کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ | ناصر اویسی

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶
قسمت دوم:ناصر اویسی، راوی گذشته به زبانی معاصر

سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور


کارنامه موزه معاصر ناصر اویسی

در روزهای پایانی نمایشگاه مسافران برلین و رم، در کنار منتخبی از آثار گنجینه، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ در موزه‌ی هنرهای معاصر نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی ناصر اویسی افتتاح شد. مجموعه‌ی به نمایش درآمده شامل ۲۴ اثر از آثار هنرمند بود که مورد بازدید عموم قرار گرفت؛ همچنین در این مراسم کتابی شامل بیش از ۱۰۰ اثر از وی با همکاری آرت سنتر رونمایی و ارائه شد.
ناصر اویسی هنرمند جریان‌سازی است که او را از نقاشان مکتب سقاخانه نیز می‌دانند؛ وی با تکیه بر هنر قدیم (مینیاتور و شعر ایرانی) و بهره‌گیری از تکنیک‌های غربی، که می‌توان آن را محصول دانش آموختگی او در اروپا دانست، راوی گذشته به زبانی معاصر می‌شود. الهام وی از نقاشی دوران زندیه و قاجاریه را می‌توان به وضوح در ترکیب‌بندی‌های آثارش مشاهده کرد؛ چه حضور تقریبا همیشگی زنان در نقاشی‌هایش با چهره‌های شرقی و آرایشی که یادآور آثار به جا مانده از آن دوران است از اولین نشانه‌هایی محسوب می‌شود که چشم بیننده را سوق به نگارگری ایرانی می‌دهد.

کارنامه موزه معاصر ناصر اویسی

حتی در تابلوهایی می‌توان ارجاع مستقیم وی به یک نقاشی خاص قاجاری را با توجه به استفاده از ژست ثابت مدل دریافت کرد. به‌کارگیری نمادهایی مانند اسب، عاشق و معشوق، قهرمانان و… هنگامی مشخصه‌ی آثار او می‌شوند که به ساده‌سازی آن‌ها می‌پردازد و حضور خط در نقاشی‌هایش بارز می‌شود. فیگورها با خطوطی تیره از پس‌زمینه‌ی معمولا ساده و تک‌رنگ جدا می‌شوند و فضاسازی‌ها گاه محدود به تک‌نشانه‌هایی مانند انار، مرغ، مخده، ساز و… می‌شود. استفاده از خوشنویسی در نقاشی نیز از دیگر ویژگی‌های آثار این نقاش است. در برخی موارد شاهد اغراق و تکرار نوشته‌ها و گاه تغییر شکل آن‌ها هستیم اما در مواقعی نیز اشعار به صورتی که در کتاب‌های قدیمی ایرانی در کنار مینیاتورها نوشته می‌شدند در حاشیه‌ی نقاشی‌هایش قرار می‌گیرند. رنگ‌های چشمگیر و درخشان است که فیگورهایش را ( زنان طناز، قهرمانان، اسب‌ها و… ) از پس‌زمینه بیرون می‌کشد و گویی آن‌ها را در تضادی آشکار قرار می‌دهد.


در میانه‌ی هفتاد سالی که از برگزاری اولین نمایشگاه او می‌گذرد، آثارش در بسیاری از کشورهای دنیا به نمایش درآمده است و جوایز مهمی از دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌ها را نیز از آن خود کرده‌اند؛ و در موزه‌های کشورهای متعددی مانند آلمان، آمریکا، یونان، ایتالیا، بلژیک و… جای گرفته‌اند.
نخستین حضور نقاشی‌های ناصر اویسی در موزه‌ی هنرهای معاصر با سخنرانی جواد مجابی شاعر، نویسنده و پژوهشگر همراه شد. وی علاوه بر بررسی مطالعات و الهامات هنرمند از هنر دوره‌های سلجوقی، ساسانی، مجموعه‌های هنری قرن هفتم و هنر چین و ژاپن، توجه وی را به شعر نیز مورد بحث قرار داد و گفت: «اویسی با این که حقوق خوانده بود اما همواره دلش با شعر بود و خواندن شعر استادان شعر به تدریج نقاشی شعر گونه را در آن بیدار کرد به گونه ای که می توان او را نقاش شاعرانگی ها دانست و بینش شاعرانه در تابلوهایش به ظرافت کالبدی تجسم یافته است» وی هم‌چنین اظهار داشت: «گاه پرشور و سالم اویسی به جهان آدمیان ، آثار او را آکنده از زیبایی کرده است .اویسی وقتی بیشتر با تاریخ و فرهنگ و هنر ایران آشنا شد ، هرجا که سفر کرد وطنش را با قلبش و در قلم مو و رنگدانش به همراه برد.»

در این مراسم که با همکاری وحید ملک مدیر آرت سنتر و این مرکز هنری برگزار شد؛حسین محجوبی ، ناصرپلنگی ،رضا کیانیان ،اشکان خطیبی ،کورش شیشه گران ، جواد مجابی ، مژده طباطبایی ، مهرداد صدری،محمد رحمانیان ، محبوبه کاظمی ، سهراب هادی ، محمد هادی فدوی و … حضور داشتند.

کارنامه موزه معاصر ناصر اویسی

بخش قبلی این پرونده را اینجا ببینید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران مسافران برلین و رم 

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶

مروری بر کارنامه موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ قسمت اول: مسافران برلین و رم  سایت تندیس به قلم افسانه جوادپور در این پرونده مروری داریم بر رویدادها و نمایشگاه‌های مهمی که در موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۶ برگزار شد و اولین شماره این پرونده به نمایشگاه مسافران برلین و رم اختصاص دارد که اواخر اسفند ۹۵ گشایش یافت. شماره‌های بعدی این پرونده بزودی منتشر خواهد شد. موزه هنرهای معاصر تهران از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ به مدت […]

0 comments

نویسنده