پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم حافظ روحانی

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم حافظ روحانی

در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که حافظ روحانی در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۳۶ نقد و رپورتاژ است که بیشتر در حوزه مجسمه مربوط می‌شود. حافظ روحانی از نویسندگان و منتقدان برنامه هنرنامه، پر مخاطب ترین رویداد تخصصی هنرهای تجسمی است که سومین سال خود را بی وقفه سپری می‌کند و هرهفته جمعه‌ها از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود.

لیست زیر به لحاظ زمانی از  نقدهای اخیر آغاز می‌شود در ادامه مروزی بر هنرمندانی که در سال گذشته توسط حافظ روحانی ارائه شده‌اند:

خاطرات نه چندان گنگ محمدرضا ظهوریان گالری فرمانفرما

آن‌چه خریدار ندارد، نقد نمایشگاه «خاطرات نه چندان گنگ» محمدرضا ظهوریان

نمایشگاه محمدرضا ظهوریان، «خاطرات نه چندان گنگ»، در فرمان‌فرما آن‌چه خریدار ندارد سایت تندیس به قلم حافظ روحانی در نوشته‌ی کوتاه نمایشگاه «خاطرات نه چندان گنگ»، مجموعه‌ای از آثار محمدرضا ظهوریان در فرمان‌فرما به «خاطرات سالیان» اشاره شده که «گرچه اینک، اندکی به سمت گنگی گراییده است اما همچنان زنده و رنگی در قلب و روح و حافظه‌اش جریان دارند…» و در ادامه به تلاش هنرمند برای خلق فضایی حاصل از نوستالژی و خاطره اشاره می‌شود تا بینندگان «روزهای پایانی سال […]

بدون دیدگاه
سحر داوری گالری جرجانی

آن‌چه به چشم نمی‌آید، نمایشگاه سحر داوری در جرجانی

نگاهی به نمایشگاه سحر داوری در گالری جرجانی آن‌چه به چشم نمی‌آید سایت تندیس به قلم حافظ روحانی در مجموعه‌ی «برگ‌های پاییزی» در جرجانی، مجموعه‌ای از آثار سحر داوری، می‌توان عناصر بیان‌گرایانه‌ی فراوانی را یافت. این در حالی است که در آثار هنرمند نمی‌توان رفتار بیان‌گرایانه را جستجو کرد. پس پیش از هر چیز می‌توان تصور کرد که مجموعه‌ی حاضر بیش‌تر به مثابه یک گفتگوی درونی عمل می‌کند، تا کوششی برای منظره‌پردازی مثلاً که اتفاقاً موضوع اثار امکان بصری لازمه […]

بدون دیدگاه
فرشید مثقالى گالری اعتماد

فرشید مثقالى از دل تاریخ تا کوچه‌های هفت‌تیر

نگاهی به نمایشگاه «فرشید مثقالى» در گالری اعتماد از دل تاریخ تا کوچه‌های هفت‌تیر سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نوشتن درباره‌ی فرشید مثقالی به یک معنی مرور تاریخ گرافیک و به شکل وسیع مرور تاریخ هنر نوگرای ایران، از اواخر دهه‌ی ۱۳۴۰ تا امروز است. نام و کارنامه‌ی کاری‌ ۵۰ ساله‌اش، قضاوت درباره‌ی همین یک نمایشگاه و همین تعداد اثر به نمایش درآمده را مشکل می‌کند. اما فرشید مثقالی در نمایشگاه اخیرش در اعتماد اتفاقاً تصویری جدید از خود […]

بدون دیدگاه
کامبیز صبری

مجسمه‌های کامبیز صبری، مفاهیمی برای فایبرگلاس

نگاهی به نمایشگاه کامبیز صبری در خاک مفاهیمی برای فایبرگلاس سایت تندیس به قلم حافظ روحانی کامبیز صبری را شاید نتوان به صراحت فعال‌ترین هنرمند مجسمه‌ساز حال‌ حاضر ایران نامید، ولی حضور تکراری او و آثارش در نمایش‌های گروهی بی‌تردید او را به یکی از حاضران همیشگی نمایشگاه‌های گروهی تبدیل کرده است. به این ترتیب بیش از نیمی از آثاری که در نمایشگاه‌ها انفرادی‌اش در خاک می‌بینیم را پیش‌تر در نمایش‌های گروهی دیده بودیم. بدیهی است که حضور یک هنرمند […]

