عكاسان ايراني در World Press Photo 2015

[one_third]

عكس آنلاين:

[one_third]

اسامی برندگان مسابقه عکس مطبوعاتی جهان ۲۰۱۵ (World Press Photo) اعلام شد و نام «آرش خاموشی» و «فاطمه بهبودی» از ایران نیز در میان برگزیدگان به چشم می خورد.
آرش خاموشی عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) است که موفق شده است در بخش اخبار لحظه‌ای (Spot News) ورلدپرس فوتو جایزه سوم بخش مجموعه عکس را بدست بیاورد. این مجموعه با عنوان ACT OF FORGIVENESS درباره یک جوان قاتل محکوم به اعدام در شهر نور مازندران است که در پای چوبه دار توسط خانواده مقتول بخشیده شد.
و فاطمه بهبودی نيز عکاس مستند اجتماعی است که در بخش مسائل معاصر (Contemporary Issues) از سوی هیات داوران مورد تقدیر قرار گرفته است. مجموعه عکس فاطمه بهبودی با عنوان MOTHERS OF PATIENCE درباره مادران شهدای جنگ هشت ساله ایران و عراق است.
پیش از این جهانگیر زمانیان (۱۹۶۵)، جهانگیر رزمی (۱۹۷۹)، منوچهر دقتی (۱۹۸۳)، رضا دقتی (۱۹۸۳)، آلفرد یعقوب زاده (۱۹۸۵)، منوچهر دقتی (۱۹۸۵)، رضا دقتی (۱۹۸۶)، محمد فرنود (۱۹۹۰)، سیف الله صمدیان (۱۹۹۰)، رضا دقتی (۱۹۹۵)، عطا طاهر کناره (۲۰۰۳)، ابراهیم نوروزی (۲۰۱۲)، ابراهیم نوروزی و مجید سعیدی (۲۰۱۳)، امیر پورمند (۲۰۱۴) نیز در میان برگزیدگان این رویداد بزرگ عکاسی مطبوعاتی بوده‌اند. ضمن اینکه نام یک عکاس ناشناس با عکسی از ایران در سال ۱۹۸۲ نیز در میان برگزیدگان مسابقه ورلدپرس فوتو به چشم می خورد.
همچنین در میان داوران این مسابقه بین المللی نیز عکاسان ایرانی چون آلفرد یعقوب زاده (۱۹۹۲ و ۲۰۰۴)، رضا دقتی (۱۹۹۷ و ۲۰۰۳)، منوچهر دقتی (۲۰۱۲) و نیوشا توکلیان (۲۰۱۳) حضور داشته‌‌اند.
World Press Photo یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی در هلند است که در سال ۱۹۵۵ بنیان نهاده شده و برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین رقابت عکس خبری در جهان را برعهده دارد.

نویسنده