پنجشنبه , ۲ آبان ۱۳۹۸
خانه | نقاشی | هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی

هنر فیگوراتیو احمد وکیلی در جایگاهی فرا سیاسی
نقدی بر نمایشگاه طراحی و نقاشی احمد وکیلی در گالری هور
به قلم جاوید رمضانی 

ahmad vakili 1 طی سالیان مدید از ده سی تا امروز طراحی در هنر ایران پیشرفت بسیاری نموده است. تمام نحله‌های نقاشی مدرن  در این سال‌ها به نوعی طراحی کرده‌اند. اما جریان هنرمندان مدرن فیگوراتیو نگاهی خاص به مقوله طراحی داشته است، آنان طراحی را امکانی جدی برای خود جویی هنرمند می‌دانند و اصالت آن را وابسته به آنیت ارائه تصویر و پدیدار شدن خط بر روی کاغذ دانسته‌اند. اصالت‌بخشی به آنِ انجام عمل و معنای ذهنی هر انسان از سوژه، محور روانشناسانه این رویکرد است.ahmad vakili 4

این به آن معنی است که باید ابزار نگارش فراهم باشد و هیچ پیش ذهنی برای ترسیم نقوش فکر را مشغول نکند. درنتیجه پیدایش اثر طراحی – با  انجام کار طراحی- همراه با فهم معنای آن در یک زمان حاصل می‌شود. این آموزه‌ها بر اساس پژوهش‌های علم مبانی بصری و دریافت رفتار چشم و ادراک انسان شکل گرفتند. آنچه که امروز با تحول رفتار ادراکی حس بینایی بشر و سلطه جهان تصویر بسیار متحول شده است.

در قدیم طراحی براساس برنامه ریزی و برداشت از طبیعت مقدمه حضور و عمل نقاشی بود. و درآموزش‌های دوران مدرن هنرمندان موظف به فهم و تمرین فرم طبیعی بودند و پس از گذراندن این دوره تنها می‌توانستند تغییر در نظام طبیعی و تولید فرم شخصی داشته باشند.   ahmad vakili 9

 بعدها هنرمندان طراحی را رشته‌ای مستقل دانسته‌اند. این رویکرد در نقاشان فیگوراتیو ایرانی با شعار پیش به سوی طراحی در سال‌های ده شصت شمسی  شدت گرفت، استاد فقید هانیبال الخاص کسی بود که تلاش بسیاری در این سمت و سیاق انجام داد. در نتیجه شاگردان وی که امروزه از بزرگان هنر معاصر ایران هستند، مسیر او را ادامه دادند.

 با گذشت سال‌ها و گسترش این نگاه نهادهایی قائم به اصالت طراحی  شکل گرفتند و امروز نمونه‌های چیدمانی و سبک هنر مفهومی در رخدادهای آنان و با حضور هنرمندان دیگر فرهنگ‌ها به رسمیت شناخته شده‌است. این اتفاق حاکی از حضور نگاه جدیدی به طراحی است که مانند بسیاری از پدیده‌ها در ایران ابتدا فرم آن پدیدار و پس از آن محتوا از منابع خارجی ترجمه می‌گردد. این چالشی مهم  در مسیرتئوری این هنرمندان است. حضور عقلانیت و نیات از پیش تعیین شده خود نوعی پذیرش فهم طبیعی و واقعی  معنا در اثر هنری است.ahmad vakili 8

احمد وکیلی یکی ازبزرگان این جریان و رویکرد به هنر طراحی است. وی در مرز میانسالی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر ایران است که دوستان و شاگردان بسیاری دارد و صدها هنرمند مطرح در نقاشی و چاپ دستی تربیت نموده. وی مجموعه‌ای از آثارش را به گالری هور آورده است که مشتمل بر حدود سی اثر طراحی با تکنیک قلم فلزی و ذغال و مرکب، مداد کنته و اکرلیک همراه با چهار نقاشی با تکنیک اکرلیک بر روی بوم می‌باشد.

احمد وکیلی بار دیگر از طراحی به عنوان محور ارائه اثارش استفاده کرده و کماکان سعی در تاکید بر اصول فکری خوددارد.ahmad vakili 3

وی در مصاحبه ای گفته است: «به دلیل تربیت غلط، الگوپذیری در ایران اهمیت پیدا می‌کند و اینکه نقاش قبل از اینکه به خلاقیت خود فکر کند به مسیر قبلی فکر می‌کند، در نتیجه، اصطلاح «طراحی قوی» هم به‌وجود می‌آید. مهم‌ترین منظر یک هنرمند خلاقیت است یعنی اینکه من در چه جایگاهی، چه حرف تازه‌ای را توانسته‌ام بزنم و چه برگی را به برگ‌های تاریخ اضافه کرده‌ام؟ اهمیت آن به‌قدری زیاد است که بقیه چیزها به سایه می‌روند. در آموزش طراحی هم همین اتفاق باید بیفتد. اولا باید باور داشته باشیم «فکر می‌کنیم پس هستیم».

