نقاش ایرانی در نمایشگاه پنسیلوانیا

[one_third]هنرآنلاین:[one_third]

موزه هنر کارنگی از سال ۲۰۰۲ تا کنون، همه ساله بانی نمایشگاه نقاشی رقابتی موضوعی با نام “هنر بینا/ملی” بوده که در گالری باکسهارت در شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا برگزار شده و اینک پس از گذشت ۱۴ دوره، به یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری سال بدل گشته است.
راه یافتن رضا رفیعی راد با یک اثر کوچک نام “اسب‌ها تا ابد می‌دوند” در این نمایشگاه از این جهت قابل توجه است که فراخوان پر سر و صدای نمایشگاه، از ۱۰ ماه پیش از برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی انعکاس یافته و هنرمندان تمامی قاره‌ها آثار خود را برای این نمایشگاه می‌فرستند. پراکندگی چشمگیر جغرافیای محل سکونت هنرمندان راه یافته به نمایشگاه امسال، خود گواه این نکته است.
روال حضور در این نمایشگاه بدین گونه است که پس از صدور فراخوان، همه‌ساله و از سراسر جهان آثار نقاشی (با توجه به مضمون نهفته در عنوان نمایشگاه) به دفتر آن فرستاده می‌شوند. هیئتی متشکل از هنرمندان برجسته و چهره‌های هنری مطرح در عرصه جهان این آثار را بازبینی و داوری کرده و سوای معرفی آثار راه یافته به خود نمایشگاه، یک اثر را هم به‌عنوان برنده نمایشگاه سال معرفی می‌کنند. “باکسهارت” سوای معرفی این برنده به‌عنوان چهره سال خود، یک نمایشگاه اختصاصی را برای او برگزار کرده و تمامی هزینه‌های این اقدام را نیز برعهده می‌گیرد.
در نمایشگاه امسال باکسهارت بیش از ۶۰۰ اثر به دفتر نمایشگاه رسیده بوده، که از آن میان آثار هنرمندان هندوستان، ایران، آمریکا، پاکستان، روسیه، مالزی، کانادا بلغارستان، کلمبیا و ترکیه به نمایشگاه راه یافته‌اند. در نمایشگاه امسال که از روز ۲۳ دی‌ماه جاری آغاز شده، کال منسر کانادایی به‌عنوان برنده نمایشگاه معرفی شده است.
نکته مهم برای پذیرش در این نمایشگاه رقابتی، شرط فروش برای تمامی آثار است به این شکل که همه هنرمندان می‌پذیرند که گالری باکسهارت پس از راهیابی اثرشان به‌میانه آثار نهایی روی آن قیمت گذاشته و طبق روال مشخصی آن را به فروش برساند.
به‌نوشته کرت شاو، منتقد پایگاه اینترنتی “تریبلایو” اثر نقاشی رضا رفیعی راد با توجه به درونمایه خاص و تکنیک چشمگیر اجرایی آن، با وجود ابعاد نه‌چندان بزرگش (۷۰×۵۰ سانتی‌م‌تر) از بخت خوبی برای فروش بالا در روزهای نهایی برخوردار است.
این نمایشگاه در روز ۲۲ اسفند ماه سال جاری و با برگزاری حراجی کوچکی برای این آثار عرضه شده به‌پایان می‌رسد.

نویسنده