بدون دیدگاه
مجتبی حجازی گالری صا

مجتبی حجازی، بیان یا اجرا؟ مسأله این است

نمایشگاه نقاشی‌های مجتبی حجازی در «صا» بیان یا اجرا؟ مسأله این است سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی سومین نمایشگاه نقاشی مجتبی حجازی در یک سال و نیم؛ این یعنی این هنرمند متولد اصفهان، لااقل در این مدت بسیار پرکار بوده و مشتاق به نمایش آثارش. او این‌بار مجموعه‌ای از آثار انتزاعی‌اش را در «صا» به نمایش گذاشته؛ آثاری که عمدتاً با طیف‌های مختلف خاکستری اجرا شده‌اند. به همراه سطری از نمایش‌نامه‌ی «فاؤست» نوشته‌ی گوته بر دیوار به جای نوشته‌ی […]

بدون دیدگاه
ناصر پلنگی

ناصر پلنگی، حس ایرانی با اشک‌های غلطان بر گونه‌ها

ناصر پلنگی، حس ایرانی با اشک‌های غلطان بر گونه‌ها نمایشگاه «خاطره‌های قومی»، در گالری آریانا سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نمایشگاهی مفصل با تعداد قابل ملاحظه‌ای از آثار ناصر پلنگی که ذیل یک عنوان «خاطره‌های قومی» در آریانا در معرض تماشای عموم قرار گرفته، شامل دو گروه مشخص و مجزا از آثار (یک مجموعه نقاشی و مجموعه‌ای دیگر ترکیب مواد)، با مایه‌های تزئینی قوی و با مشارکت و حضور یک برند لباس در حاشیه‌ی نمایشگاه. تأکید بر موتیف‌های بصری […]

بدون دیدگاه
محمدرضا فیروزه‌ای

محمدرضا فیروزه‌‎ای | غنیمت در زمانه‌ی زشتی

محمدرضا فیروزه‌‎ای | غنیمت در زمانه‌ی زشتی نقد نمایشگاه محمدرضا فیروزه‌‎ای در گالری هفت ثمر سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی تصویر تک‌درخت‌ها یا یک بیشه‌زار کوچک، عمدتاً در باد و در پس‌زمینه‌ی آبی رنگ و وسیع آسمان. طیف رنگ‌های آبی و سبز، خطوط مواج و منحنی‌ها. آن‌چه محمدرضا فیروزه‌ای در جدیدترین نمایشگاه‌های‌اش نمایش داده، زیبایی طبیعت را نمایش می‌دهد با آرامشی دوچندان که بیش‌تر در تماشای جلال و زیبایی طبیعت است. آثار او بی‌تردید زیبا هستند؛ زیبایی که از نگاه […]

بدون دیدگاه
هیوا علی زاده

هیوا علی‌زاده | بازی با منظره

هیوا علی‌زاده | بازی با منظره نقد نمایشگاه‌ آثار هیوا علیزاده در گالری شیرین سایت تندیس به قلم: حافظ روحانی نمایشگاه جدید آثار هیوا علیزاده، شامل دو مجموعه، هر کدام در یک طبقه از شیرین؛ طبقه‌ی پایین، مجموعه‌ی بازی با سه اثر و مجموعه‌ی منظره که هم گسترده‌تر است و هم تعداد بیش‌تری اثر را شامل می‌شود. «بازی» تنها با سه اثر به نمایش درآمده؛ هر سه بر مبنای یک سرسره‌ی بازی که به اشکال گوناگون مورد دست‌کاری قرار گرفته […]

