روایت فرامرز رنجبر از نمایشگاه «نگاهی به پوشاک عصر قاجار» در موزه رضا عباسی

روایت فرامرز رنجبر از نمایشگاه «نگاهی به پوشاک عصر قاجار» در موزه رضا عباسی

نمایشگاه ” نگاهی به پوشاک عصر قاجار” در موزه رضاعباسی

گفتگو با فرامرز  رنجبر مدیر موزه رضاعباسی


پوشاک عصر قاجار

ابتدا مختصری درباره این برنامه توضیح بدهید و بفرمایید این مجموعه از کجا و چگونه شکل گرفته؟

در ابتدا از همه عزیزانی که در اعتلای نام موزه رضا عباسی تلاش نموده و خواهند داشت تشکر میکنم. در همین راستا برگزاری نمایشگاه از جمله وظایف ذاتی هر موزه براساس اهداف دیده شده در اساسنامه سازمان است و برگزاری نمایشگاه ” نگاهی به پوشاک عصر قاجار ” پس از بررسی پتانسیل‌ها،همفکری پرسنلی و اشتیاق صاحب نظران  و علاقمندان موزه  در اسفندماه سال۹۶ تدوین شد تا از روز جهانی موزه در معرض دید دوستداران موزه رضا عباسی قرار گیرد.

 

اهداف اولیه راه اندازی این پروژه چه بوده است؟

اهداف متعددی در این برنامه دیده شده اما مهمترین آن گسترش دامنه معرفی عصر قاجار از دریچه پوشاک برگزیده از جمله اهداف این نمایشگاه است.

 

جایگاه فرهنگی اجتماعی این پروژه چیست؟

در این نمایشگاه قصد داریم تا علاقمندان با دیدار از آثار به بررسی، مطالعه و شناخت پوشاک پرداخته و ضمن آشنایی با تحولات تاریخی پیش و پس موجبات انجام پروژه های تحقیقاتی با محوریت شناسایی بیش از پیش مناسبات اجتماعی و فرهنگی آن دوره فراهم گردد.

پوشاک در هر دوره به عنوان نمادی از دنیای فکری، زندگی و مناسبات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی آن عصر بوده و میتواند مورد مطالعه قرار گیرد.این نمایشگاه هم که با هدف به صحنه کشیده این موضوع  تمایل دارد مسبب بازکردن دریچه ای به تاثیر و تاثر فرهنگ و پوشاک فراهم مینمید.

 

جایگاه لباس در پژوهش فرهنگی یک کشور چه می‌تواند باشد از نظر شما؟

در این دوره نمیتوان شاهد تولید و مصرف پارچه و پوشاک  بر اساس تعریف امروزین صنعت باشیم و اگر خرده فعالیت‌های داخلی برای تهیه و مصرف پوشاک (صنایع دستی و هنرهای سنتی) را نادیده بگیریم باید گفت تامین مایحتاج حداقلی طبقات جامعه غالبا با واردات همراه بوده است.

 

شما رتبه نساجی و لباس را در دوره قاجاریه چگونه می‌بینید؟

پوشاک این نمایشگاه لباس فرادستان جامعه قاجاری است و مطالعه جنس، رنگ، دوخت و تزئینات هریک میتواند پنجره‌ای به دنیای زندگی جاری و تشریفاتی طبقه حاکم باشد.

این پروژه چه کمکی برای معرفی این دوره تاریخی میکند؟

این نمایشگاه تلاشی است برای توسعه ” تعامل جامعه و موزه” تا در ابعاد کمی و کیفی هر اثر موزه‌ای بهانه‌ای باشد برای بازنگری در دوره‌های متقدم و متاخر تاریخ این سرزمین کهن. در انتها صمیمانه از دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر کمال تشکر را دارم.

لازم به ذکر است نمایشگاه ” نگاهی به پوشاک عصر قاجار” به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی گشایش یافت و تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ در موزه رضا عباسی برقرار است.

موزه رضا عباسی پوشاک عصر قاجار

نویسنده