نگاه وکیلی به انسان آغشته به خرد ورزی و اومانیسم است و انسان را کل واحدی می‌داند که در مقام هنرمند موظف به ارائه چیز تازه‌ای است. اما سوال اینجاست مقولات نو در چه بستری زاده می‌شوند و با این تاکید در مورد مفهومی گسترده چون هنر و نقاشی تا چه اندازه می‌توان شاگردان خلاق تولید نمود.ahmad vakili 2

در کارنمای پیش روی مخاطبان، وکیلی  امکانات متریال‌های گوناگون در طراحی را بررسی کرده‌است و به نوعی مسیر رسیدن به تابلوی نقاشی را از طریق مکتب اصالت طراحی مطرح می‌کند. قطعا او برای نقاشان نقاشی می‌کند، درک جهان اسطوره‌ای وی در تداوم و فهم پیچیده‌ای از بررسی آثار گذشته وی رخ می‌دهد و سمبول‌های تصویری و صناعت فنی والای هنرمند  فارق از دغدغه  ایجاد تجربه زیبایی‌شناسی برای مخاطب عام است. او از زمره هنرمندانی است که فهم زبان بصری را در گرو آموزش اصول این زبان می‌داند.

به هر صورت پیوستگی عمل و نظر وکیلی  نشان از اهمیت وی در تاریخ هنر معاصر دارد و از منظر این قلم، وی هنرمندی است که هنر فیگوراتیو را در جایگاهی فرا سیاسی مطرح می‌کند. اگر چه بسیاری از شاگردان او فراتر از استاد نرفته‌اند اما کسانی بوده‌اند که در فهم تعلیمات وی مسیر شخصی پیمودند و هنرمندان متفاوتی گردیدند. باید اعتراف کنیم که امکان آزادی و گستردگی نگاه معاصر هنر ایران به مقوله طراحی مدیون اساتیدی همچون وکیلی است که این مسیر را هموار نمودند.ahmad vakili 10

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم جاوید رمضانی را اینجا دنبال کنید:

jahangir shahdadi 4

تعلیق ایرانی هنر، نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی

نقدی بر نمایشگاه «طبیعت ساکن» جهانگیر شهدادی در گالری ۱۴ سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی تعلیق ایرانی هنر طبیعت‌گرایی در هنر کمترین پیوندی با محتوای اصل اثر ندارد. نقاشی از یک گل شاید به هیچ چیزی روی زمین شبیه نباشد. هیچ دستورالعملی در خصوص مضمون برای هنر سنت مدار و یا هنر غربی وجود …

۰ comments
taher pour heidari homa art gallery 4

«پرولترها» نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما

«پرولترها» در نمایشگاه طاهر پورحیدری در گالری هما نقدی بر نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری سایت تندیس به قلم جاوید رمضانی زمانی ارسطو مفهوم برده را اینچنین شرح می‌دهد: برده آن کسی است که در منطق تا آنجا مشارکت می‌کند که آن را احساس می‌کند، (aesthesis)، اما نه در آن حد که آن منطق را از …

۰ comments
ali nasir 6

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر

علی نصیر، چیزی جدید و نامنتظر نقدی بر نمایشگاه علی نصیر در گالری اُ سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی در هنگام اولین بارش زمستانی در مکان جدید گالری اُ به نمایشگاهی وارد می شویم که نقاشی تنها در مقام یک پدیده مستقل مطرح می‌شود. مجموعه‌ای از رنگ‌های فام و درخشان با لحنی آزاد و …

۰ comments
ahmad esfandiari 5

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم

احمد اسفندیاری، ما گذشته را از منظر حال می‌بینیم نقدی بر «نقاش آبی‌ها» آثار احمد اسفندیاری در گالری آرت سنتر سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی زنده‌یاد احمد اسفندیاری (۱۳۹۱-۱۳۰۱) در تهران متولد شد. وی بعد از گذراندن دوره دبیرستان و پشت سر گذاشتن کنکور، وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران گردید. سال‌های ۱۳۲۰ زمان …

۰ comments
ali golestaneh 8

تقدس کار | نقدی بر نمایشگاه علی گلستانه

نقدی بر نمایشگاه «گل یاس بنفش» در گالری مریم فصیحی هرندی سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تقدس کار هنرمند چون دوستدار تجربه ناب است به موضوعات و اعیانی که پیش‌تر از معنا اشباع شده‌اند رضایت نمی‌دهد. این به آن معناست؛ که در برخورد با تصویر یک منظره هنگامی که کلیه زوایا، رنگ‌ها، بافت‌ها و …

۰ comments
mehdi hosseini 1

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند

مهدی حسینی | هنری بر ذات بدن هنرمند نقدی بر نمایشگاه سیلک اسکرین مهدی حسینی در گالری هور سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی تلفیق دو امر عینی و ذهنی و یا وحدت در نظام عقلانی و حسانی شرط تعیین کننده هر کنکاش هنری است. این دو ستون متضاد را می‌توان در کلیه رفتارهای ابواب …

۰ comments
daryoush gharahzad 2

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی

داریوش قره‌زاد، گذر از طبیعت سنتی نقدی بر نمایشگاه «لطفا وارد چمن شوید» در گالری چهارده سایت تندیس: به قلم جاوید رمضانی «طبیعت امروز حقیقتی است که با حقایق متعدد انسانی درگیر و احاطه شده است؛ حقایقی که ارزش بازبینی دارند.» عبارت کیوریتورینگ در فرهنگ هنر غربی امروز نسبت به گذشته در موقعیت‌های بسیار وسیع‌تری …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

نمایشگاه هومن نصیری گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان

نمایش پرنده‌های هومن نصیری در گالری گلستان نقدی بر نمایشگاه «هومن نصیری» در گالری «گلستان» ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.