بدون دیدگاه
نمایشگاه آبرنگ‌های ارمنیان ایرانی

نمایشگاه آبرنگ‌های ارمنیان ایرانی فرصت کوتاه و مغتنم

درباره‌ی نمایشگاه آبرنگ‌های ارمنیان ایرانی در گالری شیرین فرصت کوتاه و مغتنم سایت تندیس به قلم حافظ روحانی این نخستین بار نیست که آثار هنرمندان ارمنی / ایرانی در یک نمایشگاه و در کنار هم گرد آمده‌اند؛ به واقع و به واسطه‌ی فعالیت‌های مستمر در گذشته، بارها شاهد جمع‌آوری و نمایش آثار هنرمندان ارمنی / ایرانی بودیم که تخت عناوین و اشکال مختلف در موزه‌ها یا نگارخانه‌های خصوصی در معرض تماشا گذاشته شدند تا هم مروری باشد بر رابطه‌ی نزدیک […]

بدون دیدگاه
سی مجسمه‌ سی مجسمه‌ساز

سی مجسمه‌ سی مجسمه‌ساز، همان تک قهرمان

نمایشگاه « سی مجسمه‌ سی مجسمه‌ساز » در ایران‌شهر همان تک‌قهرمان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی جمعی از مشهورترین مجسمه‌سازان نوگرا و معاصر، از چند نسل در کنار هم؛ هر کدام با یک اثر و عمدتاً از نمونه‌های شناخته‌ی شده و جدیدتر مجسمه‌سازان معاصر و چند مجسمه‌ی مشهور از مجسمه‌سازان کهنه‌کارتر و یک کاتالوگ قطور (قطور به‌نسبت کاتالوگ یک نمایشگاه گروهی). فضای باز و وسیع ایران‌شهر این فرصت را فراهم کرده تا این تعداد اثر (تعدادی در ابعاد نسبتاً […]

بدون دیدگاه
تونی کریگ

تونی کریگ در موزه‌ی هنرهای معاصر | بازگشت به ریشه‌ها

نمایشگاه تونی کریگ در موزه‌ی هنرهای معاصر بازگشت به ریشه‌ها سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی در طول برگزاری نمایشگاه تونی کریگ، هنرمند انگلیسیِ آلمانی‌الاصل، ویدئویی کوتاه در موزه‌ی هنرهای معاصر پخش می‌شود که در آن خود تونی کریگ از خودش، کارهای‌اش و تکنیک و نگاه‌اش به مجسمه می‌گوید، بر ماده‌ی کار و علاقه‌اش به کار و ور رفتن با آن تأکید می‌کند تا به این ترتیب نه فقط خلاصه‌ای از مسیر و روند کاری‌اش را به ما نشان دهد […]

بدون دیدگاه
ممیز

مرتضی ممیز | یک یادآوری

مرتضی ممیز | یک یادآوری نگاهی به نمایشگاه دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز در خانه‌ی هنرمندان ایران سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی دوازدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، مثل هر سال با برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها و بزرگ‌داشت‌ها همراه شد. کم‌تر هنرمندی در تاریخ ایران این بخت یا اقبال را داشته تا خیلی از شاگردان و همراهان متعددش تقریباً همه ساله به یادآوری دستاوردهای‌اش بپردازند و برای‌اش مراسم و بزرگ‌داشت بگیرند و همه‌ی این‌ها، هم‌چنان بر شهرت و اعتبار او، حتی با گذشت […]

بدون دیدگاه
هامون همت گالری سرزمین هنر

نمایشگاه هامون همت در سرزمین هنر، سربازان‌ات را به خط کن!

نمایشگاه هامون همت در سرزمین هنر سربازان‌ات را به خط کن! سایت تندیس به قلم حافظ روحانی آن‌چه هامون همت، به سرزمین هنر آورده در تداوم سنتی قرار می‌گیرد که لااقل در ایران بسیار آشنا ست؛ به واقع از زمانی که زنده‌یاد ژازه تباتبایی به سراغ ضایعات ماشین‌ها و ادوات صنعتی رفت و مجموعه‌ی مجسمه‌های‌اش را ساخت تا روزگار ما، تا همین امروز، سنت کار با این ادوات و ضایعات صنعتی تداوم دارد. آن‌چه هامون همت کرده، به واقع در […]

