خانه | نقدوبررسی | نقد | پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم حافظ روحانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم حافظ روحانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم حافظ روحانی

در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که حافظ روحانی در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۳۶ نقد و رپورتاژ است که بیشتر در حوزه مجسمه مربوط می‌شود. حافظ روحانی از نویسندگان و منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است که سومین سال خود را بی وقفه سپری می‌کند و هرهفته جمعه‌ها از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود.

لیست زیر به لحاظ زمانی از  نقدهای اخیر آغاز می‌شود در ادامه مروزی بر هنرمندانی که در سال گذشته توسط حافظ روحانی ارائه شده‌اند:

آن‌چه خریدار ندارد، نقد نمایشگاه «خاطرات نه چندان گنگ» محمدرضا ظهوریان

نمایشگاه محمدرضا ظهوریان، «خاطرات نه چندان گنگ»، در فرمان‌فرما آن‌چه خریدار ندارد سایت تندیس به قلم حافظ روحانی در نوشته‌ی کوتاه نمایشگاه «خاطرات نه چندان گنگ»، مجموعه‌ای از آثار محمدرضا ظهوریان در فرمان‌فرما به «خاطرات سالیان» اشاره شده که «گرچه اینک، اندکی به سمت گنگی گراییده است اما همچنان زنده و رنگی در قلب و روح …

۰ comments

آن‌چه به چشم نمی‌آید، نمایشگاه سحر داوری در جرجانی

نگاهی به نمایشگاه سحر داوری در گالری جرجانی آن‌چه به چشم نمی‌آید سایت تندیس به قلم حافظ روحانی در مجموعه‌ی «برگ‌های پاییزی» در جرجانی، مجموعه‌ای از آثار سحر داوری، می‌توان عناصر بیان‌گرایانه‌ی فراوانی را یافت. این در حالی است که در آثار هنرمند نمی‌توان رفتار بیان‌گرایانه را جستجو کرد. پس پیش از هر چیز می‌توان …

۰ comments

فرشید مثقالى از دل تاریخ تا کوچه‌های هفت‌تیر

نگاهی به نمایشگاه «فرشید مثقالى» در گالری اعتماد از دل تاریخ تا کوچه‌های هفت‌تیر سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نوشتن درباره‌ی فرشید مثقالی به یک معنی مرور تاریخ گرافیک و به شکل وسیع مرور تاریخ هنر نوگرای ایران، از اواخر دهه‌ی ۱۳۴۰ تا امروز است. نام و کارنامه‌ی کاری‌ ۵۰ ساله‌اش، قضاوت درباره‌ی همین …

۰ comments

مجسمه‌های کامبیز صبری، مفاهیمی برای فایبرگلاس

نگاهی به نمایشگاه کامبیز صبری در خاک مفاهیمی برای فایبرگلاس سایت تندیس به قلم حافظ روحانی کامبیز صبری را شاید نتوان به صراحت فعال‌ترین هنرمند مجسمه‌ساز حال‌ حاضر ایران نامید، ولی حضور تکراری او و آثارش در نمایش‌های گروهی بی‌تردید او را به یکی از حاضران همیشگی نمایشگاه‌های گروهی تبدیل کرده است. به این ترتیب …

۰ comments

مجتبی حجازی، بیان یا اجرا؟ مسأله این است

نمایشگاه نقاشی‌های مجتبی حجازی در «صا» بیان یا اجرا؟ مسأله این است سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی سومین نمایشگاه نقاشی مجتبی حجازی در یک سال و نیم؛ این یعنی این هنرمند متولد اصفهان، لااقل در این مدت بسیار پرکار بوده و مشتاق به نمایش آثارش. او این‌بار مجموعه‌ای از آثار انتزاعی‌اش را در «صا» …

