در گالري اُ ،نقاشي هايي با ابعاد كوچك

هنرآنلاين:[one_third]

ابعاد کوچک آثار نخستین چیزی است که نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. توجه به جزئیات آثاری که مونا امت على در ابعاد ۵۰ در ۵۰ خلق کرده و در گالري اُ به نمایش گذاشته است باعث شده که اغلب بازدیدکنندگان با دقت بیش از اندازه‌ای به آن‌ها نگاه کنند و فاصله‌ها نسبت به نقاشی‌ها کمتر و کمتر شود. اما وقتی فاصله را کمتر کنی و به آثار نزدیک شوی شاهد دقت نظر خاص یک هنرمند خواهی بود که در برخی از موارد روایت زندگی روزمره اوست و گاهی دنیایی از رنگ و فانتزی را در سرزمین خیالات و رویا‌ها به ترسیم می‌کشد. درهای باز یک کابینت یا تکه پایین پرده‌ها بخشی از موضوعاتی است که این هنرمند جوان با استفاده از رنگ‌های خاکستری به روایت آن می‌نشیند. آثاری که به گفته خود او اساسا دلایل پیچیده‌ای ندارند و صرفا ثبت و روایت لحظه‌ای است که او به یکباره با جزئیات زیبا و وسواس گونه در آن غرق شده و از ترسیم آن لذت برده است.tandis-iran-155
شکل‌های هندسی و بازی با آن‌ها در بطن برخی از آثار با بازی رنگ‌ها همراه شده است که شکلی خاص از همراهی را به مخاطب می‌دهد، انگار که وارد دنیای عجیب آلیس شده‌اید و نگاه فانتزی یک زن را فرا‌تر از زندگی روزمره می‌بینید. پیچیدگی که در عین سادگی داخل بطن آثار با استفاده از زاویه دید، برش، فرم، فضا، رنگ و… به تصویر کشیده شده است و مخاطب را با تصاویری دیر آشنا که قطعا دیده است، رو به رو می‌کند. تصاویری که حالا جزئیات و ابعادی تازه‌ای را رونمایی می‌کنند که کمتر کسی به آن توجه کرده است.
این نخستین نمایشگاه انفرادى مونا امت‌علی است که با ۱۸ اثر در گالري اُ به نمایش گذاشته شده است.
امت‌علی با ترسیم اشیاء و فضا به نوعی آن‌ها را به یادماندنی می‌کند و شخصیت می‌بخشد. او درباره اینکه چرا ابعاد طرح‌ها این قدر کوچک هستند، گفت: “در دوره‌ای از زندگی متوجه شدم که توجه به جزئیات و دقیق شدن روی آن‌ها در این ابعاد برایم بسیار لذت بخش است به همین خاطر شروع به کار کردم زیرا به نوعی خودم دچار وسواس روی جزئیات هستم و از آن لذت می‌برم.”
او ادامه داد: “این تصاویر حاصل نگاه کردن من به اطرافم است. این نگاه و دقت باعث می‌شود که یکباره احساس مناسبی نسبت به یک موقعیت احساس کنم. بیشتر کار‌ها به جز آنهایی که خیالی است و بر حسب اتفاق رخ داده، ترسیم زندگی روزمره من است. من یک فرد درون گرا هستم و زیاد اهل معاشرت نیستم، به همین خاطر این آثار، ترسیم دنیاهای کوچکی هستند که من در آن‌ها بوده‌ام.”
رنگ‌ها در برخی از آثار امت‌علی خاکستری و در برخی دیگر سرشار از رنگ و فانتزی است. او درباره دلایل انتخاب رنگ‌ها گفت: “هر کاری حسی دارد که بر اساس آن رنگ انتخاب می‌شود. در واقع برخی از کار‌ها رنگ سیاه و سفید را می‌طلبد اما برخی دیگر اینگونه نیست و رنگ در آن‌ها نقش ایفاء می‌کند. در واقع این انتخاب نیز بر اساس حسی است که نسبت به اثر دارم.”
امت‌علی درباره متریال کار خود گفت: “کار‌ها اغلب در ابعاد ۵۰ در ۵۰ است. آثار من با مداد کشیده شده که سبک خاصی نیست البته شاید بتواند تکنیک باشد. من اینقدر لایه لایه کار می‌گذارم که رنگ به خورد مقوا می‌رود. در این حالت حتی برخی از افراد متوجه نمی‌شوند که کار با مداد است.”
او افزود: “من دنیا و فضای داخل کار‌هایم را بر اساس مسائل پیچیده‌ای دنبال نمی‌کنم. در واقع صرفا احساس درونی خودم را برای روایت لحظه‌ای که در آن هستم، به تصویر می‌کشم. این کار به من لذت بیکرانی می‌دهد. من ساده می‌اندیشم و لذت بردن از زمانی که مشغول کار هستم برایم اهمیت دارد تا جایی که این لذت مسائل و فلسفه پشت کار را برایم کمرنگ می‌کند.”
نمایشگاه مونا امت‌علی تا ۱۱ اسفند ماه در گالری اُ واقع در خیابان نجات اللهی (ویلا)، کوچه خسرو، پلاک ۴۶ ادامه دارد.

نویسنده