بدون دیدگاه
علی صادقی

علی صادقی | نقطه‌ی فرّارِ ناممکن

علی صادقی | نقطه‌ی فرّارِ ناممکن نقدی بر نمایشگاه «از پیش از این» در گالری ساربان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نوشته‌ی کوتاه علی صادقی بر نمایشگاه‌اش و به کارگیری واژه‌ی «فاجعه» تا حد زیادی سبک کاری هنرمند در اجرای این آثار را توضیح می‌دهد. به واقع نقاش با ارجاع ما به خاطراتی (به ظاهر نه چندان خوشایند) تلاشش در شکل برخورد با فیگورها را وصف می‌کند. جایی که می‌کوشد نقاشی کند و نکند، فیگورها را تصویر کند و […]

بدون دیدگاه
صادق بریرانی

صادق بریرانی | گوهر لحظه‌ی گذرای هستی

صادق بریرانی | گوهر لحظه‌ی گذرای هستی نقد نمایشگاه صادق بریرانی در گالری بن سایت تندیس: به قلم حافظ روحانی راه طولانی و مرارت شلوغی خیابان‌های تهران و محله‌ی درکه در عصر یک جمعه‌ی میانه‌ی پاییز را باید با یادآوری نام صادق بریرانی تاب آورد؛ متولد ۱۳۰۲ در بندر انزلی، تحصیل‌کرده‌ی دانشکده‌ی هنرهای زیبا و رییس اسبق اداره‌‌ی هنر گرافیک مرکز هنرهای زیبای ایران در دهه‌‌‌ی ۱۳۳۰٫ پس نام بردن از صادق بریرانی یعنی صحبت از یکی از پیشگامان گرافیک […]

بدون دیدگاه
کاوه ایرانی

کاوه ایرانی | خیال بافی، حالی که هر لحظه گذشته می‌شود

نقد نمایشگاه کاوه ایرانی «خیال بافی – اقتباسی از گذشته و حال؛ حالی که هر لحظه گذشته می‌شود.» گالری زیر زمین دستان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی زمان بازیچه است، بازی کن اسمبلاژهای کاوه ایرانی هم از هنرمندان موسوم به نئودادا اقتباس می‌کند و هم با ترکیبی از عناصر تجسمی دم‌دستی فضای بصری پویایی را برای‌مان می‌سازد. از یک طرف واجد کیفیت تجربی است و از سوی دیگر آن‌قدر با دقت اجرا شده‌اند که بیننده را با ترکیب بصری چندگانه‌اش […]

بدون دیدگاه
آرشیو گرافیک کارگاه نمایش

آرشیو گرافیک کارگاه نمایش در طراحان آزاد

درباره‌ی نمایشگاه « آرشیو گرافیک کارگاه نمایش » در طراحان آزاد تا تاریخ جای افسانه را بگیرد شاید سایت تندیس به قلم حافظ روحانی ۴ دهه حتی پس از پایان فعالیت‌های کارگاه نمایش و تعطیلی همیشگی‌ این نهاد هنوز محل رجوع است، هنوز در هاله‌ای از ابهام مانده و هنوز تاریخش با حسی از احترام و تحبیب نقل می‌شود. با این‌حال سرنوشت آدم‌های کارگاه متفاوت بود، نفرین کارگاه دامان بسیاری را گرفت و بسیاری را به اوج رساند، هر چند […]

بدون دیدگاه
مرجان نعمتی گالری گلستان

نقد نمایشگاه یادآورها، آثار مرجان نعمتی در گلستان

نقد نمایشگاه «یادآورها»، آثار مرجان نعمتی در گلستان خط باریک گریزان سایت تندیس به قلم حافظ روحانی شاید از سر بخت باشد یا اتفاق که «عکاسی چهره‌نما» به موضوع سه اثر از مجموعه‌ی جدید آثار مرجان نعمتی تبدیل شده است. این تمایل به تصویر کردن این عمارت از بخت، اتفاق یا اقبال جدا از جنبه‌های بصری که به احتمال زیاد هنرمند را جذب این مغازه‌ی قدیمی کرده، از جنبه‌ای کاملاً استعاری یادآور یک شباهت هم هست، یادآور تکرار مجدد معنا […]