۰ comments

ناصر پلنگی، حس ایرانی با اشک‌های غلطان بر گونه‌ها

ناصر پلنگی، حس ایرانی با اشک‌های غلطان بر گونه‌ها نمایشگاه «خاطره‌های قومی»، در گالری آریانا سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نمایشگاهی مفصل با تعداد قابل ملاحظه‌ای از آثار ناصر پلنگی که ذیل یک عنوان «خاطره‌های قومی» در آریانا در معرض تماشای عموم قرار گرفته، شامل دو گروه مشخص و مجزا از آثار (یک مجموعه …

۰ comments

محمدرضا فیروزه‌‎ای | غنیمت در زمانه‌ی زشتی

محمدرضا فیروزه‌‎ای | غنیمت در زمانه‌ی زشتی نقد نمایشگاه محمدرضا فیروزه‌‎ای در گالری هفت ثمر سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی تصویر تک‌درخت‌ها یا یک بیشه‌زار کوچک، عمدتاً در باد و در پس‌زمینه‌ی آبی رنگ و وسیع آسمان. طیف رنگ‌های آبی و سبز، خطوط مواج و منحنی‌ها. آن‌چه محمدرضا فیروزه‌ای در جدیدترین نمایشگاه‌های‌اش نمایش داده، زیبایی …

۰ comments

هیوا علی‌زاده | بازی با منظره

هیوا علی‌زاده | بازی با منظره نقد نمایشگاه‌ آثار هیوا علیزاده در گالری شیرین سایت تندیس به قلم: حافظ روحانی نمایشگاه جدید آثار هیوا علیزاده، شامل دو مجموعه، هر کدام در یک طبقه از شیرین؛ طبقه‌ی پایین، مجموعه‌ی بازی با سه اثر و مجموعه‌ی منظره که هم گسترده‌تر است و هم تعداد بیش‌تری اثر را …

۰ comments

نمایشگاه آبرنگ‌های ارمنیان ایرانی فرصت کوتاه و مغتنم

درباره‌ی نمایشگاه آبرنگ‌های ارمنیان ایرانی در گالری شیرین فرصت کوتاه و مغتنم سایت تندیس به قلم حافظ روحانی این نخستین بار نیست که آثار هنرمندان ارمنی / ایرانی در یک نمایشگاه و در کنار هم گرد آمده‌اند؛ به واقع و به واسطه‌ی فعالیت‌های مستمر در گذشته، بارها شاهد جمع‌آوری و نمایش آثار هنرمندان ارمنی / …

۰ comments

سی مجسمه‌ سی مجسمه‌ساز، همان تک قهرمان

نمایشگاه « سی مجسمه‌ سی مجسمه‌ساز » در ایران‌شهر همان تک‌قهرمان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی جمعی از مشهورترین مجسمه‌سازان نوگرا و معاصر، از چند نسل در کنار هم؛ هر کدام با یک اثر و عمدتاً از نمونه‌های شناخته‌ی شده و جدیدتر مجسمه‌سازان معاصر و چند مجسمه‌ی مشهور از مجسمه‌سازان کهنه‌کارتر و یک کاتالوگ …

۰ comments

تونی کریگ در موزه‌ی هنرهای معاصر | بازگشت به ریشه‌ها

نمایشگاه تونی کریگ در موزه‌ی هنرهای معاصر بازگشت به ریشه‌ها سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی در طول برگزاری نمایشگاه تونی کریگ، هنرمند انگلیسیِ آلمانی‌الاصل، ویدئویی کوتاه در موزه‌ی هنرهای معاصر پخش می‌شود که در آن خود تونی کریگ از خودش، کارهای‌اش و تکنیک و نگاه‌اش به مجسمه می‌گوید، بر ماده‌ی کار و علاقه‌اش به …

۰ comments

مرتضی ممیز | یک یادآوری

مرتضی ممیز | یک یادآوری نگاهی به نمایشگاه دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز در خانه‌ی هنرمندان ایران سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی دوازدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، مثل هر سال با برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها و بزرگ‌داشت‌ها همراه شد. کم‌تر هنرمندی در تاریخ ایران این بخت یا اقبال را داشته تا خیلی از شاگردان و همراهان متعددش …

۰ comments

نمایشگاه هامون همت در سرزمین هنر، سربازان‌ات را به خط کن!

