خانه | عکاسی | نقدی بر نمایشگاه عکس فروسرخ، حسین بهرامی | بازگشت به شکوه عکاسانه

نقدی بر نمایشگاه عکس فروسرخ، حسین بهرامی | بازگشت به شکوه عکاسانه

بازگشت به شکوه عکاسانه
نقدی بر نمایشگاه عکس فروسرخ، حسین بهرامی، گالری پلتفرم۳

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر

مایشگاه عکس فروسرخ حسین بهرامیاوج شکوه عکاسی لحظه‌ایست که فن و هنر در هم ادغام می‌شوند و چیزی خلق می‌شود که تجسم رویای چندهزارساله تاریخ هنر برای بازنمایی جهان بیرونی است.
حسین بهرامی از جمله آخرین سنگرهای به جا مانده از این شکوهمندی است، او که تا سال‌ها پس از سیطره عکاسی دیجیتال همچنان در حوزه چاپ دستی عکس فعالیت می‌کرد و به حق یکی از متخصصین حوزه عکاسی آنالوگ در ایران محسوب می‌شود، اینک نمایشگاهی از آثار عکاسی فروسرخ خود را در پلتفرم۳ به تماشا گذاشته است.مایشگاه عکس فروسرخ حسین بهرامی
آثاری در قطع متوسط و کوچک که شامل ۱۷ عکس سیاه و سفید آنالوگ می‌شوند، استفاده از چاپ آرت پرینت که نوعی چاپ جوهر دیجیتال با کیفیت بسیار بالاست در کنار کیفیت عکاسی با نگاتیو موجب شده آثار از لحاظ فرم ارائه بی نقص و چشم‌نواز باشند.
بیشتر آثار این مجموعه عکس‌های منظره است، که شامل مناظر طبیعی و معماری می‌شود و همانگونه که از عکاسی فروسرخ انتظار می‌رود مناظر به واسطه ویژگی‌های تکنیکی این نوع عکاسی وجهی رویاگون و وهم‌انگیز یافته‌اند.
عکاسی فروسرخ یا مادون قرمز نوعی از عکاسی است که در آن بازتاب پرتو فروسرخ که از حوزه بینایی چشم انسان خارج است توسط دوربین ثبت شده و به تصویر در می‌آید.مایشگاه عکس فروسرخ حسین بهرامی
تهیه این نوع تصاویر به نوع دوربین مورد استفاده باز می‌گردد، در دوربین‌های دیجیتال استفاده از فیلتر فروسرخ که تمام نورهای مرئی را حذف و تنها به تابش فروسرخ اجازه عبور می‌دهد یکی از راه‌های رایج است و راه دیگر دستکاری مکانیکال در ساختار دوربین است که به واسطه آن موانع رسیدن پرتو فروسرخ به سنسور برداشته شده و دوربین قادر به ثبت آن می‌شود.
اما در دوربین‌های آنالوگ یا فیلمی مسیر به گونه‌ای دیگر است در این نوع دوربین این فیلم فروسرخ است که نقش اصلی را بازی می‌کند و عکاس می‌تواند با استفاده از یک حلقه فیلم مخصوص بدون نیاز به تغییر در ساختار دوربین یا تحمل مشکلات استفاده از فیلتر مادون قرمز به عکاسی بپردازد.مایشگاه عکس فروسرخ حسین بهرامی
آثار حسین بهرامی به دسته دوم تعلق دارند و از آن‌جایی که کیفیت به دست آمده و هیجان استفاده از عکاسی با فیلم از جمله لذت‌هایی است که یک عکاس حرفه‌ای هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند، حسین بهرامی تمام مشکلات تهیه فیلم مخصوص عکاسی فروسرخ و در ادامه داروی ظهور آن را به جان خریده و این مجموعه را خلق کرده‌است. مجموعه‌ای که کلیه کارهای فنی آن به صورت دستی انجام شده‌است و اتفاقات روی داده در تصاویر حاصل تجربه بالا و دقت فنی هستند و اغلب قابل تکرار نمی‌باشند. همین ویژگی‌ها در عکاسی آنالوگ است که سبب شده این نوع عکاسی به خصوص با رشد صنعت عکاسی دیجیتال بیش از پیش از لحاظ هنری ارزشمندتر تلقی شود و پای خود را به موزه‌های هنر در سرتاسر دنیا بازکند.مایشگاه عکس فروسرخ حسین بهرامی
اما ویژگی تصویر حاصل از عکاسی فروسرخ این است که در آن همه چیزهایی که پرتو فروسرخ بیشتری را از خود بازتابش می‌کنند مانند برگ زنده درختان در تصویر روشن و آن‌چه پرتو فروسرخ کمتری دارد مانند آسمان، تیره دیده می‌شود. همین ویژگی سبب می‌شود تا مناظر طبیعی با درختانی که برگ‌های سفیدشان مانند انبوهی از شکوفه به نظر می‌آید و آسمان تیره پس زمینه با ابرهایی که به کمک فیلترهای قرمز حجیم تر نیز شده‌اند مانند رویای پردیسی در آسمان جلوه کنند.مایشگاه عکس فروسرخ حسین بهرامی
در کنار تجسم این فضاهای خیال‌انگیز آثار بهرامی به واسطه استفاده از فیلم های اسپید (High speed) یا سرعت بالا، دارای گرین یا ریزدانه‌ هستند که از تصویری به تصویر دیگر تفاوت می‌کند و بسته به نور، فیلتر و شرایط عکاسی کم و زیاد می‌شود. ایجاد شدن این ریزدانه‌ها در تصویر به آن ماهیتی ذره‌ای داده و بر ناپایداری و وهم‌آلودگی آن افزوده‌است.
حسین بهرامی متولد ۱۳۴۵ و دانش‌آموخته عکاسی از دانشگاه هنر است و سال‌هاست که در حوزه عکاسی فعالیت می‌کند و سابقه تدریس در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز هنری را در کارنامه خود دارد.مایشگاه عکس فروسرخ حسین بهرامی

