بلکه به مثابه ابزاری برای بررسی و تجزیه و تحلیل زوایای درون و بیرون یک انسان کار کنم. انسان دوستی، جوانمردی و محبوبیت را در سیمای این جهان پهلوان یافتم و بر آن شدم از شخصیتی که تا به حال در هنر نقاشی به آن پرداخته نشده بود، دستمایه‌ای بسازم برای بیان دیدگاه هنری‌ام نسبت به طراحی چهره؛ زیرا معتقدم  پرتره موضوعی است که حداقل در هنر ایران آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است.
این هنرمند همچنین افزود: این آثار، یعنی ارائه یک موضوع با صد نگرش در قالب تکنیک‌های مختلف، نگاه تازه‌ای به پرتره‌سازی می‌تواند باشد که آرمان واقعی مرا در این مهم به نمایش بگذارد. برای تهیه این مجموعه با استفاده از منابع تصویری بسیار محدود و با کیفیت پایین، تلاش کردم از سیمای قهرمانی که دیگر در بین ما نیست تا بتوان بهترین حالت‌ها را از چهره او ثبت کرد، پرتره‌های مدنظر خودم را کار کنم و چهره مردمی تختی را در قالب طراحی و نقاشی به نمایش بگذارم و بار دیگر موضوع این انسان را زنده کنم. من این آثار را از انسان‌های مختلف در سطح جامعه از یک قصاب و میوه فروش تا یک نویسنده و روشنفکر گردآوری کردم تا از زاویه دید آنها بتوانم به خلق این پرتره‌ها بپردازم.
شیشه‌گران ادامه داد: همواره در کار‌هایم در پی آن هستم که هرگونه مناسبات تولید هنری خود را به سمت حداکثر رساندن یک موضوع در موقعیت‌های مختلف با ابزار‌ها، تکنیک‌ها، ترکیب‌ها، رنگ‌ها، بیان‌ها و خصلت‌های گوناگون به انعطاف‌پذیری هر چه بیشتر سوق دهم. ولی هر کدام از طراحی و نقاشی‎‌هایم یک اصل یا اورژینال باقی می‌مانند و قدمتی بیش از چهار دهه را با خود دارد.
وی اظهار کرد: این بار مضمون‌ام تختی بود که از دیدگاه‌های مختلف بار‌ها طراحی و یا نقاشی شده‌اند. در عین حال که هر کدام از طراحی و نقاشی‌ها به تنهایی اثری مستقل هستند در کنار طرح‌های دیگر معنایی مضاعف نیز پیدا می‌کنند و عادت یک بار دیدن تماشاگر را بر هم می‌زند و هم به مضمون اجازه می‌دهد تا‌‌ رها از سنت تک تابلویی بار‌ها و بار‌ها یک اثر را در موقعیت‌های مختلف نگاه کند و یا ده‌ها و صد‌ها نفر از یک مضمون تابلو در اختیار داشته باشند.
وی افزود: تختی چهره خوشنام و پهلوان ملی ماست به همین دلیل او را انتخاب کردم تا در 100 حالت مختلف پیش چشم مردم قرار گیرد.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه همیشه دوست داشتم ببینم یک چهره را چقدر می‌‏شود طراحی کرد، گفت: اینکه به یک پرتره صدبار و از صد زاویه مختلف نگاه شود برای من بسیار جذاب بوده و هست. گمان می‌کنم چنین کاری در دنیا نیز سابقه نداشته باشد. البته نگاه گون به گون (واریاسیون) به یک موضوع از دهه ۵۰ دوره هنرجویی‌ام تا امروز با من است، بار‌ها روی یک موضوع کار می‌کردم و فکر نمی‌کردم وقتی یک مضمون را طراحی کردم کارم با آن تمام شده است، بلکه آن را آغازی دوباره برای کشف خودم و کشف موضوع مورد نظرم می‌دیدم. حتی تعدادی از این پرتره‌ها در سال ۶۸ با ایده مجسمه شدن طراحی شده‌اند.