بدون دیدگاه
ابو شاهی

ابو شاهی در گالری هما | همه‌ی آن‌چه پنهان است

ابو شاهی در گالری هما | همه‌ی آن‌چه پنهان است نقد نمایشگاه چیدمان های ابوشاهی سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نمایشگاه جدید ابو شاهی در هما را قاعدتاً و با استناد به عکس‌های منتشر شده در کاتالوگ باید جزئی از یک پروژه‌ی بزرگ‌تر‌ در نظر گرفت. مجموعه‌ای از عکس‌ها که در کاتالوگ به چاپ رسیده‌اند، همان گنبدهایی را نشان می‌دهند که در تالار هما به نمایش درآمده‌اند و هنرمند آن‌ها را به نقاط مختلف ایران برده و از آن‌ها […]

بدون دیدگاه
مجسمه های چوبی

مجسمه‌ های چوبی از هنرمندان برجسته در گالری پروژه‌های آران

مجسمه‌ های چوبی از هنرمندان برجسته در گالری پروژه‌های آران نقد نمایشگاه «نخستین» سایت تندیس به قلم حافظ روحانی تأکید برگزارکنندگان نمایشگاه «نخستین» در پروژه‌های آران بر ماده‌ی کار (چوب) و حضور ۱۲ هنرمند در کنار هم از یک طرف شمایی بسیار کلی از کارکرد این ماده‌ی کار قدیمی در هنر معاصر ایران به بیننده می‌دهد، ولی از طرف دیگر تفاوت رویکرد، نگاه و حتی تکنیک این هنرمندان با هم و در کار با ماده‌ی کارشان، کشف یک خط سیر […]

بدون دیدگاه
یاشار صلاحی

یاشار صلاحی نسبتی میان ابزار طراحی، خط و رفتار هنرمند

یاشار صلاحی نسبتی میان ابزار طراحی، خط و رفتار هنرمند نمایشگاه «نزدیک‌تر»، آثار یاشار صلاحی در  گالری زیرزمین دستان | نقد نمایشگاه سایت تندیس به قلم حافظ روحانی هوای دستت را داشته باش مجموعه آثار یاشار صلاحی در زیرزمین دستان بیش از هر چیز قدرت خط را به ما یادآوری می‌کند. به واقع آثار متنوع او در این نمایشگاه نسبتی میان ابزار طراحی،خط و رفتار هنرمند برقرار کرده و امکانات حاصل از آن‌ها را نشان می‌دهد. امکانات متنوع صلاحی در […]

بدون دیدگاه
پگاه رجامند

پگاه رجامند در آخرین نمایشگاه گالری اُ در ساختمان کنونی

پگاه رجامند در آخرین نمایشگاه گالری اُ در ساختمان کنونی نقدی بر نمایشگاه «بدگواری»، آثار طراحی پگاه رجامند تک‌چهره به مثابه استعاره سایت تندیس به قلم حافظ روحانی نمایشگاه «بدگواری»، مجموعه‌ای از آثار طراحی پگاه رجامند در طبقه‌ی سوم نگارخانه‌ی اُ بر پاست. یکی از سه نمایشگاهی که تحت عنوان «سه در سه»، در مرداد ماه در اُ برگزار می‌شود. اما این همه‌ی ماجرا نیست، به واقع این سه نمایشگاه توأمان، آخرین نمایشگاه‌های اُ در ساختمان کنونی خواهند بود و […]

بدون دیدگاه
نقاشان انتزاعی گالری فرمانفرما

چشم‌های شسته و نقاشان انتزاعی در گالری فرمانفرما

چشم‌های شسته و نقاشان انتزاعی در گالری فرمانفرما نقد نمایشگاه نقاشی «درنگ فرم و رنگ» در نگارخانه فرمانفرما سایت تندیس به قلم حافظ روحانی چشم‌های شسته برگزارکنندگان نمایشگاه «درنگ فرم و رنگ» ترجیح داده‌اند تا با ساده کردن شکل برگزاری نمایشگاه‌ بینندگان را مستقیماً با آثار روبه‌رو کنند، بی‌آن‌که با افزودن نوشته یا انتخاب عنوانی بخواهند مانع این ارتباط بلاواسطه شوند. نوشته‌ی کوتاه نمایشگاه به قلم تکتم فرمان‌فرمایی صرفاً اشاره به چند سطر بسیار مشهور از شعر سهراب سپهری است: […]

