رئوف حقیقی با نگاهی به فوتورئالیسم و هایپررئالیسم

رئوف حقیقی با نگاهی به فوتورئالیسم و هایپررئالیسم

سایت تندیس به قلم نویسنده مخاطب رئوف حقیقی


هنر عموما به عنوان راهی براى جدایی از واقعیت تصور شده است. کلیدی برای باز کردن معانی نهفته در دنیای اطرافمان. هرچند این امر در خصوص زیر شاخه‌های هنری همچون هایپررئالیسم که مرز بین واقعیت و هنر بسیار کمرنگ است صادق نیست، در چندین شاخه مختلف رئالیسم توجه به طور واضح بر خلق آثاری متمرکز شده که تصویری از واقعیت ارائه دهند و حتی برخی از این زیر شاخه‌ها ازین موضوع هم فراتر رفته‌اند. به عنوان پیشرفتی متأثر از فوتورئالیسم، این شیوه‌ی نوین همچنان شامل تفاوت‌هایی نامحسوس با سبک پیشین خود است.

رئوف حقیقی فوتورئالیسم هایپررئالیسم
Hyperrealism – Pencil Drawing made by Emanuele Dascanio

هدف در فوتورئالیسم این است که تصاویر یک عکس را با دقتی باز خلق کنند که چشم انسان از تشخیص بین اثر اصلی و محصول هنری ناتوان باشد  و این در صورتی است که، هایپررئالیسم این مهارت را حتی فراتر برده است.

هنرمندان این سبک راه‌هایی را ایجاد کرده‌اند که روایات، جذبه‌ها و عواطف هم در نقاشی گنجانده شود و همچون برخی از آثار فوتورئالیسم بی‌روح نباشند.

در دنیایی که هرچیزی یک اثر هنری است مادامی که یک هنرمند به این امر اذعان داشته باشد، آثار بسیاری هستند که حتی بدون نیاز به استفاده از مهارت‌هایی خاص خلق شده و به عنوان یک شاهکار هنری و تجلی آثار خلاقه عصر نوین، ستایش شده‌اند. بنابراین چرا ما نباید آثاری را که خلقشان پر مشقت و نیازمند نظمی بسیار زیاد و مهارت‌های بالایی است تقدیر کنیم؟

آثار هایپررئالیسم عموما بدون در نظر گرفتن مهارت‌های هنرمند با این تصور که چیزی بیشتر از یک عکس یا تصویر دیجیتالی ارائه نمی‌دهند به سخره گرفته می‌شوند. بر همین اساس هایپررئالیسم گاهی اوقات بیهوده تلقی شده، هرچند تمامی هنرها لزوما نیازمند داشتن نقطه نظر هنری نیستند.

رئوف حقیقی فوتورئالیسم هایپررئالیسم
Photorealism Oil – life still by Roberto Bernardi

فراتر از مهارت‌های ویژه، هایپررئالیسم نمایی پیراسته و درکی برتر از واقعیت موجود ارائه می‌دهد که ترجمه شده‌ی تصویری از زندگی واقعی با شکلی متفاوت و پر تناقض است.

 زیبایی بر اساس کاستی‌ها شکل می‌گیرد و هایپررئالیسم با بهره جویی از این امر رشد کرده است. در این سبک، نه تنها لکه‌ها و خطاها پوشیده نمی‌شوند تا تصویری بدون ایراد خلق شود، بلکه همه‌ی این عناصر به نحوی استفاده می‌شوند تا تصویری ارائه دهند که در حالت عادی ممکن است نادیده گرفته شود.

هنرمندان هایپررئالیست با استفاده از مهارت‌هایی شگفت آور و الهام برانگیز حضوری شایان و ملموس را خلق می‌کنند. در این سبک جزئیات از آنچه در واقعیت هستند وضوح بیشتری دارند و عموما این تصاویر ده تا بیست برابر بزرگتر از تصویر اصلی خود هستند بنابراین تصویری قوی‌تر از واقعیت به ما ارائه می‌دهند .هنر هم در مراحل خلق آثار و هم در محصول نهایی نهفته است، به نحوی که روند خلق هایپررئالیسم یکی از پیچیده‌ترین فرایندها در هنر می‌باشد.

 محصول پایانی هنرمندان هایپررئالیست معمولا واقعیت را مورد سوال قرار می‌دهند و محدودیت‌های دید انسانی را کاوش می‌کنند. بدون شک این شکلی از هنر است جدای از اینکه چگونه به آن نگاه شود؛ چه از سوی مهارت‌های ساختگی و چه از سوی لایه‌های ظریفی که به تصویر موجود اضافه شده است. هایپررئالیسم همچنان باعث شگفتی بینندگانش در بیشترین آثار دقیق و ظریف هنری خود می‌شود.

رئوف حقیقی فوتورئالیسم هایپررئالیسمدرباره رئوف حقیقی: 

رئوف حقیقی هنرمند همه جانبه خود آموز است که در بیش از ۴۵ نمایشگاه گروهی و ۴۰ نمایش انفرادی در ایالات متحده – فرانسه – ایران و بریتانیا شرکت کرده است.

آثار هنری او در گالری پرتره ملی BP Portrait Award 2011 – 2015 و ۲۰۱۷ نمایش داده شده است، جوایز متعددی از جمله جایزه Threadneedle 2012 – 2013 و ۲۰۱۴، انجمن سلطنتی RBA انجمن هنرمندان بریتانیا ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ – انجمن سلطنتی نقاشان پرتره (RP) 2014 – 2015 و ۲۰۱۷٫ هنرمند پرتره Sky Arts سال ۲۰۱۴ – برنده جایزه هیت لندن، در تلویزیون Sky Arts – 2014 نوامبر ۴٫ همچنین برنده جایزه ARTIST OF THE YEAR 2011 توسط هنرمند و تصویرگر – مجله شماره ۱ UK برای هنر اصلی و برنده بهترین کار مینیاتور در نمایشگاه در انجمن سلطنتی نقاشان مینیاتور ۲۰۱۷را دریافت نموده است.

نقاشی‌های او اغلب رنگ روغن بر روی بوم  است و بر پایه سنت‌های فرهنگی قوی خود و همچنین علاقه وی به دنیای در حال تغییر امروز استوار شده است. کار او اغلب ایده‌های معاصر را با تکنیک‌های سنتی ترکیب می‌کند.

نقاشی‌های رئوف حقیقی در مجموعه‌های متعددی در سراسر جهان به ویژه ایران، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلستان وجود دارد.

 

نویسنده