شیشه‌گران با اشاره به اینکه کار روی آثار کتاب «یکصد پرتره از سیمای پهلوان تختی» ۹ سال طول کشید افزود: چاپ اول کتاب تختی در سال ۷۷ در پنج هزار نسخه منتشر شد. آن کتاب در چند سال اخیر دیگر در دسترس نبود به همین دلیل به پیشنهاد نشر “ایده”  نسخه جدیدی از آن چاپ شد.
وی همچنین اظهار کرد: پنجاه پرتره از کتاب چاپ اول تختی و پنجاه پرتره جدید که در دو سال اخیر از تختی نقاشی کردم را انتخاب کردم تا در چاپ دوم کتاب منتشر شود. به این ترتیب شمار پرتره‎های من از تختی به ۱۵۰ اثر رسید.
این هنرمند نقاش درباره این آثار افزود: امیدوارم این کتاب از نظر تنوع پرتره‌سازی برای اهالی هنر و دوستداران چهره مورد استفاده قرار گیرد. چرا که هریک از آثار با یک مواد و یک تکنیک متفاوت کار شده است؛ از مداد ساده گرفته تا ذغال، مداد رنگی، ماژیک، گچ پاستل، پاستل روغنی، رنگ روغن، اکرولیک، آب رنگ، گواش، آب مرکب، کلاژ، ترکیب مواد، انگشت دست و حتی کامپیو‌تر در این آثار استفاده شده‎اند.
در ادامه این مراسم آلبرت کوچویی منتقد هنری و مجری پیشکسوت رادیو و تلویزیون با قرائت یادداشتی ادبی به نقش قهرمان در جامعه و تجلی آن در آثار هنری پرداخت. او در این یادداشت با برخوانی گیلگمش و وجه تسامح آن با موضوع جهان پهلوان تختی، بهزاد شیشه‌گران را هنرمندی دانست که با کشف چندین باره خود از نقش این قهرمان در اذهان اجتماع به خلق او در اثر هنری پرداخته است.
در ادامه این مراسم جواد مجابی گفت: مجموعه آثار بهزاد شیشه‌گران از تختی و شاملو را وقتی دیدم و به آن اندیشدیم به یک نتیجه روانشناختی رسیدم. در خلق این آثار دو جریان وجود دارد، اول اینکه هنرمند با یک نگاه بیرون به درون به سوژه ای نگاه و آن را برای خود تجزیه و تحلیل کرده است تا به شناخت یک فرد برسد. سپس او با یک روند معکوس دست می زند و از یک حرکت درون به برون، دیدگاه خود را به عنوان اثر هنری منتقل می کند.
این شاعر و منتقد هنری با ارزیابی آثار بهزاد شیشه‌گران گفت: این حرکت روانشناختی که تجلی آن باید در عالم هنر به وقوع بپیوندد از سوی شیشه‌گران به خوبی رخ داده و عالم نقاشانه او به درستی در زمینه پرتره‌سازی‌های تختی و شاملو تجلی یافته است.
در ادامه این مراسم کتاب «یکصد پرتره از سیمای پهلوان تختی» توسط جواد مجابی رونمایی شد. مجابی در این مراسم چاپ هر کتاب در ایران را به یک معجزه تشبیه کرد.لازم به یادآوری است؛ در این مراسم یوناتن بت کلیا، دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان و نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی و هنرمندان همچون اونیش امین الهی، جواد عاطفه، طاهره صمدی‌طاری، آرش تنهایی و… حضور داشتند.
کتاب «یکصد پرتره از سیمای پهلوان تختی» علاوه بر ۱۰۰ اثر هنری  با یادداشت‌هایی از جواد مجابی، عطا بهمنش، علی‌اصغر قره‌باغی، بابک تختی، بهزاد شیشه‌گران و آرش سلطانعلی همراه است.
نمایشگاه آثار «تختی» بهزاد شیشه گران تا ۲۲ بهمن‌ماه در گالری ایده واقع در خیابان خردمند شمالی، کوچه هجدهم، شماره ۲۶ ادامه دارد.

نویسنده