بدون دیدگاه
برج بابل نجمه پاشایی

حوالی برج بابل | نقد نمایشگاه نجمه پاشایی

حوالی برج بابل | نقد نمایشگاه نجمه پاشایی درباره‌ی نمایشگاه «وقتی نوح کشتی را ساخت، باران نباریده بود» در گالری هما سایت تندیس به قلم حافظ روحانی شاید جستجو برای یافتن تفاوت آثار نجمه پاشایی با ماکت نخستین راه ما برای دست یافتن به یک توصیف یا رسیدن به تعریفی از آثار به نمایش درآمده‌ از او در هما باشد. به واقع شباهت تام آثار او به ماکت‌های معمارانه کم و بیش ما را گرفتار این اجبار می‌کند. اما از […]

بدون دیدگاه
محیط زیست و هنر محیطی دمیک

هنر محیطی و محیط زیست با شیوه‌های جدید بیان هنری

هنر محیطی و محیط زیست با شیوه‌های جدید بیان هنری درباره‌ی نمایشگاه «دَمیک» در گالری هپتا سایت تندیس به قلم حافظ روحانی پس باید به انتظار نشست اگر ریچارد لانگ، رابرت اسمیتسون، اندی گلدوورتی و دیگران زمین را به مثابه ابزار خلق اثر هنری خود تبدیل کردند، اما در عین‌حال این فرصت را فراهم کردند تا ما متوجه تغییراتی که با حضور و زیست‌مان بر روی زمین و طبیعت اطراف‌مان ایجاد کرده‌ایم، بشویم. به این ترتیب بود که هنرها و […]

بدون دیدگاه
خانه متروکه آزاده بهکیش

برگزاری نمایشگاه عکس گالری طراحان آزاد در خانه متروکه

برگزاری نمایشگاه عکس گالری طراحان آزاد در خانه متروکه درباره‌ی «پروژه‌ی متروکه‌ها»، نمایشگاه عکس آزاده بهکیش سایت تندیس به قلم حافظ روحانی احساساتی نشو! نوشته‌ی آزاده بهکیش بر «پروژه‌ی متروکه‌ها» واجد اطلاعاتی است که مستقل از نمایشگاه، به خودی خود تکان دهنده است و بیننده را جلب می‌کند. به واقع اطلاعات آماری‌ای که هنرمند در نوشته‌اش به آن‌ها استناد کرده می‌توانند موضوع مقالات و مطالعاتی جداگانه قرار بگیرند که از یک طرف به ما کمک می‌کند تا صحت و سقم‌شان […]

بدون دیدگاه
هفتمین حراج تهران

درباره هفتمین حراج تهران | هفت عدد خوش‌یمنی است

درباره هفتمین حراج تهران | هفت عدد خوش‌یمنی است سایت تندیس به قلم حافظ روحانی کیفیت آثار یک حراج، یکی از معیارهایی است که اهمیت یا کیفیت یک حراجی آثار هنری را تعیین می‌کند. به واقع یک حراجی آثار هنری فقط میزبان به‌ترین آثار یک هنرمند و پذیرای  مشهورترین و محبوب‌ترین دوره‌های کاری او ست. پس هر حراج‌گذاری می‌کوشد تا به‌‌ترین‌ آثار را از بین مشهورترین دوره‌های کاری‌ هنرمندان شناخته‌شده انتخاب و به حراج بگذارد. از طریق رقابت اقتصادی بین […]

