گران‌قیمت‌ترین اثر هنری تاریخ

[one_third]ايسنا:[one_third]

یک نقاشی اثر «پل گوگن» هنرمند سرشناس فرانسوی با فروش خود، رکود گران‌قیمت‌ترین اثر هنری تاریخ را از آن خود کرد.
نقاشی رنگ روغن اثر «پل گوگن» نقاش و تندیس‌گر صاحب‌نام فرانسوی که تصویرگر دو دختر اهل تاهیتی است، با فروش 300 میلیون دلاری، از نقاشی 259 میلیون دلاری اثر «پل سزان» پیشی گرفت و نام خود را به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین اثر هنری تاریخ ثبت کرد.
این اثر نقاشی پیش از فروش در اختیار «رودولف استکلین» یک کلکسیونر آثار هنری در سوییس قرار داشت و برای دهه‌ها به‌صورت قرضی در موزه بازل به‌نمایش گذاشته می‌شد، اما صاحب این اثر پس از برزو اختلافات با موزه بازل، تصمیم به فروش آن گرفت.
«استکلین» از فاش کردن هویت خریدار خودداری کرد و هنوز مشخص نیست که این خرید و فروش در کجا انجام شده است. با این وجود اولین منبعی که خبر فروش این اثر هنری را منتشر کرد، از فروش آن به یک ثروتمند قطری خبر داد.
شیخ سعد ابن محمد آل ثانی، وزیر سابق فرهنگ قطر که سال پیش درگذشت، در دوران حیات خود یک میلیارد دلار از پول کشورش را صرف آثار هنری کرد.
«اوژن آنری پل گوگن» نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی یکی از مهم‌ترین چهره‌های سبک امپرسیونیسم در هفتم ژوئن 1848 در پاریس متولد شد.
او پس از چند سال که در ناوگان بازرگانی فرانسه خدمت کرد، به دلالی بورس رو آورد و در فراغت و روزهای تعطیل به نقاشی می‌پرداخت و به‌تدریج به خریدن و گردآوری تابلوهای یک امپرسیونیست مشغول شد و از سال 1875 با «کامیل پیسارو» طرح دوستی ریخت و در نمایشگاه امپرسیونیستی سال‌های 1880 تا 1886 شرکت کرد. او از سال 1883 به‌طور تمام‌وقت به نقاشی پرداخت. گوگن در سال 1889 با نقاشان نمادگرای فرانسوی در پاریس و بروکسل نمایشگاه‌هایی برپا کرد.
این نقاش امپرسیونیست در سال‌های 1898 تا 1899در نگارخانه‌ی «ولار» پاریس نمایشگاه انفرادی برپا کرد.
«گوگن» سرانجام روز هشتم می 1903 در یکی از جزایر «مارکیز» در جنوب اقیانوس آرام از دنیا رفت.
بعد از مرگ «گوگن» نمایشگاه بزرگی در «سالن پاییز» در سال 1906 برای بزرگداشت وی برپا شد و طی آن، این هنرمند برجسته به عنوان پیشتاز حرکت‌های ضدطبیعت‌گرایی، مانند فوویسم در فرانسه و هیجان‌نمایی در آلمان و کشورهای دیگر معرفی شد.

نویسنده