نمایشگاه نقاشی زاها بیات با عنوان ملاقات و مکافات

ملاقات و مکافات نمایشگاه نقاشی زاها بیات
گالری سایه

نمایشگاه گردان: داوود بیات
۱۱ تا ۱۶ اسفند ۹۶
گشایش: جمعه ساعت ۱۷ الی ۲۲
ساعت بازدید شنبه تا چهارشنبه ۱۱ الی ۲۲

آدرس: خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱

نمایشگه نقاشی زاها بیات
ملاقات و مکافات

این نمایشگاه در برگیرنده‌ی حدود سی قطعه نقاشی‌، در ابعاد و متریال‌های مختلف است که زاها بیات، هنرمند جوان، در این دو سال اخیر مشغول اجرای آن بوده. آنها که به شکلی حرفه‌ای و مستمر اتفاقات نقاشی را در سال‌های اخیر دنبال کرده‌اند، بلافاصله با تماشای کارها متوجه خواهند شد که چطور هنرمند با هوشمندی از جریانات مرسوم و سونامی‌های به راه افتاده و رایج در فضای نقاشی فاصله گرفته است. نه در دامِ بازنمایی محض و عکاسانه از واقعیت بیرونی افتاده، نه به تمامی در انتزاعی لنگ در هوا غوطه‌ور شده، نه به فضای مهدکودکی و عامدانه‌‌ای که عده‌ای زیادی از نقاشان این‌ روزها خود را متعلق به آن می‌دانند وارد می‌شود، نه دنباله‌رو و مروّج نوعی نگاه طبیعت‌گرایانه‌ی ذهنی و آمیختن آن با مظاهرمدرنیسم و جامعه‌ی مصرفی است، نه می‌کوشد با دستمایه قرار دادن فجایع بیرونی، از قبیل جنگ، اثر را دچار نوعی موج‌سواری و مضمون‌زدگی کند و نه مانند موجِ دیگری از نقاشان جوان، نقاشی را با تصویر‌سازی کتاب داستان اشتباه گرفته است. بلکه بر عکس، در سفری درونی و خیالین، و البته جاه‌طلبانه، کوشیده با مفاهیم در شکلِ خام و ابدی-ازلیش مواجه شود. گزاف نیست اگر بگوییم نقاشی‌های زاها بیات، نوعی مواجهه با امرواقع، یا به عبارتی، ناممکنی مواجهه با امرواقع است. نقاش به ساختار درونیِ روان رسوخ می‌کند و می‌کوشد مسئله را در شکلی تروماتیک و روان‌نژندانه صورت بندی کند. اساساً تماشای آثار نقاشانی که نقاشی را به شکل پروژه‌‌ای شخصی می‌بینند و نقاشی برایشان بیشتر نوعی تراپی است تا زدن حرف‌های بزرگ و دهان پُر کن، آنهم در دورانی که قاطبه‌ی اهالی هنر، در پیِ زدنِ حرف‌های گنده‌تر از دهانشان هستند، خالی از لطف نیست. در بخش‌هایی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است:
«ملاقات و مکافات، تقابلی است ابدی، بین خدا و شیطان، فرمان و وسوسه، ایده و اجرا، سرکوب و میل، جسم و روح، درون و بیرون،… و سوژه‌ای که هربار در این جدالِ تاریخی، در این دوگانه‌ی دیالکتیکی، تولید و بازتولید می‌شود. بر همین اساس نقاشی‌های این مجموعه را به دو اپیزود مجزا و در عین حال کاملاً وابسته به هم تقسیم کردم. اپیزود اول، ملاقات، تلاشی است برای به تصویر کشیدنِ بی‌پرده‌ی ملاقات با امر خیر از یک سو، محاصره شدن با اهریمن و استحاله در امر شرّ از سوی دیگر. اپیزود دوم، مکافات، تصویری درونی‌شده‌تر از امر اهریمنی به نمایش می‌گذارد، سوژه در وضعیتی از ریخت‌افتاده، می‌کوشد حد و مرزش را از آن جدا کند و شکلش را بازیابد.»

داوود بیات – اسفند ۱۳۹۶

دیگر نمایشگاه های جاری را اینجا ببینید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
نقاشی ایرانی در آثار مصطفی ندرلو

وجوه معرفتی نقاشی ایرانی در آثار مصطفی ندرلو

وجوه معرفتی نقاشی ایرانی در آثار مصطفی ندرلو نگاهی به نمایشگاه نقاشی مصطفی ندرلو درگالری هفت ثمر گشایش: ۴ اسفند خاتمه: ۹ اسفند گالری هفت‌ثمر نشانی: خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ مصطفی ندرلو استاد یار ، عضو هیئت علمی  دانشگاه هنر و همچنین مدیر گروه کارشناسی ارشد تصویر سازی  دانشگاه هنـــر  و متولد ۱۳۳۸  در تهران است. وی لیسانس نقاشی  دانشگاه هنــر و فوق لیسانس گرافیک دیزایــن  دانشگاه مرکزی انگلستـان UCE 1372 و  دکتــری پژوهش هنــر نیز […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
بزرگمهر حسين پور

بزرگمهر حسین پور با آموزش مریض شدن تضمینی در ۱۲ جلسه

بزرگمهر حسین پور با آموزش مریض شدن تضمینی در ۱۲ جلسه کاریکاتورهای بزرگمهر حسین پور عنوان: آموزش مریض شدن تضمینی در ۱۲ جلسه | دکتر متخصص: بزرگمهر حسین پور گشایش: ۱۱ اسفند خاتمه: ۱۶ اسفند نمایشگاه کارتن های بزرگمهرحسین پور با عنوان” آموزش مریض شدن تضمینی در ۱۲ جلسه ” در روز جمعه ۱۱ اسفند در گالری سیحون از ساعت ۴ تا ۸ شب افتتاح خواهد شد. بازدید هر روز از ساعت ۱۱ صبح الی ۷ شب گالری روزهای دوشنبه تعطیل […]

0 comments

نویسنده