نمایشگاه هامون همت در سرزمین هنر سربازان‌ات را به خط کن! سایت تندیس به قلم حافظ روحانی آن‌چه هامون همت، به سرزمین هنر آورده در تداوم سنتی قرار می‌گیرد که لااقل در ایران بسیار آشنا ست؛ به واقع از زمانی که زنده‌یاد ژازه تباتبایی به سراغ ضایعات ماشین‌ها و ادوات صنعتی رفت و مجموعه‌ی مجسمه‌های‌اش …

۰ comments

علی صادقی | نقطه‌ی فرّارِ ناممکن

علی صادقی | نقطه‌ی فرّارِ ناممکن نقدی بر نمایشگاه «از پیش از این» در گالری ساربان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نوشته‌ی کوتاه علی صادقی بر نمایشگاه‌اش و به کارگیری واژه‌ی «فاجعه» تا حد زیادی سبک کاری هنرمند در اجرای این آثار را توضیح می‌دهد. به واقع نقاش با ارجاع ما به خاطراتی (به …

۰ comments

صادق بریرانی | گوهر لحظه‌ی گذرای هستی

صادق بریرانی | گوهر لحظه‌ی گذرای هستی نقد نمایشگاه صادق بریرانی در گالری بن سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی راه طولانی و مرارت شلوغی خیابان‌های تهران و محله‌ی درکه در عصر یک جمعه‌ی میانه‌ی پاییز را باید با یادآوری نام صادق بریرانی تاب آورد؛ متولد ۱۳۰۲ در بندر انزلی، تحصیل‌کرده‌ی دانشکده‌ی هنرهای زیبا و …

۰ comments

کاوه ایرانی | خیال بافی، حالی که هر لحظه گذشته می‌شود

نقد نمایشگاه کاوه ایرانی «خیال بافی – اقتباسی از گذشته و حال؛ حالی که هر لحظه گذشته می‌شود.» گالری زیر زمین دستان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی زمان بازیچه است، بازی کن اسمبلاژهای کاوه ایرانی هم از هنرمندان موسوم به نئودادا اقتباس می‌کند و هم با ترکیبی از عناصر تجسمی دم‌دستی فضای بصری پویایی را …

۰ comments

آرشیو گرافیک کارگاه نمایش در طراحان آزاد

درباره‌ی نمایشگاه « آرشیو گرافیک کارگاه نمایش » در طراحان آزاد تا تاریخ جای افسانه را بگیرد شاید سایت تندیس به قلم حافظ روحانی ۴ دهه حتی پس از پایان فعالیت‌های کارگاه نمایش و تعطیلی همیشگی‌ این نهاد هنوز محل رجوع است، هنوز در هاله‌ای از ابهام مانده و هنوز تاریخش با حسی از احترام …

۰ comments

نقد نمایشگاه یادآورها، آثار مرجان نعمتی در گلستان

نقد نمایشگاه «یادآورها»، آثار مرجان نعمتی در گلستان خط باریک گریزان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی شاید از سر بخت باشد یا اتفاق که «عکاسی چهره‌نما» به موضوع سه اثر از مجموعه‌ی جدید آثار مرجان نعمتی تبدیل شده است. این تمایل به تصویر کردن این عمارت از بخت، اتفاق یا اقبال جدا از جنبه‌های …

۰ comments

ابو شاهی در گالری هما | همه‌ی آن‌چه پنهان است

ابو شاهی در گالری هما | همه‌ی آن‌چه پنهان است نقد نمایشگاه چیدمان های ابوشاهی سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نمایشگاه جدید ابو شاهی در هما را قاعدتاً و با استناد به عکس‌های منتشر شده در کاتالوگ باید جزئی از یک پروژه‌ی بزرگ‌تر‌ در نظر گرفت. مجموعه‌ای از عکس‌ها که در کاتالوگ به چاپ …