بدون دیدگاه
خط نقاشی امیر صادق تهرانی

آن نوادگان باهوش ما، نقد نمایشگاه نقاشی خط در گالری سهراب

آن نوادگان باهوش ما، نقد نمایشگاه نقاشی خط در گالری سهراب سایت تندیس به قلم حافظ روحانی درباره‌‌ی «نمایشگاه گروهی خط نقاشی» در نگارخانه‌ی سهراب آن نوادگان باهوش ما فروش مستدام آثار نقاشی‌خط در بازارهای مبادله‌ی آثار هنری و اقبال همیشگی خریداران به این جریان، بقا و تداوم نقاشی‌خط را تضمین کرده است. به این ترتیب نقاشی‌خط یا خط نقاشی با تکیه بر موفقیت تجاری همیشگی، همواره به حیات خود ادامه می‌دهد بی‌آن‌که در مورد مسائل نظری مربوط به آن […]

بدون دیدگاه
نقاشی مریم عابدی هم نشانی

ساختارشکنی بوم نقاشی با پالت رنسانسی در آثار مریم عابدی

ساختارشکنی بوم نقاشی با پالت رنسانسی در آثار مریم عابدی گالری ایران شهر نگاهی به نمایشگاه نقاشی مریم عابدی به کوشش هلیا دارابی با عنوان هم نشانی در گالری ایران شهر  گزارش تصویری نمایشگاه سایت تندیس به قلم حافظ روحانی  مریم عابدی از پیکرنگاری آغاز کرد و به انتزاع رسید. کارش را با ستایش پیکره‌ی انسانی شروع کرد. بعدتر به دنیای سورئالیست‌ها قدم گذاشت، جایی که ذهنت‌ات یا رویاها و کابوس‌های‌ات ملبس به لباس تخیل جهان را می‌بینند و آن‌گاه دستت […]

بدون دیدگاه
مهرناز غفوریان و حسین شاه طاهری

نقد نمایشگاه مهرناز غفوریان و حسین شاه طاهری | از آن‌چه می‌بینید لذت ببرید

درباره‌ی نمایشگاه «شهر، گاو، موش و دیگران» در گالری آتبین
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

بدون دیدگاه
پیام مفیدی

اندام وارگی در ساری یا مونترئال؛ مسأله این است

نقد نمایشگاه پیام مفیدی با عنوان واریاسیون‌هایی بر ابزار یک آناتومی انسانی
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

بدون دیدگاه
طراحی و چاپ دستی

درباره‌ نمایشگاه طراحی و چاپ دستی مرجان سیدین در گالری شیرین

جایی که هم‌اکنون در آن ایستاده‌ایم
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی
به واقع آن‌چه سیدین در این نمایشگاه در معرض تماشا گذاشته از یک منظر مکالمه‌ای با ادوار گوناگون تاریخ هنر محسوب می‌شود … ادامه در سایت تندیس

بدون دیدگاه

درباره‌ آثار مهرداد دریکوند (رهام) خلاقیت از آن‌سوی آب‌ها تا خاک لرستان

سایت تندیس به قلم حافظ روحانی
رپورتاژ

بدون دیدگاه

یادداشتی بر نمایشگاه عوالم موازی زهره صمدبین | گالری سهراب

خطر کردن و شکست خوردن
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

بدون دیدگاه
نمایشگاه یحیی میرزا دولت‌شاهی

درباره‌ی نمایشگاه یحیی میرزا دولت‌شاهی در موزه‌ی مکتب کمال‌الملک

معلم‌ها تاریخ ما را می‌سازند
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

2 comments
سیاه‌مشق

از سیاه‌مشق تا چیدمان چندرسانه‌ای

به بهانه‌ی نمایشگاه بهاریه در نگارخانه‌ی هپتا
سایت تندیس به قلم حافظ روحانی

بدون دیدگاه
تخم شترمرغ

یک تخم شترمرغ به کام هنرمند | گالری آران

به قلم حافظ روحانی
نخستین گام برای بیش‌تر این هنرمندان این بوده که تخم شترمرغ را به چیزی دیگر تبدیل کنند، به این ترتیب در حالی که بیننده شاهد خود تخم شترمرغ هست، ولی آن را در قالب چیزی دیگر می‌بیند… ادامه در سایت تندیس

بدون دیدگاه