نقد نمایشگاه قبل به قلم مریم روشن فکر را اینجا بخوانید:

کیوان عسگری نمایشگاه عکس برف کوری

نمایشگاه عکس کیوان عسگری، آن بالا در تنهایی و سکوت

نگاهی به نمایشگاه عکس کیوان عسگری در گالری فرشته آن بالا در تنهایی و سکوت سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر «آن‌چه در انسان بزرگ است این است که او پل است نه غایت[۱]» (نیچه) انسان در طول عمر خود برای زیستنش معناهای متفاوتی را پرداخته ‌است، او در راهی که رفته ‌است همواره با …

۰ comments
امید طاری فرد گالری آتبین

امید طاری فرد، خالی سپید دشت در چهره نگاری یوز ایرانی

امید طاری فرد، خالی سپید دشت در چهره نگاری یوز ایرانی نقدی بر نمایشگاه «خالی سپید دشت» عکس های امید طاری فرد در گالری آتبین سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر آسمان بلند دشت‌های وسیع فلات ایران در حال خداحافظی با گونه جانوری خاصی است که به یوز ایرانی شهرت دارد. به نظر می‌رسد …

۰ comments
مصطفی سرابی نگارخانه دلگشا

مصطفی سرابی، سیر نقاشی در زمان

مصطفی سرابی، سیر نقاشی در زمان نقدی بر نمایشگاه «بیره و ری، یادآوری»، نگارخانه دلگشا سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر هنر بدوی یا پریمیتیو، به گونه‌ای از هنر اطلاق می‌شود که در آن عناصر و رفتارهای ساختاری هنر اقوام بدوی دیده می‌شود، این نوع هنر در اواخر قرن نوزدهم توسط هنرمندان اروپایی به …

۰ comments
نقد نمایشگاه عکس ژیلا مختاری

نقد نمایشگاه عکس ژیلا مختاری «دیوانه نبودن خود شکلی از دیوانگی»

نگاهی به نمایشگاه عکس دیوانگی منهای یک ثانیه، ژیلا مختاری در گالری شیرین جزء و کل و همه اینها با هم سایت تندیس مریم روشن فکر پاسکال می‌گفت « دیوانگی بشر آن‌چنان ضروری است که دیوانه نبودن خود شکل دیگری از دیوانگی است.» فوکو کتاب تاریخ جنون خود را با این جمله آغاز می‌کند. کتابی …

۰ comments
نمایشگاه نوستالژیا فرهنگسرای نیاوران

نقدی بر نمایشگاه نوستالژیا، رنگ‌های گذشته

نقدی بر نمایشگاه نوستالژیا، رنگ‌های گذشته  نگارخانه شماره ۲ نیاوران سایت تندیس: به قلم مریم روشن فکر  «آن هنگام که خلقت آغاز شد و ماشین زمان به حرکت درآمد گذشته شکل گرفت و حسرت از دست رفته‌ها معنا پیدا کرد و نوستالژیا آغاز شد.» این جمله آغاز نمایشگاهی است با عنوان نوستالژیا، مفهومی که برگذشته …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

فاخته شمسیان درخت باژگون

درخت باژگونِ فاخته شمسیان در هراس‌هایی تصورپذیر

نمایش آثار فاخته شمسیان با عنوان «درخت باژگون» در گالری پروژه‌های آران هراس‌هایی تصورپذیر[۱] مجله ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.