۰ comments

مجسمه‌ های چوبی از هنرمندان برجسته در گالری پروژه‌های آران

مجسمه‌ های چوبی از هنرمندان برجسته در گالری پروژه‌های آران نقد نمایشگاه «نخستین» سایت تندیس به قلم حافظ روحانی تأکید برگزارکنندگان نمایشگاه «نخستین» در پروژه‌های آران بر ماده‌ی کار (چوب) و حضور ۱۲ هنرمند در کنار هم از یک طرف شمایی بسیار کلی از کارکرد این ماده‌ی کار قدیمی در هنر معاصر ایران به بیننده …

۰ comments

یاشار صلاحی نسبتی میان ابزار طراحی، خط و رفتار هنرمند

یاشار صلاحی نسبتی میان ابزار طراحی، خط و رفتار هنرمند نمایشگاه «نزدیک‌تر»، آثار یاشار صلاحی در  گالری زیرزمین دستان | نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم حافظ روحانی هوای دستت را داشته باش مجموعه آثار یاشار صلاحی در زیرزمین دستان بیش از هر چیز قدرت خط را به ما یادآوری می‌کند. به واقع آثار متنوع …

۰ comments

پگاه رجامند در آخرین نمایشگاه گالری اُ در ساختمان کنونی

پگاه رجامند در آخرین نمایشگاه گالری اُ در ساختمان کنونی نقدی بر نمایشگاه «بدگواری»، آثار طراحی پگاه رجامند تک‌چهره به مثابه استعاره سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نمایشگاه «بدگواری»، مجموعه‌ای از آثار طراحی پگاه رجامند در طبقه‌ی سوم نگارخانه‌ی اُ بر پاست. یکی از سه نمایشگاهی که تحت عنوان «سه در سه»، در مرداد …

۰ comments

چشم‌های شسته و نقاشان انتزاعی در گالری فرمانفرما

چشم‌های شسته و نقاشان انتزاعی در گالری فرمانفرما نقد نمایشگاه نقاشی «درنگ فرم و رنگ» در نگارخانه فرمانفرما سایت تندیس به قلم حافظ روحانی چشم‌های شسته برگزارکنندگان نمایشگاه «درنگ فرم و رنگ» ترجیح داده‌اند تا با ساده کردن شکل برگزاری نمایشگاه‌ بینندگان را مستقیماً با آثار روبه‌رو کنند، بی‌آن‌که با افزودن نوشته یا انتخاب عنوانی …

۰ comments

حوالی برج بابل | نقد نمایشگاه نجمه پاشایی

حوالی برج بابل | نقد نمایشگاه نجمه پاشایی درباره‌ی نمایشگاه «وقتی نوح کشتی را ساخت، باران نباریده بود» در گالری هما سایت تندیس به قلم حافظ روحانی شاید جستجو برای یافتن تفاوت آثار نجمه پاشایی با ماکت نخستین راه ما برای دست یافتن به یک توصیف یا رسیدن به تعریفی از آثار به نمایش درآمده‌ …

۰ comments

هنر محیطی و محیط زیست با شیوه‌های جدید بیان هنری

هنر محیطی و محیط زیست با شیوه‌های جدید بیان هنری درباره‌ی نمایشگاه «دَمیک» در گالری هپتا سایت تندیس به قلم حافظ روحانی پس باید به انتظار نشست اگر ریچارد لانگ، رابرت اسمیتسون، اندی گلدوورتی و دیگران زمین را به مثابه ابزار خلق اثر هنری خود تبدیل کردند، اما در عین‌حال این فرصت را فراهم کردند …

۰ comments

برگزاری نمایشگاه عکس گالری طراحان آزاد در خانه متروکه

برگزاری نمایشگاه عکس گالری طراحان آزاد در خانه متروکه درباره‌ی «پروژه‌ی متروکه‌ها»، نمایشگاه عکس آزاده بهکیش سایت تندیس به قلم حافظ روحانی احساساتی نشو! نوشته‌ی آزاده بهکیش بر «پروژه‌ی متروکه‌ها» واجد اطلاعاتی است که مستقل از نمایشگاه، به خودی خود تکان دهنده است و بیننده را جلب می‌کند. به واقع اطلاعات آماری‌ای که هنرمند در …

۰ comments

درباره هفتمین حراج تهران | هفت عدد خوش‌یمنی است

درباره هفتمین حراج تهران | هفت عدد خوش‌یمنی است سایت تندیس به قلم حافظ روحانی کیفیت آثار یک حراج، یکی از معیارهایی است که اهمیت یا کیفیت یک حراجی آثار هنری را تعیین می‌کند. به واقع یک حراجی آثار هنری فقط میزبان به‌ترین آثار یک هنرمند و پذیرای  مشهورترین و محبوب‌ترین دوره‌های کاری او ست. …

۰ comments

آن نوادگان باهوش ما، نقد نمایشگاه نقاشی خط در گالری سهراب

آن نوادگان باهوش ما، نقد نمایشگاه نقاشی خط در گالری سهراب سایت تندیس به قلم حافظ روحانی درباره‌‌ی «نمایشگاه گروهی خط نقاشی» در نگارخانه‌ی سهراب آن نوادگان باهوش ما فروش مستدام آثار نقاشی‌خط در بازارهای مبادله‌ی آثار هنری و اقبال همیشگی خریداران به این جریان، بقا و تداوم نقاشی‌خط را تضمین کرده است. به این …

۰ comments

ساختارشکنی بوم نقاشی با پالت رنسانسی در آثار مریم عابدی

ساختارشکنی بوم نقاشی با پالت رنسانسی در آثار مریم عابدی گالری ایران شهر نگاهی به نمایشگاه نقاشی مریم عابدی به کوشش هلیا دارابی با عنوان هم نشانی در گالری ایران شهر  گزارش تصویری نمایشگاه سایت تندیس به قلم حافظ روحانی  مریم عابدی از پیکرنگاری آغاز کرد و به انتزاع رسید. کارش را با ستایش پیکره‌ی انسانی …

۰ comments

نقد نمایشگاه مهرناز غفوریان و حسین شاه طاهری | از آن‌چه می‌بینید لذت ببرید

درباره‌ی نمایشگاه «شهر، گاو، موش و دیگران» در گالری آتبین
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

۰ comments

اندام وارگی در ساری یا مونترئال؛ مسأله این است

نقد نمایشگاه پیام مفیدی با عنوان واریاسیون‌هایی بر ابزار یک آناتومی انسانی
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

۰ comments

درباره‌ نمایشگاه طراحی و چاپ دستی مرجان سیدین در گالری شیرین

جایی که هم‌اکنون در آن ایستاده‌ایم
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی
به واقع آن‌چه سیدین در این نمایشگاه در معرض تماشا گذاشته از یک منظر مکالمه‌ای با ادوار گوناگون تاریخ هنر محسوب می‌شود … ادامه در سایت تندیس

۰ comments

یادداشتی بر نمایشگاه عوالم موازی زهره صمدبین | گالری سهراب

خطر کردن و شکست خوردن
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

۰ comments

درباره‌ی نمایشگاه یحیی میرزا دولت‌شاهی در موزه‌ی مکتب کمال‌الملک

معلم‌ها تاریخ ما را می‌سازند
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

۲ comments

از سیاه‌مشق تا چیدمان چندرسانه‌ای

به بهانه‌ی نمایشگاه بهاریه در نگارخانه‌ی هپتا
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

۰ comments

یک تخم شترمرغ به کام هنرمند | گالری آران

به قلم حافظ روحانی
نخستین گام برای بیش‌تر این هنرمندان این بوده که تخم شترمرغ را به چیزی دیگر تبدیل کنند، به این ترتیب در حالی که بیننده شاهد خود تخم شترمرغ هست، ولی آن را در قالب چیزی دیگر می‌بیند… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

جلال شباهنگی

جلال شباهنگی هنرمند تأثیرگذار در هنر بومی منظره‌نگاری

نقدی بر نمایش و بررسی آثار جلال شباهنگی در فرهنگستان هنر – گالری صبا هنرمند ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.